Bra att tänka på när du gör radioreklam.

12 04 2009

Den kommersiella radion fick visst återigen det tveksamma nöjet att spela förstafiolen i detta muntra forum. Och jag tänkte att vi kunde hjälpas åt lite. Om inte annat för att förbättra världen. 
För omväxlings skull ska jag varken mala på om reklamradions uppenbara kvalitetsbrister eller deras komplett hjärndöda programledare. Jag ska inte ens ondgöra mig över en viss tuff rockstation som spelar vad de vill och att det innebär en spellista bestående av fem ballader.
Det blir istället några goda råd till den som antingen är naiv och tror sig kunna förändra slaskmediet nummer ett genom eget arbete eller till den som är har en mediabyråig inställning till mediet som sådant.

För det första: Jag är ingen kung på radio. Men jag har haft det tveksamma nöjet att vara inblandad i ett antal produktioner. De flesta var hyggliga på pappret, manusstadiet alltså. Men några normalmedelmåttiga inhouseproduktioner senare höll jag på att att styra bilen mot närmaste träd ett antal gånger. Jag är alltså minst delskyldig till ett icke ringa antal reklamspotar som bidragit till den kommersiella radions avgrund. Dålig människa är jag.

Men. För dig som ännu inte gett upp kan jag i alla fall bjuda på några goda råd som möjligen kan ge en lite mer skamfri tillvaro.

• Skippa den flamsflabbiga bruden. Det är faktiskt inte speciellt svårt att få tag i vettiga speakers. Skit i producentens rekommendationer och välj förfan inte samma jävla stolpskott som alla andra redan förpestar etern. Det finns ingen som känner köplust av en kvinna som precis fått ett kombinerat valiuim- och fontexlavemang. Och tro inte att hennes kollega, den käcke sportkillen som smattrar och slirar lite läckert på ståckhålmska i kurvorna är bättre. Alla lyssnare vill skjuta honom också.

• Tro inte att du är rolig. Om du verkar i en liten större stad kan du vara säker på att ingen förutom du kommer att tycka att det är kul när fåren bräker på exempelvis skånska. Din uppdragsgivare framstår som en idiot och du får förhoppningsvis kicken på nästa måndagsmöte. Nej, så poetisk brukar tyvärr inte radiorättvisan vara.
Kolla även hur bonnvischans orter ska uttalas. Det heter exempelvis inte [Hööögsbo] utan [Höxbo] Askim uttalas [Aschimm] och inte [Asskim]. Det är bara att fråga närmaste dräng, din trötte fan.

• Se upp med kändisarna. Visst kan det vara frestande med t ex en komiker som både du och frugan gillar. Tänk då bara på att alla dina tragiska konkurrenter resonerar likadant. Peter Apelgren figurerar i skrivande stund i tre sammanhang, tre olika varumärken. Robert Gustavsson torde väl vara lika sliten som Janne Loffe Carlsson vid detta laget. Och Dogges framträdanden drar väl snarare tankarna åt tragik (även om jag faktiskt gillade honom i Elgigantenskrud).

• Ta det försiktigt med sångerna. Det som låter genialiskt och Guldägg i studion är groteskt enerverande när det kommer för fjortonde gången på en timme. Utmaningen verkar vara att, mot radiosäljarens bedyrande om nödvändigt genomslag, köpa så få spotar som möjligt. 

 

Nu orkar jag inte mer. Det var fyra råd. Det finns minst 996 st till. Snälla hjälp till att fylla på i kommentarerna.

About these ads

Åtgärder

Information

12 svar

12 04 2009
entapir

Ungefär såhär har det låtit i dalarnas reklamradio de senaste 12 åren. Och det verkar faktiskt ha fungerat! Måste vara avsaknaden av flamsflabbig brud. De där som skrattsäger ”Vehehelkohmehehen” i slutet. gah.

13 04 2009
Fredric

Hillarious som vanligt. En personlig favorit är Toyota-serien. Intressant klok gubbe levererar Toyotas varumärke i små portioner. Undrar om den inte är bäst, i alla fall. Tänker inte rabbla upp de dåliga. Av förklarliga skäl.

13 04 2009
kontaktmannen

@entapir: Den hemska sanningen är att ALL reklam tyvärr fungerar. För så gott som alla företag är det bättre att vara ute i etern än inte. Oavsett vad man har att säga. Knepet är att få mer pang för mindre peng.
Kan det kanske vara så att Mats inte har så våldsamt mycket konkurrens hemma? Verkar vara en ganska dominant aktör.

@Fredric: Fänks. Har tyvärr missat Toyota, men det låter ju som en bra tanke. Som till skillnad från ”allt” annat kräver lite av lyssnaren och gör det portionsvis istället för att smacka allt i ansiktet tre gånger på tio sekunder.

14 04 2009
Per T

Kul och jäkligt vettigt! Radioreklamen suger nästan alltid, helt sant. Toyota är ett undantag (vadå, kör de inte den i volvo-staden, eller vad? Det är den med ”nummer 23: vid varje monteringsplats i Toyota-fabriken hänger ….” etc. Eller den med ”Tänk att det finns försäljare som inte vill sälja bilar”. M. fl.). Några andra finns också, men sen …

Det var väldigt kul på Guldägget, när vinnaren i radio-kategorin fick frågan av Pontus Schultz, ”Ja, all den här bra radioreklamen, hur lyckas man med sånt?”, och kreatören sa att ”Ja, jag tycker att all radioreklam är skit, men är glad att jag åtminstone denna gång nått någon som helst nivå över huvud taget”. Det var fan Leon Nordin över den uppriktigheten. :D

14 04 2009
Bra läsning i väntan på bättre | Pers Värld

[...] och träffande, om än inte komplett, om radioreklam skriver Kontaktmannen. Skippa flamset, platta skämt och sånger och var varsam med kändisar är [...]

14 04 2009
30+

Ta en diskussion till om medievalet. Är radio verkligen, verkligen rätt medium?

Och när diskussionen är slut, ta en till imorrn. Rinse and repeat.

14 04 2009
Magnus Lundin

Ta inte ställning till spoten när du sitter i fräcka studion med de riktigt dyra studiomonitorerna.

Klistra istället in skiten i ett reklamblock och lyssna i bilen på väg hem.

Då slapp vi en del…

18 04 2009
Jonas

Hm, jag vet inte jag.

Mitt råd, om jag har radiokredd nog för att komma med råd, är det här.

Bestäm dig på förhand exakt hur du vill att din slutprodukt ska låta. Kanske till och med spela in en variant själv, INNAN du producerar den, ja, kanske till och med innan du presenterar för kund.

Är din skissinspelning inte rolig nog?

Fråga dig om det beror på att du inte är skådis nog att göra manuset roligt.

Eller om det så att manuset inte är roligt nog?

Med andra ord, lita inte på att skådisar och produktion ska göra din idé bättre.

När jag vann pris för radio för ett tag sen gjorde vi just de sakerna jag nämner. Vi FRAMFÖRDE vår spot för kunden i presentationsmötet. Kunden gillade. Sen var det ”bara” att se till att slutprodukten lät som vår skiss.

Eftersom vi visste exakt vad vi ville ha, gick det mycket lättare än om vi bara hade glidit in i studion och hoppats på att nån annan skulle ta över rodret och göra vår idé rättvisa.

Ain’t gonna happen.

18 04 2009
kontaktmannen

Bra råd @Jonas och du lär vara radiokreddig nog…

Att skissa så nära resultatet man kan komma, innan man kopplar in produktionsbolaget lär vara ett av de bättre råden. Men det gäller väl alla produktioner där man är beroende av en underleverantör.

Ett aber jag ofta stött på är att uppdragsgivaren inte förstår att man behöver en idé för att skiten ska bli riktigt bra. Om då radiostationen jazzar in i bilden och säger att de bjuder på produktionen bara man bokar 50 spotar är det upplagt för katastrof. Det värsta är att kunden sällan fattar skillnaden.
”Öh, vaddå? Jag fick ju till en svinschyst deal. Sparade in sju loppor på produktionen. Det är väl jättebra?

13 12 2011
Mikael Jisander

Svensk kommersiell radio är lågbudget. Redaktionellt och kommersiellt. Men radion har ändå många lyssnare som gillar konceptet. Problemet med dålig kvalitet kan ofta kopplas till dålig budget. Sätt en vettig produktionsbudget och välj en erfaren studio som kan förverkliga manuset. Då finns det iallafall förutsättningar att radioreklamen kan bli bra.

14 12 2011
kontaktmannen

Instämmer @Mikael. Men viktigast av allt är ändå att man har en bra idé innan man börjar producera. Det har sällan radiokanalens egen studio.

14 12 2011
Mikael Jisander

Nej, en inhousestudio på en radiostation producerar spottar på löpande band. Kvalitet står sällan i fokus. Bra radioreklam förutsätter både ett vettigt manus (från en reklambyrå med erfarenhet av radiomediet) och en studio som har förmågan att förverkliga idén. Detta har såklart sin prislapp.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggers like this: