Ett solklart varumärkesintrång.

3 03 2009

Nu har det hänt igen. Ett stackars hårt kämpande amerikanskt, multinationellt företag har blivit renommésnyltade av en liten svensk småföretagare. Man kan bara tänka sig vilken varumärkesdränering som kommer till följd om inte intrånget kväses. Miljoner duktiga cafémedarbetare världen över kommer att stå arbetslösa när det lilla svenska caféet lurar de lättledda kunderna till dem istället för att de får förmånen besöka det högkvalitativa amerikanska originalet. Eller hur?

Jag vet inte vad du har för relation till Starbucks, men min inställning till amerikanska företag är usel per automatisk. De är som regel duktiga på ingenting (möjligen att strida för sina inbillade rättigheter undantaget) och förstår absolut inte hur världen utanför Texas funkar. Min grundinställning är att alltid välja det icke-amerikanska alternativet och jag får vatten på min kvarn nästan varje dag.

I detta fall är det en världsomspännande kedja (skitkedja enligt många) som försöker processa mot en liten lokal spelare i en stad där de inte ens är representerade. Du kan väl själv avgöra hur stor förväxlingsrisken är:

starfight

Åtgärder

Information

5 responses

4 03 2009
Mr Modern

Personligen håller jag med om att Starbucks borde fokusera på att bli bättre som företag än att jaga små företagare och skrämma upp dom.

Din analys av Amerikanska företag däremot verkar lite insnöad. På gott och ont så bidrar dom till inspiration, nytänkande och möjligheter. Jag vet inte om du har bott mycket utomlands, men att sitta i Sverige och tycka har man helt rätt att göra, men att påstå är en annan sak.

Starbucks tycker jag är ett rätt bra företag. Men som alla företag i den storleken blir det svårt att kontrollera alla kanaler.

M.

4 03 2009
kontaktmannen

@Mr Modern: Duger det att jag har varit mycket utomlands eller måste man ha varit bofast?
Jag kan förresten upplysa dig om det går alldeles utmärkt att sitta i Sverige och tycka. Det går bra att påstå också om man tycker sig ha belägg för det man tycker. Faktum är att ju mer jag är utomlands, desto mer tycker jag om Sverige, en uppfattning jag ofta delar med folk som varit mycket utomlands. Men det finns ju alltid haverister i exil.
Insnöad, ja varför inte? Om du läser i huvudet av bloggen står det ”obstinat och onyanserat” det betyder i enkla ordalag att synpunkter prioriteras framför korrekthet.
För övrigt anser jag att helylleamerikanska företag vanligtvis står för konservatism, pennalism och allmänt jävla bakåtsträvande. Starbucks inget undantag. Det är ingen slump att USA har en usel ekonomi och i princip ägs av kineserna. Allt kommer tillbaka förr eller senare och biter en i röven.

6 03 2009
Kontorschefen

någon som hört talas om iWeb? ja, det är alltså något som från början kommer från ett göteborgsföretag. har för mig att företaget hette interwex eller något liknande. resten kan man ju själv fundera ut om man känner till apple och deras olika produkter…

6 03 2009
Christian

@Kontorschefen: Vi kör iWeb (det från just iWeb AB) på vårt intranät. Programvaran har haft namnet iWeb sedan minst 2001 då puttade in den för skit och ingenting som intranät-lösning.

24 03 2009
Marknadföring med Bluetooth på Starcups « Karlotto Winroth

[...] Kontaktmannen [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

