Skammens varumärken firar jul.

28 11 2008

Då var vi här igen. Enligt ett litet klipp i dagens DN står inte företagsjulklappar speciellt högt i kurs. Eller, ja de anställda vill naturligtvis ha något fint till jul av sin arbetsgivare men absolut inte något med företagets logotyp på. Av femton favoritklappar placerar sig ätbart och vin i toppen. Och chefens profilprylar i botten.

Denna undersökning som gjorts av Accor Services innefattar visserligen bara 300 personer, men trenden är tydlig nog. Många anställda tycker att deras arbetsgivare är pinsam. De vill inte skylta med var de jobbar. De är förmodligen inte speciellt stolta över den plats där de tillbringar lejonparten (dagens prettoord) av sin vakna tid och detta leder till att de förmodligen inte är så duktiga på sitt jobb heller. Folk som gillar jobbet brukar lyckas bättre. Det är inte bara påläggssnack.  

Nu brukar jag tycka att folk i största allmänhet är rätt väck och att deras fattningsförmåga med god marginal understiger vad som borde kunna krävas av en förhållandevis välutbildad människa. Men det är nog inte personalen, de enskilda medarbetarna det är fel på i detta fall. Det är arbetsgivaren. 

Förmodligen är det så att arbetsgivaren inte varit speciellt duktig på att bygga och vårda sitt varumärke inom de egna leden, trots att man vid varje PR-insats sjunger humankapitalets lov. Man har inte lyckats få dem att känna sig delaktiga och att de har kontroll över sin arbetssituation. Att deras insats är viktig. Man kanske inte ens har försökt. Medarbetarna kanske mest ska vara glada att de har ett jobb att gå till. Istället för att ses som företagets i särklass värdefullaste tillgång kanske chefen blickar ut över ett hav av ineffektiva gnällspikar som måste mutas strax innan jul för att de ska hålla sig något sådär lugna.

I juletid delas det mängder av skräp ingen vill ha. En del av den är profilerad och det förringar värdet än mer. Kanske är det rentutav ett sundhetstecken att personalen inte vill ha vilken dynga som helst bara för att det råkar vara jul? Det vore bara mänskligt. Men att folk skruvar extra mycket på sig när prylen är försedd med firmavapnet, det är alarmerande. Om inte medarbetarna vill sluta upp för varumärket, vem vill då göra det?

Tänk på det nästa gång du beställer profiltryckt skit.

About these ads

Åtgärder

Information

20 responses

28 11 2008
Ulrika

Sa killen som man sällan eller aldrig ser utan sina tishor med Miami-tryck.

28 11 2008
Nina

Haha precis Ulrika. Du har helt rätt.

28 11 2008
kontaktmannen

Skulle vilja tillägga att jag själv, precis som ovanstående redan noterat, ej är representativ för hur folk i gemen ser på sitt företag. Dessutom är jag chefen.

Att mina anställda verkar uppskatta sina persedlar kan möjligen ses som en större bedrift…

28 11 2008
Per Robert Öhlin

Jag ser två läger. I det ena ser man julklapparna som ett sätt att sprida sin logo på precis som du skriver. Den perceptionsmässiga följden blir att man ser logon innan prylen eller persedeln ifråga.

I det andra läget koncentrerar man sig tvärtom på att ge något som skapar nytta, glädje, kanske spänning. I dessa fall reagerar man först på den fysiska presenten och sedan blir man nyfiken på vem som står bakom den, vilket styr ens fokus i riktning mot avsändaren/tillverkaren (och whoaa! så ser man en liten logo eller vidhängande lapp som diskret avslöjar att presenten kommer ifrån Eriksson Repro & Tryck varpå en altruistisk värme sprider sig i bröstet med lite hjälp från julglöggen).

Vi ser alltså två sidor som tror att de gör samma sak. Men effektskillnaden är enorm. Det får mig att tänka på gamla tant Elin som brukade ge mig tjugofemöringar och blajpresenter, som om de vore århundradets present när jag var liten. »Titta nu vad du fick av tant Elin, ge mig en kram nu som tack!« Naturligtvis vägrade jag in i det längsta.

Den andra kategorin ger saker som bidrar med ett större värde och litar på att det gnuggar av sig på givaren.

Hm… påminner inte julpresenthandeln lite om reklambranschen?

28 11 2008
kontaktmannen

Jag skulle vilja lägga till ett läger, någonstans mittemellan. D v s att man gör profilprylar som medarbetarna vill ha OCH som är tydliga med sin avsändare. Plus att någon helst tänkt till så att de dessutom är relevanta för vad företaget sysslar med och de anställdas preferenser. Utopi, anyone. Inte överallt.

28 11 2008
Per T

Man ska ge skitsmarta grejer utan logga. Året efter ska personalen KRÄVA att få något varumärkt. Då har man lyckats. :)

29 11 2008
kontaktmannen

Vad sägs om att målet bör vara att få KONKURRENTERNA att be om logotypklappar?

30 11 2008
Dabitch

På BBDO fick vi jämt fruktkorgar och vin. Vin vin. Mera vin. Alltid rödvin. Skitirriterande då jag inte dricker rödvin. Blev snabbt ett bra sätt att muta till sig en tjänst från kollegorna därimot ”Vill du ha mina tio flaskor blandade rödviner? OK, kan du göra allt detta jobb åt mig så jag får gå hem?”

1 12 2008
kontaktmannen

Kopiösa mängder med rödtjut, jo jag tackar ja. Otacksam varde ditt efternamn Dab. Ungefär som muslimerna på Volvo som knorrade över skinkan.

