Man kan inte tycka illa om reklam.

27 03 2008

I Sverige verkar många människor tro att de inte gillar reklam. Påståendet är dock befängt. Det är nämligen så att man inte kan tycka illa om reklam. Överlag bör man inte göra sådana grova generaliseringar och uttala sig om saker man ej förstår, såvida inte man tycker om att framstå som mindre vetande förstås. Men det sistnämnda stämmer mest in på vänstermänniskor och journalister. Tyvärr brukar dessa vara synnerligen högljudda och det leder ofta till att deras svagsintheter får större utrymme än vad de egentligen förtjänar. Det mediala vurmet för nej-till-reklamarna smittar även av sig på folk i gemen eftersom man älskar att få sina åsikter serverade och hatar att ta ställning själv. Att den gemene svensken matats med antireklambudskap sedan förförskoleåldern sätter också sina spår i förhållningssättet till det kommersiella. Därför uppstår underbara och odödliga citat som t ex ”Nej jag gillar inte reklam, men ICA-filmerna är roliga”. 

Men att ”inte gilla reklam” är ett brott i sig. Ett intellektuellt sådant. Den som säger att han eller hon inte gillar reklam avslöjar något om sig själv. Den personen gillar förmodligen inte heller musik, film eller böcker. Människan skulle nog bli lite ilsk över jämförelsen och hävda likt en fjortis att det inte är samma sak och att resonemanget haltar. Men det gör det inte. På samma sätt som det finns dåliga filmer, låtar och böcker finns det dålig reklam. På samma sätt finns det bra exempel av alla sorter. Reklam är för stort för att puttas in i ett hörn och betraktas som näringslivets lilla irriterande angelägenhet. Och oavsett vad perukstockarnas sammansvärjning hävdar är inte reklam mindre än musik, politik, religion eller någon annan av de betydande kulturyttringarna.   


Åtgärder

Information

8 responses

27 03 2008
Danne

Det finns en uppenbar skillnad mellan reklam och film, musik, böcker etc som du inte berör… Nämligen den att reklam oftast är påtvingad. Senaste gången jag tvingades läsa en bok var i gymnasiet, därefter har jag fritt fått välja vilken lektyr jag ska baskaffa mig med. Detsamma gäller film och musik. Filmerna väljer jag vilka jag ska se och om det kommer en dålig låt på radion (OM jag nu skulle lyssna på radio) så byter jag bara stationer eller kastar på en skiva eller sätter på en skön mp3. Reklam blir dock folk påtvingade. Den finns nere i tunnelbanan, längs med vägarna på stora skyltar och dimper till och med ner i våra brevlådor. Klart folk inte tycker om reklam. Vi kan välja vad vi vill läsa, vad vi vill se och vad vi vill höra – men med reklam är det betydligt svårare att värja sig. Visst, byt kanal eller vänd på sidan eller titta bort – men eftersom folk blir bombarderade på det här sättet hela tiden är det klart de blir sura (och speciellt eftersom den mesta reklamen suger getballe)…

27 03 2008
kontaktmannen

Jag vet inte om skillnaden är så stor. Inte vad det gäller det standardiserade utbudet av musik, film och TV i alla fall. Böckerna kommer undan. Jag känner personligen inte att jag kan slå på radion och lyssna på det jag vill. Det jag vill lyssna på finns inte. Det går inte heller speciellt mycket på TV som jag vill titta på. Och på bio går jag väl ungefär två gånger per år på sin höjd.
Så. Jag hävdar att det är minst lita svårt att värja sig emot skräpkultur som dålig reklam.

27 03 2008
Danne

Men nu motsäger du dig själv lite grann vill jag hävda… Om radion inte spelar det du vill lyssna på så lyssnar du förmodligen inte på radio. Om det inte går något på TV så tittar du förmodligen inte på det heller. Och bio säger du själv att du bara går på två gånger om året. Du väljer på det du ska lyssna på, det du ska titta på. Så fungerar ju inte reklam. Du lyssnar antagligen inte på radio för att höra reklamavbrotten och du tittar inte på TV för att det är reklam mitt i serien/filmen. Innan bion startar visas reklam. Reklam finns överallt och du kan inte välja bort det på samma sätt som du väljer bort radion, TV och bion som du verkar göra personligen… Väljer du bort reklam lika lätt? Jag tror inte gemene man kan göra det lika effektivt som du i så fall…

28 03 2008
kontaktmannen

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Vad jag menade var att exempelvis radion står och skvalar i princip överallt, i taxin, på jobbet, på bussen etc. Och för att få anständig TV, då får du betala för extra. Själv vill jag hävda att reklam är grymt lätt att välja bort.Du skippar kommersiella radio- och TV-kanaler (så gott du kan med hänsyn till skvalresonemanget), anmäler dig till nixregistret och tittar åt ett annat håll för att värja dig från utomhusreklamen. Kvar återstår egentligen bara produktplaceringen. Den är svår att undgå. Tack och lov.

1 04 2008
Augusto

Håller jag med att det mesta av den ”friakonsten” är skräp. Men reklam är och kommer aldrig att bli konst då det har en kund i första hand.

2 04 2008
kontaktmannen

Absolut. Men ekonomi, politik, journalistik och religion kvalar sällan in i konstbegreppet och knappast majoriteten av musiken i dagsläget heller.

2 04 2008
Augusto

Den bästa definitionen jag hört om konst är nog ”konst är konst, allt annat är allt annat.”
hehe jag gillar ju kent, tror dom faller in i facket: allt annat.
Då jag kan tycka att konst ska iallafall försöka att bryta någonslags nymark.

2 04 2008
kontaktmannen

Det fina med Kent är att de blev som de andra. Vad de var innan vet jag inte.

Kommentera

