Reklambyråer som tackar nej till reklam.

4 04 2008

Ja, då hade det hänt igen. Ännu en reklambyrå ertappas med att ha en nej-tack-till-reklam-skylt på brevinkastet. Denna gång är det Kasselring & Co. Det finns dock en knorr med historien. Det är inte någon skjutjärnsfotograf från branschpressen som varit i farten i sin iver att nappa åt sig Årets bild, utan Kasselring & Co själva som stoltserar med en bild föreställande sitt reklamvägrande brevinkast i en annons i senaste VA. Man sticker alltså inte under stol med att man betraktar brevlådan som en slasktratt ur vilken det bara kommer skit. Dessutom har man mage att framhäva sig själv som en reklambyrå vars produktioner läses och älskas av folk, fä och kunder. Copyn i annonsen lyder: Många tycker att det är jobbigt med reklam. Till och med de som jobbar med reklam tycker att det är jobbigt med reklam. Vi tror vi vet varför. Därför gör vi inte reklam som är jobbig utan reklam som är relevant. Och intressant för dem den berör. Om du vill veta hur vi gör är du välkommen att höra av dig. Ring 08-556 973 00 eller mejla info@kasselring.se. Kasselring & Co vill helt skamlöst på helsida i VA påskina hur duktiga de är på att göra reklam. Jag tycker att det hela luktar gammal hund. Här är ett exempel på hur rediga de är, så kan du ju avgöra själv. 

kassel.jpg  

Men oavsett hur tveksam avsändaren är aktualiserar denna annons åter ett problem. Sist var det Reklamförbundets Pia Grahn Brikell som fick bära hundhuvudet för att hon glömt att ta bort en dekal från brevlådan vid sitt nya hus, något som väckte munterhet både inom branschen och hos den före detta motparten Sveriges Annonsörer. Men det är verkligen ett problem att vissa element inom reklambranschen anser att man kan svära sig fria ifrån vissa former av reklam. Att man står över vissa medier och själv sysslar med ädlare former av kommunikation. Visst. Jag kan hålla med om att det mesta som kommer igenom dörren håller låg nivå. Så låg att mycket inte ens kan betraktas som reklam utan snarare sorterar inom hjärntvätt eller kanske prisinformation. Men jag anser ändå att jag är skyldig att ta till mig materialet, eftersom jag jobbar inom branschen. Jag har helt enkelt inte rätt att att avsäga mig några kommersiella yttringar. Jag är för övrigt heller inte med i Nix-registret av samma anledning. 

Bullshit or not? Har man rätt att tacka nej vissa former av reklam även om man jobbar med reklam? Eller bör man vackert ta emot allt?

Åtgärder

Information

10 responses

5 04 2008
Fredo

Kasslerrings annonser du länkar till är skit. De är det bara, helt enkelt. Och det finns en skrälldus med byråer som tror de sysslar med reklam när de egentligen står får den åderlåtning av god och sympatisk kommunikation resten av gardet försöker föda ur sig.

Och så till brevinkastet. Det finns en inbyggd ovilja hos vanliga människor att se det som landar på hallgolvet (eller i den tvestjärtkryllande lådan på landet) som något relevant och bra. Det är vad jag kämpar mot varje dag och om jag skulle strunta i att tänka så kan jag lika gärna börja köra timmerbil i norrland. Mycket är skit även där men så kommer det alltid att vara. På samma sätt som det alltid kommer att finnas mediejournalister som tror de förstår sig på reklam.

Hepp.

5 04 2008
Fredo

Jag ser nu att det verkar som om jag syftar på att mycket är skit även i norrland. Så menade jag naturligvis inte. Jag menar såklart på hallgolvet eller i brevlådan. Norrland är fan ingen skit.

5 04 2008
Hasse Carlsson

Förutom ett dåligt jobb så tycker jag de förmedlar ett dåligt ethos.
Känner varken välvilja, dygd eller sunt förnuft.
Det är väl ändå rätt så grundläggande inom kommunikation?

En läkare tvättar händerna innan en operation, det sitter i ryggmärgen.
Det verkar tyvärr vara rätt så tomt i ryggmärgen hos somliga inom reklambranschen…

5 04 2008
kontaktmannen

Fredo: ”Norrland, det är alkisen på fjärde” (eller hur var det nu Just D uttryckte det?)
Oviljan mot att ens försöka bland så kallade kreatörer är nog den största enskilda orsaken till att gemene man reagerar med reptilhjärnan när de lättar sitt hjärta angående reklam. Det finns otäckt många vulgärreklambyråer som spottar ur sig ren dynga och dessutom är stolta över vad de gör.
Ett renande stålbad hade gjort branschen gott. Problemet är bara att många duktiga har åkt med i de bad som hittills varit.

5 04 2008
kontaktmannen

Hasse: Tomt i ryggmärgen? Tro fan det. Svårt att ens ha något alls i ryggmärgen när ryggraden saknas.

5 04 2008
Danne

Här diskuteras två väldigt intressanta saker – speciellt för mig som inte riktigt kommit in i branschen än: vulgoreklam ingen vill läsa och reklambranschens (obefintliga?) ryggrad…
Jag förstår inte riktigt människor som sysslar med reklam om de inte vill vara framåtsträvande och skapa något intressant. Det är väl därför folk, som kontaktmannen uttrycker det, reagerar med reptilhjärnan när det kommer till reklam. De förknippar reklam med skit. Och med rätta tycker jag. Det mesta är trots allt skit! Bra reklam tänker man nog inte ens på som reklam – det kan vara underhållning, som ett drama, en komedi lr något annat. Men hur undviker man att hamn på en vulgobyrå?! Jag vet att det är ett ställe jag inte vill hamna på…
Och hur kommer det sig att reklambranschen tycks sakna en ryggrad? Det är kanske en allmänt vedertagen ”sanning” bland människor, att vi (hehe eller ni rättare sagt, eftersom jag inte kommit ut på marknaden än) är blodsugare som gör allt för att korrumpera oss dödliga. Folk har ju en uppfattning om att reklam försöker sälja sånt som ingen behöver egentligen… Består branschen av blodsugare?

5 04 2008
kontaktmannen

Jag vet inte om ”blodsugare” är rätt etikett. Då vore reklamare målmedvetna, näriga och skrupelfria. Fokuserade yrkesmän med pengar i blick på sin promenad över liken. Detta skulle jag utan större problem kunna acceptera och ha viss respekt för. Men jag upplever snarare, med några få gyllene undantag, branschfolk som en samling lallare. Människor som halkade in på ett bananskal och som sedan gillade ytan, lönen och ansvarsfriheten. Folk som kör fingret i luften under mötet och utbrister ”Jag vet! Vi gör något kul!”. Folk som borde syssla med något annat istället för att sänka standarden på marknadskommunikationen. Och detta gäller också en stor andel av reklamköparna.

5 04 2008
ƒrean

Jag tycker ni missar en sak: Kasselring? För att namnet Falukropp var upptaget? Mister Ister?

5 04 2008
kontaktmannen

Falukropp! Du får ta över efter Tage Danielsson.
Det kan inte ha varit meningen att du bara skulle jobba med form.

6 04 2008
deeped

Amen.

Kommentera

