Världens dåligaste formgivare.

16 03 2008
linds.jpg

Jag fick en bok i helgen, eller rättare sagt två böcker i en pärm och ett frågespel på ett språkligt tema. Döm om min förvåning när jag ser att frågespelet glatt stoltserar med världens fetaste särskrivning. Denna prekära språkgroda blir på gränsen till komisk med tanke på att författaren, Fredrik Lindström, är en av rikets främsta särskrivningsmotståndare.

Formgivare som designar bokomslag brukar inte rankas som juvelen i kronan direkt. Jag tror att det dels beror på att deras jobb i allmänhet ser ut som skit. De utgör, med några få glada undantag, den grafiska divisionens begåvningsreserv. Ändå verkar de ha otroligt mycket makt och näst intill fullständigt konstnärlig frihet i sitt arbete. Jag skulle kunna tänka mig att förlaget kanske har lite grand att säga till om, men deras vetorätt begränsas troligen till det som är direkt kriminellt. Men den som står för innehållet i pärmen, författaren, måste vara helt rättslös när det gäller ytan. Kan tänka mig att nestor Lindström hellre skulle dö än att offra ett bindestreck.

Så min rekommendation till dig som har en bok på väg. Släpp inte pärmen, bokens viktigaste reklamyta och skyltfönster, till någon analfabetisk kackare. Överlåt det jobbet till en riktig AD. Gärna någon som är läs- och skrivkunnig.  


Åtgärder

Information

9 responses

17 03 2008
Fredo

Jag hör vad du säger, men håller ändå inte med om att man behöver vara så in i helvete petig med särskrivningsbilan när det kommer till exemplet du visar. I det här fallet hade det ju sett skitfult ut med bindestreck. Jag tycker att tillämpningen är lik den som gäller för till exempel öletiketter.

17 03 2008
kontaktmannen

Fredo, compadre. Du har fel och jag kan bevisa det.
Man kan väl ändå inte välja bort vissa tecken för att man helt subjektivt tycker att de är fula? I så fall blir det skitsvårt att hålla någon form av språklig standard och det kommer att påverka läsbarheten i negativ riktning. Om man är en kompetent formgivare borde man väl kunna hitta en lösning som rimmar både språkligt och estetiskt.
Förmodligen är det ett av de värsta särskrivningsexemplen med tanke på att det är Lindström som står som avsändare.

19 03 2008
Fredo

Fel eller inte. Om man står med ena foten i verkligheten och den andra i sin profession upptäcker man att allting inte alltid är svart eller vitt. Särskrivningar är gräsliga i löptext men i förpackningsdesign eller bokomslag tycker jag regelverket är luddigare. Och visst ska man göra som du säger, fråga sig om det påverkar läsbarheten i negativ riktning?

Keep up the good work.

19 03 2008
kontaktmannen

Visst pågår det en konstant envig mellan teori och praktik. I handhavandet med kunder ingår oftast en god portion politik också. Vad jag tycker är mest beklämmande inom artskrået är uppfattningen att vissa tecken är fula. Fula enligt vilken jävla självutnämnd världsmästare då? Kan man inte få skiten att funka med det man har, då får man väl rikta nya tecken som alla begriper.

Ha det bra på Gran Can.

20 03 2008
Nina

Jag är för lat för att orka läsa allt just nu men inte heter det dåligaste? Fast du kanske har förklarat dig någonstans i texten om det? Jag skulle nog vilja säga sämsta istället.
Men va tusan gör det? Äsch skit samma. Varför skrev jag ens det här?

20 03 2008
kontaktmannen

Klart att det inte heter ”dåligaste”. Men Fredrik Lindström har skrivit en bok som heter ”Världens dåligaste språk”. Eftersom boxen kom ifrån samma författare och att den dessutom innehöll nämnda bok gjorde att jag tyckte att den eländiga formen passade bra i sammanhanget. Men jag ber naturligtvis om ursäkt om jag upprört någon.

20 03 2008
Nina

Ja jag blev naturligtvis väldigt upprörd och ur fas. Kanske ska jag inte vara så lat nästa gång.

23 03 2008
Dabitch

Det bästa med ”världens dåligaste språk” var när jag fick boken av en vänninna och blev helt blodröd i ansiktet och mäkta irriterad i ca två sekunder innan jag fattade att ”dåligaste” var med flit. Hahaha, där fick han mig den lilla filuren Lindström.

23 03 2008
kontaktmannen

Det är få svenska samtida författare som sätter titlar som Lindström. ”Svenskar är också människor” är inte heller att leka med.

Kommentera

