Säg hej till en fundamentalist.

22 04 2008

Vänsterifrån kan man ibland höra historier om att reklam inte biter på dem som jobbar med reklam. Alltså att reklamare skulle vara vaccinerade emot detta gift och blunderpulver som tagits fram under illvilliga omständigheter för att förleda den intelligenta men ack så lättflörtade konsumenthjärnan. Lägg av bolsjeviker, inget kunde vara mer fel.  

Föga förvånande (antar jag) har jag en teori om att det är precis tvärt om. Vi som jobbar med reklam är ofta både kritiska och nitiska när vi diskuterar innehåll och utförande. Men lika ofta som det blir diss infinner sig helt oväntat och oförklarligt en hiss. Och detta sker gärna inför en undrande publik. Folk som jobbar med reklam är helt enkelt lite speciella.

De värsta varumärkesfundamentalisterna dväljs inom de personer som vårdar och bygger varumärkena. Men trots att man jobbar för ett varumärke betyder detta inte nödvändigtvis att man brinner för detsamma. Preferenserna kan finnas på helt andra håll. Det är fullt möjligt att exempelvis jobba med Adidas och göra ett utmärkt jobb för denna kund fast man egentligen gillar Puma bättre. 

Min varumärkesteori baserar sig på detaljer och konsekvens. Den är ingalunda vetenskaplig, men de varumärken som är bäst på att låta metafysiken lysa igenom även i de små delarna på ett systematiskt sätt kommer också att bli mest populära även hos dem som skapar varumärken. Den främsta anledningen tror jag är att man känner igen ett gott hantverk och har respekt för det arbete som lagts ned för att komma till målet. För ingen vet bättre än oss hur förbannat jobbigt det kan vara att mota tillbaka en kund som hela tiden vill kasta sig ned i avgrunden. Ingen, och jag menar verkligen ingen, gillar lallaren som elegant svänger kappan i takt med minsta vindpust.

Men vad vet jag? Min reflektion kanske är individuell. Fundamentalister som jag kanske är ovanliga. Men jag tror inte det. I så fall skulle inte Apple sälja speciellt mycket prylar. Oakley är ett annat exempel på varumärken jag stöttat näst intill okritiskt. Känns också surt att alla schysta bensinbolag har gått i putten. Jag vill ha BP-kort. Och Gulfkort. Och Koppartrans!    

Själv då? Lätta på hjärtat och dela med dig av dina perversioner. 

Åtgärder

Information

9 responses

22 04 2008
Patrick

Jag minns det som igår. Jag satt som ultrafärsk copy på en byrå i Gävle* som hade ett litet bilmärke som kund. Nästan alla på byrån körde detta bilmärke vilket gjorde att byrån, rent statistiskt, var Sveriges mest (bilmärke)täta företag. Sedan kan man givetvis kalla det lojalitet eller bara brist på distans. Men hur är det egentligen, kör man SAAB på Brindfors eller är det BMW? Kan man ha Gevalia som kund och ändå servera Classic i smyg?
(*Vissa namn i inlägget har ändrats)

22 04 2008
Per T

Teori och praktik. Kan en politiker som är emot bostadsrättsomvandling rösta ja till detsamma i egna huset?
Kanske är det så att man som reklamare mår bättre av att jobba med kunder vars varor man faktiskt tycker är så bäst som man säger i reklamen? Det skulle ju, rent teoretiskt då, kunna hålla reklamklimakteriet stånget en stund extra.

23 04 2008
ML

Detta är ett intressant I-landsproblem. Själv har jag jobbat en hel del med ett jättestort (svenskt) bolag som tillverkar mobiltelefoner och dylikt. Då var det lite outtalat att man helst inte skulle köpa den senaste nallen från vårt grannland i öst.

Annars fattar jag inte hur inlägget hänger ihop med perversioner? Att man gillar t ex Apples känsla för detalj, är det så du menar?

23 04 2008
Dabitch

”Kan en politiker som är emot bostadsrättsomvandling rösta ja till detsamma i egna huset?” – Tydligen, har vi inte sett exempel på just det urtontusenbiljarder gånger under förra regeringen?

JHag håller rätt hårt på att inte köpa saker med *kass* reklam, vilket tyvärr har fått mig att överge produkter jag gillar när kontot misshandlas på nån jättebyrå. Jag erkänner glatt att jag även går på reklam, bra reklam informerar och ibland könde jag inte till den informationen innan jag såg reklamen.
Sedan har det ju varit så att vissa byrår vill att man ”andas Nike” om man nu har det kontot och det kan man ju förstå men jag har inte varit lojal mot den egna byråns märken (om nu inte reklamen var så herrans bra att man bidde tvungen). Därimot var det ju så att på BBDO fanns det bara Pepsi i automaten.

23 04 2008
Dabitch

(jag gillar inte Pepsi)

23 04 2008
Per T

”Tydligen, har vi inte sett exempel på just det urtontusenbiljarder gånger under förra regeringen?”

Jo, siffran ligger väl cirka där. Men vad hände? Kölhalning i medierna.

Personligen tror jag att bra reklam bygger på någon sorts ärlighet. Det är därför självupplevda historier kan göra så starkt intryck.
Reklamare som jobbar med varumärken de inte gillar, kommer att göra ett sämre jobb per automatik. Det är svårt att ljuga trovärdigt.

Angående huvudfrågan, påverkas reklamare mer av reklam? Ja, det tror jag. Reklamare har nog en tendens att titta mer och noggrannare på reklam, av professionellt intresse, andra tittar bort. Större exponering=mer effekt.

23 04 2008
Per T

Sedan finns ju Dabitchs perspektiv där reklamaren aktivt tar avstånd från ett varumärke pga dålig reklam: det är nog unikt för branschpersoner.

23 04 2008
kontaktmannen

Jag tror att avståndstagandet är större bland reklamare än hos gemene man. Exempelvis har jag själv inte ätit på McD på över fem år. Och jag planerar inte att göra det. Åkerlunds Big Love-film var droppen.

Och om perversioner: Att digga Apples känsla för detaljer är en sak. Att helt okritiskt svälja allt med ett äpple på, det är perverst (men underbart).

24 04 2008
New Materia

Ok då förstår jag bättre tanken kring det perversa. Jo visst är man lite av en fanatic när det kommer till vissa grejer. Om jag ska lätta mitt hjärta litegrann så är jag otroligt okritisk när det kommer till prylar signerade Frank Kozik alltfrån leksaker till konsertposters och skivomslag, han är inte ens speciellt duktig som formgivare när det kommer till omslag men vissa av hans posters är briljanta och leksakerna är riktigt coola. Apple har jag varit kär i men efter min första iPod så dalade kärleken till apple.

Jag har nog flera grejer men orkar inte riktigt rannsaka mig själv mer nu.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

