Släpp musten för helvete.

15 12 2008

Amerikaner är för roliga. De tar aldrig seden dit de kommer utan världen får alltid anpassa sig. Ett ypperligt exempel på detta är Coca Colas årliga kamp mot väderkvarnarna: Den förhatliga julmusten. En dricka som för övrigt bara verkar uppskattas av svenskar och japaner.

must

Men för CC har julmusten blivit ett eget litet Vietnam. Ett för CC både pinsamt och plågsamt bevis på att man inte måste underkasta sig amerikansk imperialism. Ett krig som CC inte kommer att vinna, ett krig som kostar. Ett dumt krig eftersom CC redan tillverkar julmust i stor skala via de bryggerier man äger i Sverige.
Det sägs att CC och dess varumärken besitter en betydande del av marknaden för icke alkoholhaltigt och att denna dominans är jämn elva månader per år. December är enda vageln i ögat då detta osunda förhållande rubbas och anledningen lär vara julmusten. Då tänker vän av ordning att det bara är för CC att vrida kranen och dränka marknaden med prisdumpad julmust. Men så går det inte till när amerikanska ideologer får bestämma. De säljer inte läskeblask utan högexplosiv frihet, ett medel mot terror och kommunism. Allt förpackat i världens mest berömda burk. Då viker man sig inte för något provinsiellt blask om det så bara är för en vecka.  

Visst, det är CC som har skapat jultomten as we know him med vitt skägg, svarta accessoarer, röd dräkt och matchande fyllenäsa. Det måste man ge CC. Vår inhemska julbock var långt ifrån lika fotogenisk.

Men vart ifrån fick man att Coca Cola skulle vara en juldryck? Det lär väl vara världens mest druckna slisk 365 dagar om året. Hur kan man då förvänta sig att stå för julstämning, en känsla som hos de flesta kanske varar i två veckor. Är det inte bättre att hålla fortet året runt och vara ett givet vardagsval? Är det någon som kan vara trovärdig genom att vara det självklara valet jämt, att alltid stå för stämningen.

Dumt säger jag.
Man ska inte vara dum. Det är dumt att vara dum.


Åtgärder

Information

15 svar

15 12 2008
Per T

Äras den som äras bör. Och det är Jenny Nyström, som gjorde rödklädda tomtar med vitt skägg innan Coca-cola ens fanns. Rätta mig om jag har fel.

Däremot den feta, hemska varianten av tomten är Coca colas idé.

15 12 2008
joolss

Intressant tanke… tomten var redan röd, men det var Coca-cola som gjorde honom fet.

16 12 2008
Johan Ronnestam

Man kan dock förstå frustrationen. I alla branscher längtar man efter Julen eftersom det är den tid på året som finansierar nästan alla andra månader. Inom vissa branscher står slut november och hela december för 80% av omsättningen på ett år,

Och så står jultomten själv och tittar på från sidan. Va! Är det tacken han får? Ska det vara så, ska det vara så?

16 12 2008
Fredric

Japp. CC kidnappade den slanka, röda tomten och pumpade honom full med kalorier och annan amerikansk hälsokost och tryckte ut honom i sin annonsering.
Jag skrev en liknande text om detta.
http://bullshitbulletin.wordpress.com/2006/12/12/den-svenska-drommen/

16 12 2008
kontaktmannen

Intressant är att i princip ”alla” har valt att låta den svullne tomten representera julen på de flesta håll i världen. Vad beror det på? Att CC har bombat etern med sin avbild och att ingen kunnat konkurrera med detta? Troligen.

@Johan Ronnestam: Det är ju just det som gör CC:s förhållningssätt till musten så intressant, det borde inte finnas någon frustration eftersom man redan äger hela marknaden. De (säkert dryga) 80% ligger på resten av året.

16 12 2008
Nina

Det är dumt att vara amerikafet.

17 12 2008
Anjo

Apotekarnes julmust kan få mig att dra i strid.

17 12 2008
kontaktmannen

Roger that Anjo. Står för sig själv liksom. Med eller utan Carlsberg.

17 12 2008
Per T

Apotekarnes regerar. Fett or not.

Men det där med att ”i princip ‘alla’” stämmer inte, tror jag. Det är bara vi i USA:s 51 … 52 … 50+ delstat som tror det. Som så många gånger förr.

17 12 2008
Dabitch

Hehehe, det är typ Jultradition att förfasas över Colas dumsteg varje år På adland, jag gjorde en i år också och länkade dig kontaktmennen, med bonus den nya filmen med de häääärliga WW2 Bomb-vibbarna. Vafan håller de på med?
http://commercial-archive.com/node/146663

17 12 2008
Dabitch

TWeeta gärna #Coke leave Xmas alone, Julmust rules eller liknande till kanelen #Coke. Om mååånga gör det kanske de lyssnar nån gång.

18 12 2008
Desiré

Vi har lite olika åsikter där ;)

18 12 2008
kontaktmannen

@Desiré: Utveckla gärna det där.

7 01 2009
Agnes

Mustens betydelse för CC är mest en mediapryl. CC själva oroar sig inte – de säljer nog med läsk ändå.

Frågan är när media släpper denna icke-fråga.

Tack för rolig blogg, förresten.

7 01 2009
kontaktmannen

Rent PR-mässigt måste musten vara vinnaren när CC årligen kommer och leker julbringare. I alla fall i vår bråkiga del av världen. Man får helt enkelt hoppas att CC fortsätter att löjla sig även kommande år.
Jag är dock lite orolig för kommande generation.

Tack själv förresten.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: