Alla hatar inte längre reklam.

13 03 2008

Media Culpas nätundersökning BlogSweden3 bestående av 806 pers innehåller en del intressant för oss som envisas med att skriva reklamblogg. Föga förvånande var kvinnorna i majoritet (76.2%) och de var också unga (16-20 år den vanligaste åldern). Inte heller helt överraskande hade mer än hälften (53%) parkerat på topp- och läppglanshyllan. 

Vad som däremot kan betraktas som mycket anmärkningsvärt är att männen, vilka var i minoritet till antalet, gärna besökte reklam- och PR-bloggar. Var fjärde (25.8%) närmare bestämt. Om urvalet är representativt och om det går att lita någorlunda på siffrorna, kan man lugnt påstå att någonting har hänt. Alla hatar inte längre reklam. Den mest utskällda branscher som slåss med kopplare och bedragare om skammedaljen verkar snarast ha fått en populärskjuts.

Så varför inte spekulera i orsakerna till reklamens plötsliga publika uppsving. Är det en generationsfråga? Har palestinasjalarna helt gett upp och kapitulerat till kommersynglen? Det vore inte en sekund för tidigt. Eller gjordes undersökningen när samtliga av landets ekonomistudenter satt och letade uppslag till uppsatsen? I så fall var det trevligt att de intresserar sig för reklammekanismerna som ska bidra till vinsterna hos deras framtida arbetsgivare. Eller var det så enkelt att de 48 pers som angav reklam och PR som intresseområde råkade vara muppar som jag?      


Åtgärder

Information

7 responses

14 03 2008
Danne

Intressanta siffror, men jag tror nog inte de tyder på ett trendbrott… Jag tror (men det är ju bara min personliga uppfattning) att folk är precis lika reklamtrötta som tidigare. Vad denna unedrsökning kanske pekar på är att det finns grupperingar i bloggläsandet. Den största delen är som sagt tjejer som slukar allt vad mode och skitsnack heter, men att det även finns en stor del (framförallt) manliga läsare som intresserar sig för media och reklam. Men tänk på att att större delen av befolkningen inte räknas med eftersom de inte läser bloggar – och många gånger inte ens vet vad en blogg är…

MVH Danne

14 03 2008
kontaktmannen

Jo, det skulle rimma ganska bra med min passus på slutet. Reklamambivalensen, att folk både gillar och avskyr allt intensivare beroende på uttryck, är knappast ett trendbrott utan bör betraktas som ett fenomen som är här för att stanna. Det kan också vara en förklaring till det ökade reklamintresset (om det nu finns ett sådant d v s).

15 03 2008
Hasse C

I all utveckling sker ju samtidigt ett upplysande, insikterna om hur saker och ting fungerar ökar.
Detta leder i sin tur till att folk blir kräsnare.
När det gäller intresset så är det nog inte alltid reklamen i sig utan snarare vad man kan åstadkomma genom den.
En del gillar ju de kreativa processerna från idé till mer sålda bananer.
En del gillar makten.

Enkla tankar från en novis…

16 03 2008
kontaktmannen

Det är de enkla sanningarna som är bäst.
Jag tror att många gillar reklam innerst inne. Problemet är att de hellre skulle ta gift än att erkänna det.

30 07 2009
Helge Larsson

Det mesta man vet om reklam är att de ljuger om precis allt!

Reklamen är inriktad på att ljuga, säga att en vara kostar 1 kr men kanske nästa oläslig text skriva att du måste ha abonnemang i 24 månader och det alltid kommer till extra kostnader.

Så enklast är helt enkelt att vägra visa intresse för skiten håller på att luras hela tiden!

När någon ringer mig försöker jag hålla fast tjejen/killen så länge som möjligt för att låta intresserad men sedan ställa den ena dummare frågan efter den andra men aldrig nappa på deras erbjudanden. OM de skickar en vara ”gratis” men de vill fortfarande ha betalt för frakten… säger jag ”låter väldigt intressant om man kunde få en provserie på 100 varor… men inte intresserada av att betala för frakten!

Det är som att acceptera att betala för prova deras vara vare sig man är intresserad av den eller ej.

30 minuter är det längsta jag har hållit fast en säljare… snart hörs negativa rykten och de vägrar att ringa mig längre, perfekt istället för att skicka in sig i en spärr lista… man kan spela olika typer av charaktärer…

1 08 2009
kontaktmannen

Men Helge. Det du beskriver är ju inget reklamproblem, utan ett symptom på att folk är dåliga på att driva företag.

1 08 2009
Tomas

Älskar når någon ringer och bryr sig om vad jag tycker.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: