Hög tid att sluta leka reklam.

9 12 2009

Japp. Då var det ridå. Björn Rietz kliver av efter ungefär 10 månader vid rodret. En direkt förlust för förbundet att man inte kunde hålla sin VD längre än så. Och dessutom en generalförlust för den yra styrelseordföranden som satte hans omdiskuterade lön. Vi kan kalla henne Pyttan. Som numera gått och blivit generalkucku på Vattenfall. Skönt att skattebetalarna tar över kontot.


Bild: Från början Resumé.

Jag vill bara klargöra en sak. Någonstans kände jag att hela Saltsjöbadshistorien luktade fisk, men det handlade aldrig om att Björn tjänade 120 papp i månaden. Visst, det är en nog så tilltagen VD-lön för ett förbund som knäar i konjunkturen. Så långt allt socialdemokratiskt korrekt, men det stora problemet är troligen att medlemmarna förväntar sig att en branschförbunds-VD gör LITE mer för de pengarna.

En gång i tiden var jag ganska irriterad på Anna Serner när hon satt som VD för Reklamförbundet. Tyckte mest att hon gjorde onyanserade brandkårsutryckningar när hennes medlemmar hamnat i kläm. Det fanns ingen debattläggning direkt. Och det är väl exakt vad man kan förvänta sig av en jurist? Ganska logiskt. Jurister har väldigt lite gemensamt med kamphundar. Hans Sydow tycker jag var utåtriktad. Det känns som att han faktiskt försökte missionera inom ramen för det som var möjligt, en styrelseordförande med visioner, precis vad som efterfrågas av den haltande panelen hos Dagens Media. Men även han kunde slängt mer käft.

Pia Grahn Brikell är på sätt och vis min personliga favorit. En duktig branschjournalist som i mitt tycke faktiskt gjorde sitt yttersta för att exportera vårt know how till den mindre bemedlade delen av världen. Alltid lätt att få tag på, alltid lätt att ha att göra med. Alltid initierad och intresserad. Sen kanske inte satsningen på utlandsmarknaden gick som tänkt. Men skit i det ett bra försök var det i alla fall. Även om stridslusten ibland saknades…

Vad jag däremot saknar är en VD, eller fan styrelseordförande för den delen, som tar plats i den offentliga debatten. En ledare som alltid har medlemmarnas business på agendan. En ledare som alltid sätter reklamen som samhällsstöttande faktor i det första rummet och ALLTID belyser reklamens fördelar och på barrikaden sablar ner horderna av nej-till-reklamare i form av journalister, politiker, företagsledare, vanliga jävla kommunister och förvirrat standardpack. Finns det någon jävla person som kan axla den manteln, så h*n väl värd 120 papp i månaden.

Så till skillnad från de högt betrodda svarandena i Dagens Medias minienkät tycker jag inte att en stillsam visionär vid rodret är lösningen. Vi behöver en flåbuse, en pugilist. Någon som kan få vår yrvakna köparkår att inse att vi säljer deras produkter, att vi förbättrar deras affärer. Att vi gör säljjobbet de själva inte fattar och att vi kan göra en avgörande betydelse. Vi sysslar fan inte med konst. Vi jobbar med sälj, inte onani.

Men nu ska vi väl försöka vara lite konstruktiva och inte bara klaga på folk som satt, utan även framföra förslag på sådana som kunde ratta skutan bättre.
Dick Malmlund, Svensk Handels säkerhetschef, är ett ypperligt exempel på vad Sveriges Kommunikationsbyråer skulle behöva. Så fort något bara lite besläktat med en detaljhandelssäkerhetstsfråga krusas, är Malmlund där i rutan och kommenterar. Och får fram sitt budskap. Han verkar alltid vara tillgänglig och får ofta uttala sig i frågor som ligger LÅNGT utanför hans kärnområde. Tänk om han kunde snacka reklam istället. HAN är värd 120 papp i månaden.

Dick Malmlund. Vad tjänar du nu? Intresserad av ett nytt jobb?


Åtgärder

Information

10 svar

10 12 2009
Tessan

Jävligt bra inlägg. I like it.

10 12 2009
Per T

Lysande. Tänkte du aldrig på någon debattsida? Stryk svordomarna och du har ett bra inlägg i ett sånt forum :)

10 12 2009
kontaktmannen

Tack @Tessan

Och tack @Per T. Så långt kom jag faktiskt inte. Kan bero på att jag inte är någon finlirare. Det märks på svordomarna om inte annat. Jag är faktiskt oroad för förbundets framtid. Det känns som att man nått bottenskrapet på förtroendekapitalkistan.

11 12 2009
Kontorschefen

Känns som om Reklamförbundets viktigaste punkt överst på agendan är Guldägget. Sedan kommer Guldägget och som punkt nummer tre; Guldägget. Någonstans längst ner bland övriga frågor, som nog brukar bordläggas, hamnar frågorna om… ja vilka frågor var det nu som var viktigast?

11 12 2009
Twitternytta (vecka 49 och 50) | The Brand-Man

[...] Från @lordFredruk Vi blev av med en branschföreträdare i veckan. Kontaktmannen kommenterar: Hög tid att sluta leka reklam. Jag kommenterar Björn Rietz frånfälle http://bit.ly/8v7kFw [...]

14 12 2009
Mårten Fischer

Med tanke på hur liten betydelse du brukar framhålla att förbundet har för branschen så engagerar du dig förvånansvärt mycket ändå. Långsökt, möjligtvis men jag kör samma argumentation i detta fall som mot vegetarianer som slutat äta kött för att man har åsikter om industrin. Själv äter jag kött för att vara konsument och därför en röst som industrin kanske lyssnar på. Det är svårare att påverka om man inte är med i röstlängden. Förstår du vart jag vill komma? Bli medlem igen och engagera dig. Jag tror att du skulle kunna tillföra en hel del till Komm!

14 12 2009
kontaktmannen

Kamrat Fischer. Jag har tills alldeles nyligen varit medlem i förbundet. Och tro mig när jag säger att min lilla låda troligen engagerade sig mest av alla medlemmar om man mäter per capita. Jag var t e x uppe på hela tre möten i Stockholm med Exportgruppen under vår medlemstid. Och även på minst ett möte som bokades av samma dag p g a att Sven-Olof inte kunde komma eller nåt.

Och jag skulle verkligen vilja bli medlem igen, men jag tycker att Komm måste prestera. De har förbannat mycket kvar att bevisa när det gäller medlemsnytta. Idag är Komm direkt osynligt. Jag kan inte erinra mig att jag sett någon förbundsrepresentant driva någon fråga i etermedia alls, något som jag anser borde ske dagligen.

14 12 2009
Mårten Fischer

He, he. Jo du, kamrat. Jag vet att du varit medlem tills alldeles nyligen eftersom även följer andra bloggar som du medverkar på. ;-) Det var just därför jag skrev ”bli medlem igen”. Jag vet också att ni gick ur för att ni tyckte ni fick för lite tillbaka och att det är ett alldeles för stort fokus på staden där Stureplan ligger. Jag är helt klart beredd att hålla med dig. Det måste hända grejer med förbundet. Det minsta vi kan begära är som sagt synlighet i andra ”medier” än Resumé. En aktiv styrelse med en agenda. Ett förbund som lär som man lever och vise versa. Det är väl det vi borde betala för? Dessutom efterfrågar även jag mer aktivitet ute i landet, eller via webben för den delen. Det är först när det börjar hända grejer på dessa områden som det eventuellt går att försvara höga löner med mera…

14 12 2009
kontaktmannen

Dig sätter man inte på pottan Mårten.
Jag tror och hoppas på en förändring inom kort. Är inte speciellt imponerad av alternativen som presenterades idag, men såklart ska de få en chans.

Överväger en comeback. Om det händer något d v s.

8 01 2010
Per Robert Öhlin

Jag fick intrycket av Björn försökte göra precis det som du efterfrågar. Hans agenda blev antagligen försenad av namnbytesfrågan som nog fick större debatt än vad som var planerat – dessutom en åtgärd som styrelsen fattade innan Björn tillträdde.

Jag tyckte hanvar perfekt i rollen som vd. Synd att det blev som det blev.

Ska man spekulera vidare på dina tankar om tänkbar ersättare, skulle man önska någon i stil med Lars-Erik Forsgård på Aktiespararna. Han hade verkligen förmågan att synas överallt när hans ämne fördes på tal.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

