She wore blue velvet

25 03 2008

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om utmaningar. Visst, det är väl trevligt att folk vill veta vad man anser om vissa givna ämnen. Samtidigt kan jag tycka att det lätt blir ett konceptmässigt avsteg från övrigt innehåll. Fredo vill i vilket fall veta vilket litterärt eller filmiskt ögonblick jag helst skulle medverka i. En tuff kaka helt klart och det finns många. Men det måste ju vara något med klass så jag väljer scenen från den lilla obskyra baren i David Lynchs Blue Velvet, då Frank Booth (Dennis Hopper) mellan lustgassniffandet och med ett stadigt tag om Jeffery Beaumonts (Kyle MacLachlan) nacke utbrister: Heineken!?!? Fuck that shit! Pabst Blue Ribbon! En fantastisk film och definitivt en av Lynchs bättre. 

Vid en första reflektion kände sig Heineken säkert pissade på och jag vet inte hur glada de blev för produktplaceringen. Nu spelar det säkert ingen roll med tanke deras storlek och förmodade PR-maskineri. Summan blir ändå att det inte kan betraktas som negativt för ett stort ölmärke att vara avskydd bland psykopater. Inte ens i USA, den patetiska ölnationalismens hemland. Lachlan har en otroligt mer sympatisk roll än Hopper som spelar en provinsiell gangsterboss och tillika praktpsyko. Sådana dricker uppenbarligen helst Pabst Blue Ribbon, ett bryggeri som troligen är glada för all exponering de kan få. Det mindre bryggeriets perspektiv är mycket mer intressant än världens näst största. Heineken är vana att bli exponerade överallt. Både på styrd och okontrollerad väg. Det aningen mindre indiebryggeriet Pabst syns knappt någonstans alls. Visst, man har lyckats att få ihop några riktigt, med amerikanska mått, potenta webbplatser men det är inte världens hetaste ölvarumärken man sitter på. 

Ambassadörer, som Frank Booth, må vara lite färgstarka ibland och PK-ansvarige på bryggeriet skruvade säkert på sig lite obekvämt i sällskapet. Men Blue Velvet lär vara en av de absolut bästa PR-skjutsarna Pabst har fått. Så kan det gå i varumärkenas och (den ofrivilliga) produktplaceringens underbara värld.

Utmaningen går vidare till Niclas StrandhMattias Åkerberg och PR Öhlin      

Advertisements

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: