Aspartamcola och sinnessjuka.

3 12 2008

Surprise. Årets mest förväntade branschhändelse utföll exakt som förväntat. ERK fäller Coca Cola Zero, filmen ”Break up – As it should be”. Det manliga drömscenariot om att göra slut blev för mycket för nämndens nämndemän. Coca Colas desperata förklaringar om humor och övertydliga överdrifter gjorde intet för för att beveka de genuskorrekt utvalda i rådet.

Filmen som blev fallet.

Motiveringen blev som vanligt att filmen konserverade könsroller och att den framställde kvinnor på ett scabloniserande sätt. Och faktiskt män, enligt rådet. Anmälarna ansåg dock att det var kvinnor som kränktes och det är ju så det brukar låta.

Nu behöver vi inte diskutera just denna filmen, utan kan resonera i mer generella termer. Verkar det inte som att de känsliga får VÄLDIGT stort utrymme i media? Att ett fåtal får vara normgivande och representera den allmänna uppfattningen? Att det finns en nämnd som (ska företräda näringslivet och se till att konsumentviljan gällande sexistisk reklam tillgodoses på bästa sätt) styrs av ett fåtal förvirrade?

Jag har en allmän undran om hur de lättkränkta fungerar. Jag har nämligen aldrig själv känt mig kränkt av reklam. Jag har ofta blivit förbannad för att reklam p g a sin aplåga nivå förolämpat mig, men jag har aldrig blivit kränkt. Alltså. Går det runt ett antal haverister i full frihet som har abstinens på känslan? Är anmälarna samma människor som blev utsläppta på gatan när vår förra regering lade ned mentalvården? Ja, jag betvivlar de lättkränktas mentala hälsa.

Om du ofta känner dig kränkt kanske du borde prata med någon. Någon med licens som även kan ordinera något.


Åtgärder

Information

20 svar

3 12 2008
Berg

Självklart är ERK skit. Hela idén känns bara väldigt sextiotal.

Jag håller dock med dem när de konstaterar att:
”Oavsett det humoristiska anslaget i reklamfilmen anser rådet att den är schabloniserande då den utgår från att kvinnor generellt inte vill ha enbart sexuella relationer och att sådana relationer är en enbart manlig önskedröm”

Men det är en problematisk fråga. Å ena sidan är det inte bra om t.ex. leksakskataloger är uppdelade i en rosa halva med enbart Bratz-dockor och dylikt och en blå halva med enbart leksaksgevär osv. Å andra sidan är det upp till oss som individer att värdera och välja vilken slags reklam vi vill stödja med vår köpkraft.

Fast lite nyfiken är jag allt på varför inte reklambranschen själv slår tillbaka på sånt här. Varför finns det inte parodier på usel reklam. Varför hånar inte uppstickare de förlegade bjässarna? Och det här gäller självklart inte bara sexistisk reklam.

Personligen kan jag inte vänta på att se Toblerones psykotiska parodier på ”man har så kul med toffifee” reklamen, eller ”My little way of saying thanks” Merci reklamen.

3 12 2008
Joshua_Tree

Jag skulle vilja prova att vara en sådär lättkränkt människa en dag bara för att få veta hur det är. Kanske en sån där hem och skola-kärring.

3 12 2008
kontaktmannen

@Berg: Tysk reklam är överlag fantastisk. Där hittar man både mest choklad och sexism.
Ja, varför revolterar inte reklambranschen mot det fördummande innehållet? Det finns många förklaringar. En är att folk sällan bryr sig. De skiter ganska fullständigt i moralen så länge kulorna tickar in. Och eftersom Sverige är ett mycket eftersatt land när det kommer till köparens marknadsföringskunskaper brukar det ofta vara mycket ekonomiskt ohälsosamt för en reklambyrå att moralisera. Men jag kan intyga att det aldrig känns bra ”att ta pengarna och springa”.
Visst finns det otroligt mycket schabloniseringar att ta hand om. Notera dock att reklamen är en marginell faktor och att grundarbetet måste göras hemma (och i skolan).

Skulle förresten vilja repetera en fråga jag ställt tidigare. Hoppas att någon svarar denna gång: Varför får inte reklam vara sexistisk? Alla andra yttringar får ju det. Varför ska reklam särbehandlas?

@Josh: Jag hade betalt tusen spänn för en sådan dag. Ur egen ficka.

4 12 2008
Per Robert Öhlin

Som svar på din fråga (som du ställt tidigare). Så här ser jag det. Reklam speglar samhället. Vi som jobbar i branschen lägger ner stora resurser på att lyssna av konsumenten, skapa nya insikter och kommunicerar sen tillbaka till konsumenten. Så långt är det ok. Men vi får inte glömma att vi också har ett ansvar.

Eftersom vi är en del av det offentliga rummet måste vi precis som stadsarkitekter ta ansvar för totalmiljön. I min mening gör vi inte det. Reklam är till största delen en förolämpning mot folks intelligens och därför intellektuell nedsmutsning av miljön.

Yttrandefriheten ger oss rätt att hysa vilka åsikter vi vill och uttrycka dem offentligt (även på köpta medier). Men vi har också ansvar för att inte konservera gamla värderingar som samhället i stort förkastar. En av de viktigaste är bilden av könsroller eftersom de i så hög grad präglar de ungas värderingar. Barn påverkas naturligtvis implicit av all reklam som de exponeras för. Särskilt olyckligt då uppväxt till stor del handlar om att förstå samhällets spelregler. Blandar vi ihop korten för dem genom att å ena sidan idealisera för mycket och å andra sidan slå dem i skallen med den bistra verklighetens regler gör vi dem en otjänst.

Vid ett tillfälle för länge sen råkade jag på en promenad med min dåvarande flickvän fälla en liten nedsättande kommentar om en av HM-modellerna som satt upp just då. Jag fick en så grundlig utskällning av flickvännen så att det ringde i öronen på mig. Hon osade svavel en vecka efter den incidenten.

Då förstod jag att reklam har en långt större undermedveten verkan på samhället genom de underliggande värderingar den sänder ut. Min flickvän hade nämligen lidit av anorexi i sitt förflutna och hennes reaktion på mitt uttalande påminner faktiskt en del om vad en nykter alkoholist skulle reagera om någon skulle fresta med en dring mitt framför ögonen på vederbörande.

Då förstod jag varför elvaåriga flickor går till skolan som Barbie-lock-a-likes, i stringtrosor och make-up som om de vore på väg till fest. Det hugger i själen.

Då förstod jag att bakom varje annons finns en i många fall bister och hård verklighet. Jag säger inte att reklamen ska lösa problemen. Det jag säger är att reklamen inte ska bidra till att de blir värre.

Reklam ska inspirera folk till att bli bättre. I det här sammanhanget saknar jag Leon Nordins myndiga stämma som sa en gång att »reklamen måste verka för en bättre värld«.

That’s my take on it.

4 12 2008
kontaktmannen

Jo, visst PR. Jag vet varför. Det är amoraliskt och dessutom dåligt för affärerna. Förmodligen dåligt för karman också.
Men. Rent filosofiskt: Varför ska reklam omfattas av regler som inte berör exempelvis kulturella yttringar? Är det så att reklam som disciplin är en sämre form av kommunikation, en lägre kanal? Eller är det så att företag ska omgärdas med strängare regler än privatpersoner för att deras samhällsvärde är mindre. Låter konstigt i så fall. Stat och kommun tjänar mer pengar på företag än enskilda individer.

Undrar om någon kan svara på den frågan?

4 12 2008
Malin

Alltså… jag anmälde den allra första Coke zero reklamen (den med en kille på en buss) till MER, men det gjorde jag för att den var så fruktansvärt dålig. Och MER körde inte på min linje om att den var förnedrande mot konsumenter, kvinnor som män.
Lillhagen satt jag på förresten, krama-sig-själv-tröjor är förvånansvärt bekväma.

4 12 2008
kontaktmannen

@Malin: Alltså. Om jag skulle följa ditt exempel skulle det innebära ännu ett heltidsjobb.

4 12 2008
Malin

Jag vill minnas att vi hade en föreläsare på skolan som uppmanade oss att lära oss hur det fungerade ;)

5 12 2008
kontaktmannen

@Malin: Var det Martin, eller?…

7 12 2008
Magnusius Jakobssonius

Jag har en vän som är oerhört lättkränkt. Om man påpekar att han har lite mjäll på axeln, så blir han minst lika kränkt som Graucho Marx blev när han inte fick komma in på badhuset för att han var jude. Jag kallar honom Kränktias. Gissa vad han heter egentligen?

8 12 2008
Dabitch

Jag har mycket svårare för ”Lindt’s chokladexperter” herrarna i kockhatt som fixar praliner än ett så uppenbart driv med allt vad könsroller och stereotyper heter som Coke 0.

Det sagt så var ”The Ex” filmen urtontusen gånger bättre för att både kvinnor och män garvade lika mycket åt just den situationen. Att enbart kränga en dryckesvara till ett kön känns lite Tab varning för mig. Att halvera den potentiella köpgruppen från start är bara korkat.

8 12 2008
kontaktmannen

Håller med dig till hälften Dab. Men jag tror snarare att det kan vara bra att snäva av sin målgrupp och inte rikta sig till alla. Det borgar för bättre reklam om inte annat (även om jag inte tycker att Zero lyckats speciellt bra i detta fallet).
Det lustiga är att herrcolan har visat sig vara mest populär bland kvinnor.

8 12 2008
Lena

Berg skrev ”Fast lite nyfiken är jag allt på varför inte reklambranschen själv slår tillbaka på sånt här.”

ERK är ju reklambranschens eget organ?

Och Kontaktmannen – var i ERKs motivering hittar du att de är kränkta? ERK följer de riktlinjer näringslivet själv bett dem granska reklam utifrån.
Vad är problemet?

8 12 2008
kontaktmannen

Tjena Lena.

Ingenstans faktiskt. Det var anmälarna som använde sig av ”K-ordet”, inte ERK. Hoppades att det framgick.
Problemet med ERK tycker jag är att de silar mygg och sväljer kameler. De kommer med de mest underliga uttalanden och ger haverister utrymme istället för att ägna sig åt riktiga jämställdhetsfrågor.
Att ERK jagar studentklubbar istället för att koncentrera sig på de stora fiskarna vittnar om att rådets arbetsmodell ej fungerar.
Att deras sajt ser ut som 1995 och uppdateras därefter bidrar knappast heller till att rådet känns tidsenligt.

8 12 2008
Niclas Strandh » Strandh delar med sig - 2008 12 08

[...] Aspartamcola och sinnessjuka.Åh så jag hatar ERKs politiska korrekthet! [...]

9 12 2008
Berg

Lena:

Ska se om jag kan klargöra mina tankar.

Vad jag funderade på var nämligen varför inte reklammakarna själva höjde ribban. I en perfekt värld skulle den reklam som producerades i Sverige hålla så hög nivå att reklam som exemplen representerar skulle framstå som extremt usel och oaptitlig i jämförelse.

Då skulle företagen som envisas med att sända dem kunna få på papper att de gör större vinst genom hålla tyst, eller förändra sitt tillvägagångssätt. Jo, jag vet att det är önsketänkande, speciellt nu med finanskrisen. Lite som att hoppas på att det ska börja flyta honung i bäckarna. Men det var iallafall mitt resonemang.

Även om ERK är reklambranschens eget organ så hade det i mitt tycke varit att föredra om de inte behövdes alls. Om dålig reklam inte tolererades, varken av konsumenter eller kreatörer.

9 12 2008
kontaktmannen

Bra tänkt Berg. Men.
Jag har inte träffat speciellt många reklamare som vill göra dålig reklam. Jag betvivlar att det finns särskilt många. Inte i Sverige i alla fall.
Köpare som vill ha dålig reklam har jag däremot gedigen erfarenhet av. Och i konsultbranschen vinner alltid den som håller i plånboken. Integritet är tyvärr inget som får en byrå att gå runt.

6 01 2009
Post 5660 at Deepedition

[...] jag ogillar ERK är ingen nyhet (andra ogillar dem också). Att de i år lyckats med konststycket att göra ännu mer fällningar som [...]

7 01 2009
Realist

Det är rätt, mer tid och pengar till kampen mot könsmaktsordningen… eller något… Personligen finner jag det hela oerhört skrattretande. Endast i ett redan dekadent samhälle oroar man sig mer över vilka färgnyanser som riktas till pojkar och flickor i reklam, än över genomkommersialiseringen av den traditionella kulturen.

Intressant resonemang här: http://www.anus.com/tribes/snus/archive/2009-01-06/Verklighetsfrånvänd_politik_

8 01 2009
deeped

Berg glömmer bort att reklamare inte själva bestämmer över vilken reklam som görs.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

