Den ädla konsten att skaffa sig fiender i reklambranschen.

19 09 2008

Det finns ganska många som inte gillar mig. I de flesta fall rör det sig nog inte om så djupgående hat, utan snarare lite ytlig avsky. Men det gör ingenting. Jag är glad ändå. För det är bättre att vara illa omtyckt än att folk inte tycker alls. Anledningen till denna kvasifilosofiska utsvävning är att jag har varit igång och tyckt igen. Illa. Riktigt illa. Så nu har jag förmodligen några få dagar kvar innan jag får ett knippe dödsfiender till. Hur ska jag fira?

Dagens Media har i varje nummer en panel som får uppgiften att tycka till om aktuell reklam. Denna gången satt undertecknad åter på domarbänken. Vilka de andra två var har jag ingen aning om, men jag lär bli varse på onsdag. Förmodligen kommer de också att få ett antal ovänner på köpet, för reklamen som skulle bedömas var inget man sträcker på sig för. Det var ”ta pengarna och spring-reklam”. Två av bidragen var så graverande usla att jag fick dunka igång hjärtat för att inte kollapsa över skrivbordet.

Att bidragen var så tokusla smärtar mig för jag ville faktiskt hylla kampanjerna. Jag var på riktigt gott heja-heja-humör och såg fram emot att få säga något snällt, ge den berömda klappen på axeln och ja, kanske även den kamratliga dunken i ryggen. Jag hade sett fram emot att få några nya kollegiala kompisar. När jag öppnade de bifogade filerna från DM insåg jag att det inte skulle bli en sådan dag.

Nu kanske kristne vän av ordning anser att jag istället hade kunnat vara lite snäll och klappa fint istället för att klappa till. Visst, kanske det min fagre vän. Du kanske kunde ha vänt andra kinden till. Men jag funkar inte så. Hade inte kunnat se mig i spegeln efteråt. Dessutom hade det varit ett hån mot hela branschen att hissa dessa filmer. Har svårt att tänka mig att någon annan i panelen kommer att skräda orden.  

Tro bara inte att jag har sparkat på någon stackare som ligger ner och nu försöker skriva bort mitt dåliga samvete. Båda filmerna hade troligen en ordentlig budget. De är förmodligen också hyggligt producerade och den ena innehöll t o m en kändis. Inte fan blev det bättre för det. Ingen av filmerna hade skapats av blåbär, utan kreerats av folk som varit med ett bra tag. Folk som både borde veta och prestera bättre.

Hoppas att det var en dum kund som förstörde allt. Jag misstänker dock att så ej är fallet. Jag tror att det var byrån som var dum och att de faktiskt tycker att de gjort något bra. *nynnar på Faith No Mores ”The Gentle Art of Making Enemies”*

Åtgärder

Information

15 svar

19 09 2008
Ulrika Good

När kommer det numret ut?

19 09 2008
Ola

Ärlighet varar längst! Kör hårt!

19 09 2008
kontaktmannen

Tror att den kommer på onsdag.

19 09 2008
Nina

Varför dunka någon i ryggen om det inte var ett gott arbete? Kör på som vanligt det gör du bra.
(tror jag har snällhetssjukan i dag så jag slutar skriva nu)

19 09 2008
Anjo

Jag gillar dig, kontaktmannen. Men, var fan är min bricka från systembolaget???

19 09 2008
Fredo

Du om någon ska ju sitta i en panel och såga. Jag skulle vilja se dig på resume-tv istället för den gapige Dahlenius. De håller på att bli så tråkiga att klockorna stannar.

19 09 2008
kontaktmannen

@Nina: Det blir nog bäst så, ja.
@Anjo: Du får den på torsdag. Du har väl anmält dig?
@Fredo: Jag hade inte tvekat en sekund. Men jag får nog ge CdF den kramen först innan det kan komma på tal.

19 09 2008
ML

Nu när RvdB har slutat föreslår jag att du lägger upp en läslig faksimil (eller vad det heter) så vi som inte har tidningen kan läsa.

20 09 2008
kontaktmannen

@ML: Det lär nog finnas en successionsordning på DM, så RvdB har slutat lär spela mindre roll. Men något kommer upp. Ska bara ta ett varv med juristerna först.

20 09 2008
Anjo

Kontaktmannen >> No can do, jag har kundmöte. Bokmässan är en vecka när massa underbara människor kommer hit och lustigt nog vill de träffa mig.

21 09 2008
Berg

Jag har aldrig riktigt förstått mig på känsligheten i reklambranschen. Så fort man kritiserar det minsta så kommer järnrören fram.

Men det är kul att det finns något som liknar ett samvete i alla fall. Men sluta ursäkta ditt beteende. Sanningen är aldrig fulare än en feg lögn, även om den är jobbigare att säga..

21 09 2008
kontaktmannen

Jag har en teori Berg. Kreatörer är ungefär som fotbollsspelare. Man är aldrig bättre än sin senaste match, för i vår bransch räknas inga gamla mästerskapstitlar eller bucklor. Dagsformen är allt.
Den gemene reklamaren dras med ett enormt ego och ett minimalt självförtroende. Därför får reaktionerna Zlatanproportioner så fort den kreativa integriteten ifrågasätts.

Ber också om ursäkt om min ursäkt framstod som uppriktig. Det var den inte. Mina ursäkter är sällan det.

22 09 2008
Dabitch

Gissar på att Gevaliafilmen var med. Stackare.

22 09 2008
kontaktmannen

Tyvärr inte Dab.

9 10 2008
Daniel

Bra med ärlig ärlighet. Kör hört våran nya Reklam-Bert! :)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

