Det ska fan vara byråledare.

1 04 2008

Tjena. Vilket betyg skulle du ge de chefer du haft genom åren? Jag hade inte blivit förvånad om dina utlåtanden är generellt låga. Speciellt inte om du har jobbat i reklambranschen. Reklambyråer är inte direkt kända för att ha de proffsigaste ledarna. Det är i alla fall min egen erfarenhet av chefer. Få byrå-VD:ar är speciellt duktiga på business. Ofta är de själva gamla kreatörer som brinner för sin sak och förväntar sig att alla underlydande ska brinna lika mycket, trots att dessa helst vill gå hem och klappa sin katt när klockan ringer fem. Min svärfar, som borde veta vad han pratar om, hävdar att alla chefer antingen är psykopater, mytomaner eller frikyrkliga. Jag misstänker vilket fack jag skulle placeras i. Undrar vad han klassas som? 

Få chefer är alltså duktiga på personalvård och man förstår sällan att vårda kapitalet på byrån. En reklambyrås värde sitter helt och hållet i medarbetarna. Datorerna och de snygga skrivborden kan bytas ut när som helst. Det fina kontorsläget är egalt och de upparbetade, stadiga kundrelationerna raseras över en natt när det kniper. Att vara byråledare och inte fatta detta får konsekvenser för affärerna. Och när man dessutom har en arbetsstyrka som inte ens är intresserad av det de jobbar med, utan lika gärna kunde suttit i snabbköpskassan om det inte vore för lönen och ytan står katastrofen redan i farstun. Som chef kan man aldrig skylla ifrån sig. Det är ditt fel oavsett hur dumma, lata och oinspirerade dina underlydande är. Det är trots allt du själv som anställt dem.Den aningen obekväma, men oundvikliga frågan är: Hur jävla bra byråledare är du själv då? Jag vet inte. Kanske har jag under mina drygt fem år vid rodret varit lika kass som genomsnittet. Eller bättre. För jag har väl fan inte varit sämre, eller? I vilket fall är detta inte en fråga som jag ska svara på, utan andra får döma.

Så frågan går till f d underlydande. Folk som nu sitter på andra byråer och inte behöver vara ett dugg rädda för mig. Om de nu någonsin behövde det. Johan, Nina, Marcus, Annika, Mike, Martin, Augusto, Tim, Anders, Markus Neal, Chris, David och inte minst Rickard (du behöver inte svara om modet sviker). Vad säger ni? Hoppas jag inte glömde någon.  

Åtgärder

Information

5 responses

2 04 2008
Augusto

Vid första anblick tyckte jag att Fredrik var dryg. Det tycker jag för det mesta om dom flesta, då jag är en missförstådd kreativ superstjärna.

Efter ett otal mediabarhäng och en oberäknelig mängd öl och rödvin från hans sida luckrades fördomen, killen gillar ju The Haunted, har halvt sataniska åsikter, lyssnar på Sisters of Mercy m.m. vad kan man säga? Killen har ju smak. Jag frågade om det gick att jobba där under egen flagg en tid och ett fick ett ”Ja” tillbaka.

Väl på plats så jobbade tre personer på en liten yta, intimt och rak kommunikation som jag uppskattar. Jag tyckte deras idehöjd inte var skyhög men dom hade lyckas sälja in en del grejer som konventionella byråer inte ens hade fått en vettig brief ur.
Något som jag alltid kommer att bära med mig därifrån är just att våga sälja in sina ideer och att tro på dom.
Den andra killen med handelsfrisyr lärde jag aldrig riktigt känna, tyvärr.

Några PLUS och MINUS från min vistelse hos Miami:
+ Tron på att nyskapa.
+ ”jävlaranama” känslan.
+ Snabbheten i kommunikation mellan oss.

– Idehöjden sviktade.
– Formgivningen.
– Att jag satt och jobbade på en PC.

* Stjärna i kanten för GTA Vice City. :)

Tror det var allt.
/Augusto

2 04 2008
Augusto

Alltså jag stod för öldrickandet.
/Augusto

3 04 2008
kontaktmannen

Jo, och jag stod för tjutet. Det blir lätt så när man tillhör rödvinshögern.

7 04 2008
deeped

Spännande utmaning sannerligen.

7 04 2008
Spännande transparens | Researcher

[…] Miami och fr a så gillar jag lord Fredruk aka Kontaktmannen. Än mer när jag läser hans senaste postning där han uppmanar sina tidigare anställda att faktiskt berätta hur han varit som byråledare. Att […]

Kommentera

