Konsumentmakt, men inte i praktiken.

22 03 2008

Du kanske tillhör dem som tror på konsumentens makt över marknaden? Jättebra, det gör jag också. Fast nuförtiden har det kommit att bli mer på ett filosofiskt plan. Det finns de som påstår att konsumenter är alltifrån förståndiga och sansade till pålästa och tålmodiga. Jag tror att vi inte behöver gå längre än till oss själva för att få bevis på att detta inte stämmer. Hand upp om du aldrig gjort ett impulsköp. Det är helt enkelt svårt att hålla på sig när det kommer till exempelvis varumärkeslojalitet, etik och miljöengagemang.

Konsumentmaktens främsta fiende heter distribution. Den som dominerar en marknad med flest försäljningsställen har makten. Ju snabbrörligare produkter du säljer, desto viktigare blir denna faktor. Reklamförståsigpåarna är snabba att poängtera att den som inte vinner konsumentens sympati inte kommer bli vald i hyllan. Jag skulle vilja påstå att den som finns i alla hyllor blir vald av bara farten, sympatisk eller inte. Se bara på Coca Cola. Men ingen ska påstå att det är lätt att hålla på sig som konsument. På det viset beundrar jag mupparna och näbbstövlarna. Ett personligt exempel är min McDonaldsbojkott som firar sex år till hösten. Jag lade ned den hamburgerkedjan i september 2002 i samband med Jonas Åkerlunds Big Love-kampanj. Då hade de förolämpat min intelligens för sista gången.

dvd.jpg 

Det är lätt att tro att detta resonemang främst gäller snabbrörligt. Här är ett lysande exempel på att även kapitalvaror omfattas av distributionsdominansen: Den inspelningsbara DVD:n (ber om ursäkt för den usla språkliga formen). DVD-spelaren som kan bränna skivor är i princip den enda alternativet av DVD-spelare som finns på hemelektronikmarknaden idag. Varför? Är det någon som vill ha den? Knappast. Men tillverkarna vill gärna sälja den eftersom tekniken är stabil, billig att producera och relativt lätt att ta betalt för, eftersom brännaren är nyare och aningen mer avancerad än den enkla spelaren. Och vad gör fåren? Jo, de rusar naturligtvis till butiken och handlar utan att tänka efter.

Angående detta skulle jag vilja sälla en liten fråga. Vad ska man med ännu en DVD-bännare till? De flesta som jag känner har redan en brännare i datorn som funkar utmärkt till alltifrån nedladdad film till backupen. De skivorna går utmärkt att spela i den vanliga DVD-spelaren. Jo, men säger vän av ordning. Tänk om man vill spela in något program från TV då? Visst, fair enough. DVD-brännaren skulle alltså ersätta VHS-spelaren. Detta hade kunnat fungera om det inte vore så att DVD-skivorna är körda efter en eller två bränningar. Där står du med 53 spanska ligamatcher och 19 avsnitt av Uppdrag granskning. När ska du titta på dem? Nej, då hade det kanske varit bättre med minne eller något magnetiskt system som kan raderas upp till en miljon gånger. Vän av ordning ger sig dock inte utan fortsätter: Jo, men nu finns ju DVD-brännarna med minne också. Ja nu ja! Hur många år tog inte det? Hur många hann inte, utan att tänka, köpa en DVD-brännare utan minne och stod sedan och vägde mellan om de skulle spela in Idol eller Let´s dance eller något annat livsviktigt program. Folk som nu köpt sin andra DVD-spelar/brännare fast nu med minne. Folk som nu är stolta ägare av ett berg med svårsorterade DVD-skivor (aluminium och plast är ingen ljuv symbios miljömässigt).

Nej. Om hårdvarutillverkarna hade haft någon anständighet i kroppen skulle de naturligtvis tagit fram en produkt som konkurrerade med Tivon (den amerikanska hårddiskspelaren utan idiotisk brännare). Men så kunde man ju inte göra hur som helst, inte då. För den produkten ligger förmodligen i produktionsröret nu och är på väg ut. Och så går det vanligtvis till. Marknaden måste mjölkas i jämn takt. Det får helt enkelt inte komma ut för mycket nyheter med snabb följd. Marknadsförarna tror inte att folk klarar för mycket på en gång och tillverkarna vill ha betalt för sin gamla teknik.
När distributionen är kung finns inte mycket utrymme för konsumentmakten.         

Åtgärder

Information

2 responses

24 03 2008
Hasse C

Vet inte vad det är som skrämmer mig mest, att jag har bojkottat hela ”spela in på DVD konceptet” konstant.
Eller att jag inte har köpt en ”platt-tv”, för att jag vet att LCD finns i tre kvalitéts klasser men plasma bara i en.
Eller att jag oxå sten-nobbat McDonalds skräckföda?
Men i och med att jag och Bockstensmannen gick på lekis ihop så vill jag bara säga; DET KÄNNS BRA!
Om detta är en 40-års kris så är den efterlängtad! ;)
Tänk OM alla skulle fundera EN extra gång innan ”man köper det senaste, för polarna på jobbet har precis gjort det”.
Frågan är, kära kontaktman, vad skulle behövas för att trenden skulle brytas?

24 03 2008
kontaktmannen

Vet inte riktigt. McD gör kommunikation som vida överträffar produkten. Max och BK å sin sida gör så jävla dum reklam att det knappt spelar någon roll hur bra burgare de har.
Jag ser inte slutet på McD-bojkotten. Den hänger nog med ett tag.
Och någon ny DVD-spelare blir det helst inte alls.

Kommentera