1 12 2008
Per Robert Öhlin

Jag håller nog med Per T i det här fallet. En gång i tiden var det faktiskt lite coolt att gå om kring med en väska prydd med en stor Nike-logga. Men nu har logotypehysterin definitivt passerat sin höjdpunkt. Vart vi än vänder oss plaskar loggorna rakt i ansiktet på oss som lungsjuka spottloskor. När det gäller detaljhandeln, särskilt sportdetaljisterna, så förväntas vi som konsumenter även betala för skiten. Hur långt ska förnedringen gå innan vi det börjar formeras aktivistgrupper?

1 12 2008
kontaktmannen

Vänta nu PR. Menar du att logotyper i gemen får folk att rygga? Det måste väl ändå bero på VILKEN logotyp som klämts dit och på vilket sätt. Annars rasar allt jag tror på.

1 12 2008
Per Robert Öhlin

Jag pratar om stora logotyper. Stora, blaffiga loggor som skriker mer än de levererar. Stora feta loggor som förvandlar schyssta prylar till »billig« reklam. Stora loggor är, hur man än vrider på det, bara når fram utan att nå in. Därför måste presentreklam (som vi ju pratar om här) alltid leverera något mer än bara större och större loggor.

1 12 2008
Per Robert Öhlin

Förresten, jag tror faktiskt att logotyper skadar reklamen. Därför att logotyper understryker reklamens största problem, nämligen trovärdigheten. För har i alla tider lidit av att den är en partsinlaga. Folk tror i regel inte på reklam därför att den så ofta luras och fintas. Den enda reklam som funkar är den som bjuder mottagaren på något. Bjuder på nytta i någon form: nöje, drama eller användbarhet. Och det är precis det här som så många har så svårt att fatta.

1 12 2008
kontaktmannen

Jag är fortfarande övertygad om att upplevelsen skiftar med varumärke och betraktare. Alltid.

Men jag förstår vad du fiskar efter. Varför sitter det exempelvis ofta en reliefpressad gigantisk logotyp på baksidan av TV-apparater?

2 12 2008
Per Robert Öhlin

Naturligtvis gör det det. Trots det kvarstår faktum: reklam är en partsinlaga och blir alltid bedömd därefter. Redan Helmut Krone hyste samma åsikt och sa att logotypen helst skulle bort, i andra hand vara så liten som möjligt.

Öerutnyttjande var precis det som hände när J. Lindeberg föll. Plötsligt började märket flasha sitt märke i tid och otid. Här tror jag att en kille som Johan Ronnestam har lite erfarenheter att bidra med efter sin tid med Burton. (www.ronnestam.com)

2 12 2008
Johan Ronnestam

Och vips så hoppade jag in i debatten.

Jag måste nog först in med en annan vinkel också. Idag får vi saker i Happy Mealet från McDonalds som vi för några år sedan köpte för en dyr peng. Prylar faller mer och mer i värde. När jag ska på barnkalas med barnen räcker en 100 lapp till 25 värdelösa presenter och stackars föräldrarna får 250 födelsedagspresenter varenda gång. Saker förlorar sitt värde helt enkelt.

Sen har vi någon slags kollektiv uppfattning om att vi alla är starka individer. Då är det nästan svårt för Apple att hävda sig. Folk vill helt enkelt inte bli identifierade som köpta, och vad kan vara mer köpt än att springa runt på stan med sitt företags logotyp.

Historien om Burton, som Per refererade till, sträcker sig tillbaka till 1990 när jag åkte snowboard. Som sponsrad åkare fick vi ofta tillgång till de nya kollektionerna 1-2 år innan de kom ut på marknaden. Jag kommer specifikt ihåg ett år när vi alla åkte omkring i färgglada kläder med stora logotyper. Sen när vi var och hämtade upp nya kläder så var plötsligt logotypen försvunnen och kläderna militärgröna. Vi fick också se bilder hur kollektionerna skulle se ut närmaste 3 åren. År 3 var allt svart, mörkgrönt osv. Logotyperna var ersatta med andra typer av symboler.

Bakgrunden var helt enkelt att Burton kände av hur varumärket började vattnas ur. Man hade som strategi att förflytta habegäret till själva plaggen istället för Burton logotypen. Burton blev kvar som garant för kvalite, men man utstrålad något annat.

Den insatte Burton fantasten såg dock inga problem. De identifierade lätt sömmar, färger och mönster. Den oinvigde mötte istället ett oidentifierat plagg.

Jag var grymt imponerad av hur strategiska Burton var. Senare skulle de visa sig att en drös av de andra större snowboardvarumärkena helt enkelt gick under därför folk tröttnade. Burton står starkare än någonsin.

Slutligen. Jag tror det finns en tid för logotyp och en tid för icke-logotyp. Utmaningen ligger väl i att veta när.

2 12 2008
Johan Ronnestam

ps. Råkade ta fel webbplats som min egen avsändare…

4 12 2008
kontaktmannen

@Johan: Det finns få företag som är så modiga som Burton. En stor del av modet kan nog förklaras med att de har en stor skara trogna fans. Inte kunder, utan fans. Fans som uppskattar detaljer och sublima tecken. Och sådana får man bara genom ett träget varumärkesarbete.

8 12 2008
Niclas Strandh » Blog Archive » Nyhetskommentarer - 2008 12 08

[...] Skammens varumärken firar jul. [...]

8 12 2008
Niclas delar och kommenterar - 2008 12 08 - Niclas Strandh

[...] Skammens varumärken firar jul. [...]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggare gillar detta: