En plastkasse rymmer hela varumärket.

11 03 2008

Niclas Strandh bjuder på ett antal förståndiga tankar i en timmeslång intervju på Researcher. Bland annat diskuteras extremt lokalt varumärkesbyggande och hur man som företagare bör agera i sin närmiljö för att bygga en beständig relation med sina kunder. Att exempelvis den lokala matbutiken sponsrar lekplatsen i kvarteret. Detta tänkande har emellertid inte slagit igenom hos min lokala ICA-butik. Där kan man nämligen köpa en speciell ”sponsorkasse” till förmån för den lokala handbollsklubben. Detta låter kanske behjärtansvärt. Men det finns naturligtvis en hake. Sponskassen kostar 3.50:- eller 5:- eller något nästan lika ohemult. Den smarta ICA-krämaren tar alltså fullpris för kassen medan han låter den överskjutande delen tillfalla klubben. Han har bidragit med distributionskanalen, men intet mer. Någonstans väcker detta en jävla antipati och jag har således inte ens funderat på att köpa en enda sponsorkasse. Om denna ekvation skulle fungera och röra mitt stenhjärta som långt ifrån klappar för de lokala handbollsmespropparna, så hade det behövts något mer. Unity, liksom. Men han kunde inte nöja sig med mindre. Det hade räckt med självkostnadspris, men profiten kom i vägen. Han var tvungen att gå ”skadelös” ur affären och förstår troligen inte att man måste investera någonting när man marknadsför sig. Han kan inte stava till varumärke. Och jag handlar där så sällan jag kan.  

 

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: