Apoliva – för bra för svenska tittare.

4 08 2009

Alla har visst sett den. Apotekets Apolivafilm av Forsman & Bodenfors. Johan Renck har regisserat och modellen Adina Fohlin skrämmer skiten ur dig som tittar. I alla fall om du tillhör fårskocken på drygt 90 000 pers som gått med i FB-gruppen Jag är rädd för tjejen i Apolivareklamen. Det tutas både här och där om filmens lämplighet och huruvida den borde stoppas eller inte. Och frilansande tyckare anser att kampanjpengarna borde krävas tillbaka.

Vilken mardröm. Inte Apoteket, filmen eller ens modellen. Utan reaktionen.
Vill minnas att även jag reagerade när jag såg filmen första gången. Men inte med skräck. Visst, filmen är väl kanske inte det mest revolutionerande som någonsin skapats. Men väl något udda, smakfullt och imponerande fåordigt för att handla om hygienprodukter. Ovanligt bra och eoner ifrån tyskamerikanskt träck för längre ögonfransar och glansigare hår.
Men vad händer då? Jo, då kommer det en matsked tunt i byxan på nästan 100 000 fåntrattar som flyr till Facebook för att söka tröst och stötta varandra efter den traumatiska upplevelsen. Folk som nyss gnällde på den slentrianmässiga kosmetikreklamen och dess könsstereotypa formspråk.

Så, stolte svensk. Genom denna FB-grupp har du förverkat din rätt att klaga på hur reklam utformas och distribueras. Du har inte längre någon trovärdighet när reklam debatteras, om du någonsin haft det. Du bör härmed hålla dig till förtestad reklam, good clean family entertainment you can trust, som inte riskerar att skrämma dig och dina barn.
Uppriktigt sagt är jag besviken. Jag trodde att det var mer stake i folket. Att vi var av ett annat virke. Att vi var större.

Tack till Apoteket, Forsman & Bodenfors, Johan Renck som inte bara hade mod, utan även begåvning, att bryta mönstret. Produkterna säljer uppenbarligen bra. Synd att nöjda människor inte låter så mycket bara.

Åtgärder

Information

54 responses

4 08 2009
Alice

Att man är med i facebookgruppen innebär inte automagiskt att man anser att reklamen är apdålig och bör dras tillbaks. Ganska pretto av de flesta reklamtyckare i tidningar att dra den slutsatsen. :p

4 08 2009
Ulrika Good

”Rädd för…” kanske är ett annat sätt att säga att man tycker att ljussättningen är åt helvete, att hela det visuella intrycket gått åt pipan, att den helt enkelt inte förmedlar det den var menat att förmedla. Jag känner en prettoambition som slog snett. Väldigt snett. Och det är extra synd när någon ska åstadkomma en motvikt åt glänsande, slängande hårmanar och teleskopiska ögonfransar.

4 08 2009
Nina

Är det inte meningen att den skall vara lite läskig, tro? Jag menar, det är kanske en komplimang för en reklam att få sig en egen FB-grupp. *funderar på att gå med*

4 08 2009
Nemo

Rädd för… mja…. jag kanske behöver en högtysk hemmafru som går ner halvägs i spagat och sträcker armana i luften som ”X”:et i AJAX för att fatta.

Som solproduktsreklam är den i alla fall helt tappad. Jag ser inte poängen för fem öre. Om den hade vart ironisk… OK, men inte ens det. Den är bara tråkig och förvirrande.

Ta bort solkrämen och sätt in hudkräm bara. Eller badsalt.. fan vet.

4 08 2009
joolss

FB-gruppen skulle jag kunna gå med i utan något allvar bakom, men att diverse medier verkar haka på att 90 000 pers verkligen är ‘rädda’ för Adina Fohlin är ett löjeväckande slöseri på bandbredd/trycksvärta.

Sen måste jag tyvärr säga att jag aldrig lyckats höra vad tjejen sjunger.

4 08 2009
Sofia

Haha, har du blivit humorbefriad?

4 08 2009
Marcus

Reklam är enkelt. Den är skapad för att sälja produkter. Får man en FB grupp mot sig med 90 000 medlemmar har något gått allvarligt snett. Personligen tycker jag att det är bra att den sticker ut, men för att den är kass och osmaklig. Att sticka ut på det sättet är ingen konst. Ett riktigt Stephen King upplägg tycker jag.

4 08 2009
Anjo

Tar du inte i lite nu? Folk går med i en miljard klubbar på FB utan att lägga någon vikt vid det. Det som är udda är väl att tidningar sätter igång ett drev, men å andra sidan – pressen försöker koka soppa utan spik rätt ofta.

Jag tycker du är lite väl hård när du säger att folk därmed har förverkat sin rätt att klaga. Den rätten har folk alltid, oavsett vad man tycker om dem.

Filmen då? Nja, så där, skulle jag säga. F&B har gjort mycket bättre saker för Apoteket. Både i film- och printväg.

4 08 2009
Idépappan

Att 90 000 öht bryr sig om ens varumärke (om nu att trycka på Gå med i gruppen på FB är att bry sig) måste väl vara en dröm. Vad fan är Apoliva för något? Visste knappt det innan. Vet nu. Visste heller knappt att 90 000 faktiskt kollar på reklam på TV längre. Way to go F&B.

4 08 2009
turez

Haha bra skrivet. Jag är med i FB-gruppen men har inte lagt någon egen betoning på ordet ” Rädd ”. Jag är med för att jag håller med de andra att hon ser helt psykisk ut… Och jag har inte fattat att det är för glänsade hår och ögonfransar och shit. När jag har sett reklamen har jag bara tänk på att det är apotekets reklam och att hon passar i en skräckfilm, iaf med den ljussättningen!!! Tycker också att det är löjligt att tro att alla som är med i FB-gruppen verkligen är rädda för den där tjejen. Tror inte direkt att hon kommer att slakta alla svenskar. Och i detta samhälle är det inte konstigt att bli rädd för människor som ser ut som psykon. Inte för att jag tro att modellen är det. Men hon måste hålla med om att hon inte direkt visade hennes bästa sidor! :)

4 08 2009
kontaktmannen

Men pang vad den postningen skallrade till i kommentarskaklet. Det måste ha varit ett ämne som gnagt många.

Måhända. Alla som gått med i FB-gruppen är säkert inte på fullaste allvar rädda för att Apoteket ska styckmörda dem i sömnen. Det tror nog inte ens pressen, vars rubriksättare har haft glada dagar. Men den som går med i en FB-grupp sätter en strut på huvudet och då blir man dömd därefter.
Huruvida filmen är snygg eller inte skiter faktiskt jag i. Det är inte viktigt.
I vår bransch läggs det löjligt stor vikt vid ytan och inte speciellt många flugfjärtar på innehållet. Därför kommer saggiga kreationer undan med yrvakna hyllningar till produktionen á la ”men den var i alla fall snygg”. Detta är dock ett metaproblem som berör få ickeräcklammare.
Att antigruppen -vad deras syfte nu må vara- samlat snart 100 000 själar är i vilket fall ytterst anmärkningsvärt. Att såpass många människor engagerar sig i något så basalt som nyanserna en reklamfilm är ett galet bra betyg åt F&B som byrå och åt Apoteket som köpare. Och att media sedan väljer att publicera denna ickenyhet gör PR-insatsen än mer beundransvärd. Och Apotekets försäljningssiffror verkar hålla med.

Men. Du som tycker att jag har varit fruktansvärt orättvis mot -ungefär- en procent av befolkningen och inte har någon känsla för vad som är snyggt. Fråga dig varför du ogillar Apolivafilmen så innerligt och varför gruppen över huvud taget startades. Kan det möjligen vara så att du (och många andra) föredrar kosmetikreklamens retuscherade kvinnor och de fantastiska budskapen om skönhet, framgång och ett lyckligt liv?

Blev det otrevligt nu?

4 08 2009
newyn

Jag vet att du inte kommer tro mig, men jag gillade den faktiskt. Sen gick jag och köpte Apolivas facial cream med solskyddsfaktor 50 strax efter det. Kändes hur bra som helst. Men det var iofs i början av sommaren, så jag kanske köpte den före reklamen kom ut? Dålig koll.

5 08 2009
Kommenterat av Stenbeck | Next Generation Internet

[...] Apoliva – för bra för svenska tittare. [...]

6 08 2009
deeped

Va fan. Annars normalt begåvade vänner inom branschen försvarar den där FB-gruppen? Vad är nu detta?

Dock är det här intressant utifrån ett planningperspektiv: det bevisar en märklig flockmentalitet som onekligen går att använda till mycket. Och att FB växt sig till sociala mediernas motsvarighet till Google.

Reklamens utseende är så oerhört ointressant – och kommer bli mycket mycket mer ointressant vilket får ADs att skita knäck av rädsla. Och då väljer man att faktiskt gå på en film som är rätt snygg men annorlunda… ja kära nån.

6 08 2009
Stefan

Fan nu måste ju jag gå och kolla jag med! Eller ska man kanske dra igång en FB-grupp ” Vi som inte sett Apoliva reklamen och just därför får fortsätta att gnälla…”

;)

F.ö roligt skrivet som fan/S

6 08 2009
Stefan

Vafan! Nu kollade jag på den. Förväntade mig att hon skulle typ ta sig tänderna, visa hår under armarna eller något annat skräckaktigt. Hon sjunger ju bara!

Jag är på din sida. Folk har ingen som helst rätt att längre klaga. Var är vikingablodet? Var är jävlar-anamma andan? Vem dog och gjorde nationen till fega kretiner som darrar när en snygg kvinna sjunger i en reklamfilm?

Jag fattar ingenting!

6 08 2009
Tomas

Så tuff och hård är jag att jag applåderar din postning. Gillar att bli omskakat. Tror att jag behöver det för att överhuvudtaget reagera, lite som att det är först nu jag på riktigt inser att jag är bajare (händer iof rätt ofta iom att vi för det mesta krisar).

Med anledning av Apolivahysterin twittrade jag följande igår: ”Är Apolivaserien bra? Jag undersöker det vid nästa apoteksbesök genom att köpa två produkter. Hade jag aldrig gjort utan reklamen. Du då?”

Men 90.000 kunder är väl inte att förakta. Vi är alltså generellt blödiga av oss och ska därför matas med mindre provokationer. Fast så klarade vi heller inte av Odellgrejen.

6 08 2009
Anders

Jag tycker att den reklamen är avskyvärd. Jag är också med i Facebook-gruppen.
Jag är inte rädd för tjejen… jag tycker bara att reklamen är så sjukt jävla tråkig och dålig så att gå med i FB-gruppen var ett sätt för mig att på ett enkelt sätt uttrycka mina negativa känslor om reklamen.

Det har INGET att göra med att den skulle vara taskigt utförd rent hantverksmässigt sett… Jag håller med om att den skiljer sig från klassisk reklam för kosmetika etc…

Men jag tycker fortfarande den är GRÄSLIG.. jag mår dåligt när jag ser henne och ännu sämre när hon börjar sjunga. Försöker alltid sträcka mig efter fjärrkontrollen och antingen döda ljudet eller byta kanal… i sista hand blundar jag bara och håller för öronen och väntar en stund…

Den är total poänglös… okej jag ser att de har fyra årstider, och en koppling till ”skandinavisk hud” eller vad fan de säger… men det räcker inte för mig..

Jag efterlyser lite klassik reklam med HUMOR (byggt på en bra idé förstås)… jag tycker fortfarande att reklam för öl är några av de bättre som går på tv.
De skrikande killarna som hittar kylrummet för öl är en favorit…

Den här ”skrämmande” bruttan får mig bara att på livstid bojkotta Apolivaprodukter…

6 08 2009
Gustaf Josefsson

Jag vill inte påstå att jag är någon auktoritet på vad bra och dålig reklam är, men jag förstår absolut de (numera 100 000) människor som dissar reklamen på fejan.
Det är ju ett antal gånger man fått se den där stirrande blicken och dom, i och för sig vackra, folkmusikaliska tonerna. Fortfarande så kommer samma känsla krypande varje gång: obehag.

Minnesvärd? Absolut.
Vacker? Kan man tycka.
Bra reklam? I don’t know.
Men, oavsett om målet är att flytta handen 10 cm hos impulsköpare eller uppmuntra till mer aktiva val av hudvårdsprodukter (tror jag det var va?), så kan det ju inte vara särskilt effektivt att skapa obehag hos folk?

/ Gustaf

6 08 2009
Dagbok för 06 August 2009 | En sur karamell

[...] Delade Apoliva – för bra för svenska tittare. [...]

6 08 2009
Kari Receptomaten

Kan bara gratulera reklambyrån Forsman & Bodenfors, detta måste vara en drömsits i reklamsvängen.

/Ej rädd, icke Facebookare ;)

7 08 2009
LeoB

Jamen filmen är ju rolig. För det kan väl inte vara så att reklam-makarna inte fattade vad de gjorde… , eller?

7 08 2009
Månhus » Länksprutning – 7 August 2009

[...] Apoliva – för bra för svenska tittare. [...]

7 08 2009
Reklam – det som berör. «

[...] – det som berör. 7 08 2009 Av Apolivadiskursen att döma verkar åtminstone en sak vara säker. Filmen berör. Och hur man än sprattlar och [...]

7 08 2009
Markus

Jag är varken rädd eller ogillar Apoliva-reklamen. Jag tycker den är fantastisk. Om det är något fel på den, så kan jag för mitt liv inte förstå vad i helvete det är hon försöker sjunga.

Däremot är jag med i facebookgruppen. För att det är vad det är. Facebookgrupp. Facebookgrupper är för ungdomar vad de där donationsbägarna på ICA, donken och pressbyrån är för alla andra. Man är med för att det redan är så många där, och för att se vad som händer. Inte för att man egentligen tror speciellt mycket på det.

7 08 2009
Kenneth Pilo

Det är många som undrar vad sångerskan sjunger.

”Solen har vänt sig bort.
Den bliver här allt för kort.
Men aldrig ska vindens hand driva dig från mig.
Och molnen de skingras när du håller mig kär.”

7 08 2009
Thomas Olausson

Är det verkligen reklamfolk som kommenterar här? Då förstår jag varför den här filmen sticker ut ur den grå smet som produceras till vardags. Jag förstår dock inte vilken drivkraft man har om man inte vill se ovanliga grepp.

7 08 2009
Kortbloggat på digitalpr.se-07 August 2009 | Strandh.DigitalPR

[...] Apoliva – för bra för svenska tittare. [...]

8 08 2009
Inse hur små vi är « MonaWallin

[...] om det inte var en del av kampanjen (vilket jag börjar misstänka starkt). Jag säger som kontaktmannen: “Visst, filmen är väl kanske inte det mest revolutionerande som någonsin skapats. Men [...]

11 08 2009
Liv

Folk verkar inte förstå ironi =)

12 08 2009
kontaktmannen

Nja @Sofia och @Liv. Ironi och humor är sofistikerade instrument och de kommer högt på beteendestegen. Det vi ser från ”folket” är en ryggmärgsreaktion.
Sen är det inte speciellt bra för trovärdigheten att i efterhand komma och säga ”jag bara skojade”. Strut på huvudet.

12 08 2009
Alice

Äsch sluta vara en sån arg liten man. Självklart kan man gå med i en facebookgrupp med ett gott skratt och sedan inte se det för mer än just det, något som fick en att dra på smilbanden.
Det där handlar nog mycket mer om din ovilja att se facebook för vad det är, ett socialt nätverk för vanligt folk. Man är med på facebook som en person, inte som sitt företag. Och visst, kalla mig oproffsig som håller kontakten med både svärmor och mormor samt f.d kollegor över ett socialt nätverk men så blir det när man var med från början och nätverket växte. Då kan man skratta åt saker och diskutera dem utan att vara görseriös och pretto. Det finns resumés kommentarsfält för prettokommentarer. Inget som jag tänker dra på mig en dumstrut över.

12 08 2009
kontaktmannen

Tror att du missar poängen, bruden (eftersom du verkar vilja ha det på den nivån). Även när vi tycker att vi är härligt frisky, putslustiga och bara sååå pördiga röjer handlingarna våra motiv.
Den som är rädd för Apolivafilmen har förmodligen en könskonservatistisk och patriarkal syn på hur kvinnor ska framställas i reklam.

Men du har rätt i att Facebook med tillhörande grupper är ett ganska pinsamt fenomen.

12 08 2009
LeoB

… får se nu… det här är ju roligt … vad kan vara betydelsebärande i din sista kommentar k?

… ”förmodligen” ligger bra till…
… ”pinsamt” följer huvudspåret så jag vet inte riktigt …

Nej, ”motiv” är det nog … liten transparens … pekande …

16 08 2009
Fiffi

Jag måste vara helt dumihuvet, eller blind, för jag fattar verkligen inte.
Vad är det som är otäckt? En kvinna med bortat hår? Hallå!

16 08 2009
Fiffi

Ja. Det ska stå BORSTAT, ingenting annat i föregående kommentar.
(Fingrarna är snabbare än hjärnan…)

17 08 2009
Jess

Håller helt med det här inlägget, reklamen är för bra för Sverige och svenska folket.

18 08 2009
LeoB

Jess: Kanske all reklam är för bra för svenska folket?

Men det gör kanske inte så mycket. Det finns ju mer kreativa saker än reklam man kan syssla med. Och saker som dessutom tillför. I stället för att bedra (med ibland väldigt allvarliga konsekvenser för människors liv).

18 08 2009
kontaktmannen

@LeoB Och kommunism är bästa samhällssystemet?

18 08 2009
LeoB

Kontaktmannen: Du söker dina likar?

18 08 2009
kontaktmannen

@LeoB Vill du vara så vänlig och utveckla.

18 08 2009
LeoB

@kontaktmannen: Det var ett svar på din ganska underliga fråga ovan, ”Och kommunism är bästa samhällssystemet?”.

Jag uppfattade den som otillbörligt aggressiv och utpekande. Du kanske har en förklaring till hur du menade där? Kanske jag missuppfattade dig?

18 08 2009
kontaktmannen

@LeoB: Det var faktiskt en ganska motiverad fråga med tanke på din aversion mot reklam. Ditt svar tyder på att du tror på planekonomi. Sån hör hemma i kommunism (som inte har speciellt många supporters kvar i världen).
Att generellt döma ut reklam är inte speciellt intelligent. Det är lika begåvat som att tycka att musik är skit för att man hört en platta med Orup.

Att du uppfattade min fråga som aggressiv och utpekande stämmer ganska bra. Men ”otillbörligt”? Kamrat, vi har inte ens börjat än.

Sen får du gärna berätta för mig vilka fantastiskt världsförbättrande kreativa saker man kan syssla med istället för reklam. Jag håller andan så länge.

19 08 2009
LeoB

@kontaktmannen: Kan du närmare förklara varför det var en välmotiverad fråga? Jag är nyfiken på hur du tänker.

Visserligen avslöjar du en del, men jag tycker det är roligt om du avslöjar mer.

Tack för tillfället att berätta vad man kan göra i stället. Jag vet inte om jag vill göra det här. Vi får se när du har avslöjat lite mer.

19 08 2009
kontaktmannen

@LeoB: Det är inte jag som behöver förklara mig här.

Anser du att reklam som fenomen är ett problem eller syftar du på innehållet? Svaret på den frågan säger nämligen allt om dig.

19 08 2009
LeoB

@kontaktmannen: Intressant förstås. På vad sätt säger svaret allt om mig?

20 08 2009
Johanna

Jag håller med dig fullständigt. Personligen älskar jag denna reklam, den är en lättande kontrast till andra reklamer inom samma genre. Sången är fin och Adina Fohlin är vacker, Johan Renck är lite av ett geni. FB-gruppen är bara pinsam…

22 08 2009
Alice

Du missar poängen Fredrik. ( Och du låter lite överdrivet arg över det ;) )
”Den som är rädd för Apolivafilmen har förmodligen en könskonservatistisk och patriarkal syn på hur kvinnor ska framställas i reklam.”
Man behöver inte vara rädd för en reklam bara för att man skrattar åt en FB- överdrift, går med i gruppen och bjuder in några polare. Facebook är inte alltid stället där man är allvarlig, att få ihop att man skrattar åt något med sina vänner till att man har en patriarkalisk syn på reklam är överanalyserande och lite well… enkelspårigt.

25 08 2009
Erik

Varför får den här reklamen så mycket uppmärksamhet?
Vilken värld lever folk i egentligen?
Är det här det folk blir rädda för, är det här skrämmande på något sätt
jämfört med andra saker som pågår i världen?

26 08 2009
Shared Items - August 26, 2009 | You. Me. We.

[...] Apoliva – för bra för svenska tittare. [...]

26 08 2009
Delade grejer & kommentarer - 2009-08-26 | You. Me. We.

[...] Apoliva – för bra för svenska tittare. [...]

6 09 2009
Niclas

Jag brukar gilla reklam som funkar. Men ibland, som i Mekonomens fall med rackartyg och knep som ”alla våra säljare är experter på barnsäkerhet”… och denna fantastiskt annorlunda Apoliva så skiter jag i om det funkar eller inte. Apoliva gör det bra för de testar en ny tanke om att se och kännas annorlunda ut i den annars kladdiga Kosmetiska reklamen. Mekonomen gör det dåligt för att de försöker sig på billiga poäng och overkliga robot-telefonkvinnor. Apolivia vinner i längden.

25 03 2010
Kreafonbloggen » Blog Archive » Apolivas nya reklamfilm

[...] reklamfilm från 2009 (se ovan), blev en oväntat stor snackis i både traditionella medier och i bloggar. Den finns också med som exempel i boken Marknadsföring och kommunikation i sociala [...]

16 02 2011
Charlotte

Reklamen visar precis vad produkterna är! Nämligen inte bra. Läs innehållsdeklaration. Jag kollade upp Apolivas tamponger – och vet ni vad de innehåller (jag läste FASS) – jo FORMALDEHYD !!! som är giftigt och har förbjudits i möbler etc. Nästan allt som apoteket säljer är farliga giftiga kemikalier. Lägg ingen kräm, makeup på huden som du inte kan äta, huden suger upp och produkten går in i blodet med alla dess tungmetaller och kemikalier och nanoprodukt.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

