Alla ska inte ha en reklambyrå.

11 03 2008

Det finns företag som inte jobbar med någon reklambyrå. Många av dem har i princip aldrig haft ett fungerande förhållande med en byrå. Avhållsamheten är sällan en slump. Vissa klarar sig själva, de gör faktiskt det på riktigt, så de är inte intressanta i detta fall. Den andra kategorin är däremot delikat. De anser att någon reklambyrå ej behövs, för de kan bäst själva. En annan variant av narcissism är att produkterna är så bra att de säljer sig själva. Sedan finns det gamla luttrade företagare som inte tror på reklam som fenomen, att marknadsföring är något jobbigt som bara kostar pengar och inte är till någon nytta. Det gick helt enkelt snett någonstans mellan Stalin och Palme. Kategorin som skulle behöva hjälp men som vägrar att ta emot den är det i särklass svåraste företaget att få som kund. Ofta gör man några tappra försök och hugger i sten innan man ger upp och sällar sig till raden av de lallande idioterna till konsulter som alla tänkte samma romantiskt fagra tanke ”undrar varför det företaget inte jobbar med någon byrå”. Vad fan beror det på då? Ibland kan det handla om en enstaka person som inte fick något beröm på dagis för sina teckningar. Men en sådan anomali brukar korrigera sig själv med tiden genom naturlig avgång (läs: puckot får förhoppningsvis sparken förr eller senare). I svårare fall verkar kontraproduktiviteten sitta i väggarna. Marknadschef efter marknadschef ryker med ett halvårs mellanrum i strömhopp. I de fallen utgörs de kvävande väggarna ofta av produkt- eller försäljningschefer som sätter käppar i de förhoppningsfulla hjulen. Ibland stöter man även på en VD som alltid vet bäst och aldrig skulle drömma om att delegera några av hans fina och viktiga arbetsuppgifter till packet han anställt för att sköta dessa. Det sistnämnda verkar vara symptomatiskt för familjeföretag och men kan även finnas hos storeuropeiska bolag med stark centralstyrning och marginaliserade filialchefer. Så ett gott råd till dig som står med tungan emot bröstet och just blivit helt till dig i trasorna över att hittat en liten juvel som alla dina konkurrenter verkar ha missat. Don´t even go there. Oavsett om du är administratör eller kreatör, det finns en förklaring till att ingen jobbar med dem. Fler har försökt innan dig och gått på pumpen. Du kommer aldrig att sälja något där av den enkla förklaringen att de ej förstår innebörden av din produkt. Och ingen köper sånt man inte förstår.        

bicannons.jpg   

Annonser

Åtgärder

Information

2 responses

12 03 2008
Rille

Kom igen när du gjort nå bra själv då, gubbe!

13 03 2008
deep.ed

För lite svavel och eld. Kontaktmannaskapet har väl inte gjort dig mjuk? ;)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: