Kan någon hjälpa Coop?

19 03 2008

Frågan är retorisk och det självskrivna svaret är nej. Coop, rikets näst största konto säger upp avtalet med nuvarande låda och ger sig ut på jakt efter ny byrå. Frågan är bara om det kommer att hjälpa. Coop har jobbat med Lowe Brindfors de senaste fjorton åren och den vägen har varit kantad av flera mycket väl godkända kampanjer, exempelvis grönsakssynonymerna. Men framförallt en hel del stolpskott som jag för mitt liv hoppas att någon mindre tillräknelig byrå än LB  gjorde.

Säkert är i alla fall att Coop har velat och lallat som få. Sällan har två kampanjer liknat varandra på något sätt och varumärket associeras som bäst av en gäspning eller ett axelryck när mannen på gatan tillfrågas. Jämför detta med t ex ICA som haft en solklar linje med din såpa i flera år eller Willys som har en stark och avskalad lågprislinje.

Så frågan är om Coop och KF kan hjälpas. Är det ens möjligt att bygga något konceptuellt som både är varumärkesbyggande och säljdrivande? Jag tror inte det. Coop och KF må byta byrå hur många gånger som helst per år, men det kommer inte att hjälpa. Istället för att ha tålamod och reducera den nödvändiga fonden. Det är uppenbart att någonting saknas i den kooperativa kåken. Det finns inget metavärde och någon varumärkessjäl som sitter i väggarna, utan flaggan växlar i takt med att chefskarusellen snurrar.  

Resumé illustrerar på ett kreativt sätt att Coop lämnar Brindfors.   
cores.jpg  

Dagens Media illustrerar på ett kreativt sätt att Coop lämnar Brindfors.    
codm.jpg          

Advertisements

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: