Dags för en varumärkeslektion, Atria.

29 05 2010

Till min stora förtjusning läser jag att min gamla klasskompis från högstadiet Anna Schreil uttalar sig å Atrias vägnar i GP. Matdebaclet gäller närproducerat och huruvida det är lämpligt att kalla en charkprodukt med tysk och finsk köttråvara för Onsalakorv och Norrbodakorv. Anna tycker att det är receptet som styr var den färdiga produkten ska heta. Logiken enligt nedan:

- Näe, vi har aldrig funderat på att byta! Det är ju sådana starka varumärken. Onsalakorven har en historia som går tillbaka till 1800-talet. Och när det gäller Norrbodakorven har vi valt att behålla originalreceptet från 1925. Det handlar ju mer om receptet, var originalet kommer ifrån, säger Anna Schreil

Juridik, jovisst. Naturligtvis finns det en sådan aspekt också. Vem som får trycka ett visst namn på förpackningen och vem som inte får göra det. Men. Det enda viktiga har gått förlorat bland administratörens patentpapper.  Ett varumärke handlar inte om vad man kan skydda utan om det inneboende värdet, metafysiken. Den som inte fattar det kommer att ha några skyddade namn att luta sig emot och inte några kunder kvar. Ett varumärke definieras av konsumenterna och kan aldrig bli mer värt än vad dessa människor anser. Sen må man tycka att de är både dumma och obildade. De bestämmer ändå.

Korven är emellertid inte unik för Atria. Man har yrat förr. Företaget tycker själva att man är Skandinaviens mest spännande matföretag och vill gärna framstå som en genuin, lokal (-FINSK-) matproducent. Det rimmar ganska illa med  Lönnebergaskinkan som inte alls är så småländsk som sig bör.

”Spännande” vekar mest syfta på råvarans ursprung och jag betvivlar att det är positivt.

About these ads

Åtgärder

Information

6 responses

30 05 2010
Spinns Smurftips #PRofSweden — Doktor Spinn

[...] Dags för en varumärkeslektion, Atria #PRofSwedenKontaktmannen ryter till och gör det som vanligt läsvärt! [...]

30 05 2010
Tweets that mention Dags för en varumärkeslektion, Atria. « -- Topsy.com

[...] This post was mentioned on Twitter by Jerry Silfwer, Fredrik Olsson. Fredrik Olsson said: Kontaktmannen tycker till om skumma korvar http://bit.ly/cmdVMw [...]

30 05 2010
jardenberg kommenterar – 30 May, 2010 | jardenberg unedited

[...] Dags för en varumärkeslektion, Atria. [...]

12 06 2010
Nina

Mycket bra. Att kalla korvarna svenska mysnamn vaggar falskt när innehållet är något helt annat. Bra lurigt.

24 01 2012
kurt johansson

Var råvaran kommer struntar vi konsumenter i – vi gillar smaken och ursprunget lika med receptet är det grundläggande.
Men först och främst smaken och onsalakorven må innehålla ingredienser från finska lappmarken eller danska grymterier, Det klvittar la…
chico

24 01 2012
kontaktmannen

Hej Kurt. Vilka är ”vi konsumenter”? Låter ungefär lika vederhäftigt som att skriva ”vi kvinnor” i genusfrågor. Möjligen är du ointresserad av innehållet, men jag kan garantera dig det finns gott om folk som väljer sina charkvaror utifrån både ursprungsland och innehållsförteckning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

%d bloggare gillar detta: