PR-byrå, bliv vid din läst.

17 03 2008

lycknis.jpg   

Alla kan inte kunna allt. Det vore fruktansvärt opraktiskt och skulle förmodligen bara leda till att vi hade fått massor av branscher bestående av halv- och heltaffliga generalister. Troligen skulle det även bli ganska dyrt, eftersom den förmodade kunskapsbredden kräver en hel del overhead. Lösningen på problemet är helt enkelt specialister, att företag får välja vad de vill vara duktiga på och hålla sina kladdiga fingrar ifrån det de ej behärskar. Detta till synes enkla resonemang har inte alla inom den expanderade reklambranschen förstått. PR-byråer verkar vara de värsta missdådarna.

Så här enkelt är det. En PR-byrå bör hålla sig till PR på samma sätt som en reklambyrå håller sig till att göra reklam. Den som vill försöka att göra allt och bli en one-stop-shop för sina kunder får bygga ett varuhus. Det finns ett antal lyckade exempel på sådana byråer, men det låter sig sällan göras över en natt och kräver stora högar av pengar och många människor (Läs: specialister) för att allt ska funka.

Av någon egendomlig anledning verkar många PR-byråer tro att de behärskar reklam och jag tycker att man ser avskräckande bevis på motsatsen ganska ofta. Jag vet inte varifrån denna uppfattning kommer, om det kan vara så att PR-byråerna tycker att de själva jobbar med kommunikationens juvel i kronan och att reklam är en baggis, något man lajar till med vänster hand över en kaffepaus. Och ja, jag vet. Det finns ett antal reklambyråer som tror att de är kungar på PR så fort de råkar få in ett klipp på Resumé (undrar om jag jobbar på en sån byrå själv?).Förklaringen är säkert en kombination av flera anledningar. Man kanske är dumgirig och ser en chans att raka in några hundringar extra genom att göra jobbet själv. Eller så tycker man att reklambyråer är så jävla apjobbiga att ha att göra med att man skippar det ledet helt. Somliga tycker säkert att de är lite piffigt kreativa och minsann vet hur stenen ska dras. I så fall har jag nyheter till er. Sköt ert och lämna reklamen till de som behärskar den.

I bildexemplet är det Ullman PR som försökt leka reklambyrå med tveksamt resultat. På helsida i Metro. Om man undantar de kreativa och juridiska aspekterna i utformning och erbjudande, tycker jag nog att de faktiskt kunde ha klarat av att stava bokens författare Jan Kallberg rätt. Speciellt när hans namn tydligt står på boken.    

Annonser

Åtgärder

Information

2 responses

22 03 2008
JH

Kan slå vad om att annonsen genererat grymt bra respons. Och stavfelet har bara du och författaren uppmärksammat. Knasig värld, va?

23 03 2008
kontaktmannen

Klart att annonsen gett respons. Reklam funkar alltid. Och om man går på helsida i Metro tar man en hel del uppmärksamhet oavsett om man väljer att satsa på våld eller finess.
Även den dåliga reklamen gör jobbet bättre än ingen reklam. Problemet är bara att skillnaden kan vara marginell och att taskbudskapen sällan sätter sig speciellt länge. Om fläskkotlettannonser som denna ska funka bra brukar det vara lämpligt med ett stort pris och en tydlig produkt istället för en intetsägande modell. Det fattar vanligtvis den trögaste reklambyrå.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: