Lisa Bjurwald, hur tänkte du?

29 07 2008

I dagens DN går Lisa Bjurwald till attack mot bloggosfären, eller ”den särskrivande specialklass som är den svenska bloggsörjan”. På ledarplats i Sveriges malligaste morgontidning kan man bl a läsa att ”tyckare som knappt kan stava till underrättelsebehov” inte borde uttrycka sig om dessa. Så långt allt väl. Klart att en finjournalist i de stora drakarnas tjänst måste få vädra sitt förakt för det folkliga ur ardennerperspektiv. Menigheten, de knappt läs- och skrivkunniga, ska väl inte tro att de kan få inkräkta och ta plats i journalismens bastioner hur som helst?

Den småborgerliga artikeln blir riktigt intressant när objektet för ilskan avslöjar sig: Isabella Löwengrips (Blondinbella) belackare. Uppenbarligen har ett antal moralkärringar av diverse kön haft synpunkter på Blondinbellas beteende på den italienska nattklubben där hon blev antastad. På denna punkten skiljer sig inte mitt och Bjurwalds ställningstagande åt nämnvärt.

Vad jag däremot inte riktigt får ihop är hur man kan racka ner på bloggares skrivsvårigheter (och exemplifiera med särskrivningar, felstavningar och kackigt innehåll) i samma artikel som man hyllar Blondinbella, den minst skrivkunniga av alla bloggare. Hon är dock inte unik. Skrivförmågan är knappast bättre hos hennes modebloggande, sjuttonåriga kolleger. Därför kommer Bjurwalds uppmaning ”Fortsätt att skrika, skriva och protestera. Era röster behövs” att få en förödande effekt på bloggosfärens språkliga nivå. Och jag fick uppfattningen att Lisa Bjurwald tyckte att just den nivån var skrämmande låg redan.

Snälla Lisa. Du kan väl höra av dig och förklara hur du tänkte. Du behöver inte ens sitta av.

Länk har mejlats till Lisa Bjurwald.

Åtgärder

Information

17 responses

29 07 2008
Beta Alfa » Blog Archive » Ledarskribent om bloggar: särskrivande sörja

[...] läsvärt: Kontaktmannen och Badlands [...]

29 07 2008
Dagens Nyheter om bloggar: särskrivande specialklass | Udda Nyheter med Mickey J Barczyk

[...] Lisa Bjurwald, hur tänkte du? – Kontaktmannen, en elev i specialklassen [...]

29 07 2008
Äpplen och päron i bloggosfären | Same same but different

[...] har Lisa Bjurwald fått en hel del bloggare att reagera. Jag föreslår att ni läser här och här och här eller varför inte här eller här och sedan funderar över om texterna är skrivna av en [...]

30 07 2008
deep.edition » Bloggsörja

[...] särskrivande stil. Självklart gör lord Fredruk, min vän och vapendragare i specialklasserna, en briljant särskriven text om det hela: Klart att en finjournalist i de stora drakarnas tjänst måste få vädra sitt förakt [...]

30 07 2008
Håkan

Lisa Bjurwald kommer troligen ej att svara. Det ingår i ledarskribenternas naturliga beteendemönster att ignorera kritik som inte framförs på andra tidningars ledar- eller kultursidor.

30 07 2008
En saga om äpplen och päron. « Bullshit Bulletin

[...] saga om äpplen och päron. Det var en gång en korsfarare som var på väg genom landskapet på sin höga häst med sin blänkande sköld, tätt intill [...]

30 07 2008
Fredo

Såg att länken till ledaren hade tagits bort. Så jag länkar till ditt inlägg istället.

30 07 2008
kontaktmannen

•Håkan: Det trodde jag också, men som kom det en sorts svar. Inte bra eller speciellt uttömmande, men ändock ett svar:

Hej Fredrik,

Tack för ditt mail och blogginlägg. För någon vars blogg-tagline är ”obstinat och onyanserat” så var det inte så farlig kritik ;-)

Som vikarie sitter jag knappast på någon ardennerhäst – det skulle vara en liten, skakig ponny i sådana fall. Jag känner inte heller förakt för läsarna, däremot för delar av den svenska bloggosfären, där grumliga och kvinnofientliga värderingar vädras.

”Därför kommer Bjurwalds uppmaning “Fortsätt att skrika, skriva och protestera. Era röster behövs” att få en förödande effekt på bloggosfärens språkliga nivå. Och jag fick uppfattningen att Lisa Bjurwald tyckte att just den nivån var skrämmande låg redan”, skriver du. Det var väl lite lågt. Du vet att jag syftade på att unga kvinnor som utsatts för övergrepp inte ska vara rädda eller skämmas för att tala högt om det. Halva meningen klippte du ju bort: ”Löwengrip och alla andra unga kvinnor som blivit utsatta för övergrepp: Fortsätt att skrika (osv)”.

Sammanfattningsvis: självklart ska vi värna det fria ordet – det har väl jag som journalist (dessutom med engagemang i människorättsfrågor) särskilt intresse av – men det betyder inte att man måste gilla allt som skrivs.

Tack igen för dina synpunkter och för att du tog dig tid att skriva. Hoppas att du fortsätter att läsa ledarsidan!

Vänliga hälsningar,

Lisa

30 07 2008
kontaktmannen

•Fredo: Länka på du. Spännande med Lisas äventyr i träsket.

30 07 2008
deeped

Hon är inte bara sorglig utan alla hästarna verkar inte vara i hagen ens…

30 07 2008
einar

Jag luftar lite synpunkter på både Lisa och Fredruk. Jag läste artikeln i DN och tyckte framför allt att den innehöll ett budskap för mycket. Sen är det sant att många bloggare inte kan skriva. Egentligen. Där har jag för mig att även du, käre kontaktman, har svårt för att acceptera särskrivningar och annat gråzonsbeteende i den skrivna svenskan. Men hellre särskrivning än ingen skrivning alls, tycker jag. Och ofta blir det underhållande när ord delas upp i mindre delar. Det finns fortfarande roliga exempel att läsa på den nedlagda sidan skrivihop.nu (ja, jag skulle gärna lära mig att skapa länkar!). Ett möjligen intressant faktum är att den sammanskrivna svenskan kan visa sig vara en historisk parentes. Tittar vi tillbaka lite på äldre tiders svenska, ser vi att särskrivningarna är mycket vanliga. Och ändå korrekta. Det som uppfattas som korrekt i dag är i själva verket ett godtyckligt resultat av ett antal spridda försök att skapa regler. Danskan klarar sig i princip utmärkt (eller?) utan att ha rigida regler för sär- och sammanskrivning. Å andra sidan: det finns regler för hur man skriver svenska, och själv håller jag mig till dem, alternativt förhåller mig till dem. På det sättet kan jag inte stoltsera med att leva som jag lär. Observera att jag ända till nu har underlåtit att påpeka att hisnande faktiskt stavas med ett s, inte två. Så liberal är jag.

30 07 2008
kontaktmannen

Måste erkänna att jag tycker att det är lite kul när du drar mig i örat, Einar. Men denna gången var du faktiskt lite orättvis. Visst blir jag ilsk av särskrivningar och annan lättsinnig språkhuliganism, men jag skulle aldrig drömma om att rappa en tafflig skribent på fingrarna. Den sortens pennalism är helt reserverad för folk som borde veta bättre, exempelvis de som lever på sitt skrivande. Folk som du och jag, Einar.
Att mobba kebabturken för hans handskrivna skylt är långt mycket lägre än Glocalnet och detsamma gäller många i bloggosfären som efter haltande förmåga försöker uttrycka sina känslor i skrift. Men det finns även en uppsjö av exempelvis brattiga modebloggare från Öfvre som haft tillgång till västvärldens bästa skolor och lärare. De har inget att skylla på. De förtjänar inget medlidande. Det är min plikt att dra ner brallorna på dem. Detsamma gäller för övrigt malliga marknadschefer med gedigna examina.
På denna punkt skiljer jag och kärringa Bjurwald åt väsentligt.
För visst är det mycket roligare när proffsen drattar på ändan?

Ps. Jag länkade din skrivihopadress.

30 07 2008
einar

Inte min mening att vara orättvis, och inte heller att bunta ihop dig med nån annan. Jag försökte inta en klassisk tredje ståndpunkt, i denna värld av enkla dikotomier. Jag håller givetvis med dig i sak: det är roligare, alternativt sorgligare, när någon som inte borde göra bort sig ändå gör det. Och alltid värt att uppmärksamma samt kommentera.

1 08 2008
Min brevväxling med Lisa Bjurwald | Same same but different

[...] Uppdatering: Kontaktmannen har också försökt att utväxla mail med Bjurwald men fått rätt meningslösa svar även han. [...]

14 11 2008
Bloggosfären - en kloak? «

[...] – en kloak? 14 11 2008 Då var det dags igen. Knappt har svallvågorna från Lisa Bjurwalds bloggträsk lagt sig innan det är dags för nästa stora tänkare att göra entré. Denna gång är det Bo [...]

14 11 2008
delade | Bloggosfären - en kloak?

[...] var det dags igen. Knappt har svallvågorna från Lisa Bjurwalds bloggträsk lagt sig innan det är dags för nästa stora tänkare att göra entré. Denna gång är det Bo [...]

13 01 2011
Journalistisk begreppsförvirring och svartmålning | Kwasblogg

[...] dagens DN, på sid. 2, skriver Lisa Bjurwald (som ju har en historia av att ha svårt för sociala medier) en ledare apropå Flashbacks nominering till [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

