Det hade aldrig gått utan reklam.

6 04 2008

Det har väl inte undgått någon att Vin&Sprit såldes för hissnande 55 miljarder till Pernod Ricard. 55 miljarder. Det är drygt fem miljarder mer än vad Ford fick punga ut för personbilsvarumärket Volvo 1999. Ford deklarerade då att det var varumärket, att ha världens säkraste premiumbil i sitt stall, man betalade för. Inte fabriken och de goa göbbarna i Torslandafabriken.

Nästan tio år senare köper ett av världens största sprithus varumärket Absolut Vodka och man är lika tydlig med att poängtera att det är varumärket man betalar för. Ja tro fan det. Inte är det väl det högst medelmåttiga rävgiftet de bränner i Åhus, finkeldrickan som står sig slätt emot vilken okänd, lastbilssmugglad polack som helst. Busdrickat min kollega envisas med att beställa utomlands för att visa omgivningen att han är svensk. Självklart betalar de för en internationell, välmående målgrupps perception av flärd och klass fångat i en gammal medicinflaska med silverkork. Sällan har det varit mer tydligt vilken avgörande skillnad metafysiken utgör.

Hur kom man dit då? Ett varumärke byggs väl inte över en natt? Inte vanligtvis i alla fall. Svaret är reklam. Ja, till alla nej-till-reklamares stora förtret är svaret: Reklam. Konsekvent och målmedveten sådan i ett par decennium. En svensk nationalklenod som nyss avyttrades till en summa få kunde drömma om har hela sitt värde att tacka reklamen för. Absolutfallet är extra tydligt genom att en stor del av den totala kommunikationen skedde via annonser. Självklart har även en selektiv och samtidigt aggressiv distribution spelat roll. Och sponsring. Och PR förstås. Men de är alla beståndsdelar av det större reklammaskineriet.

Personligen tycker jag att det var bra att Vin&Sprit såldes. Dyrt. En alkoholfientlig stat ska inte syssla med hembränning och marknadsföring i bred internationell skala. Ett sådant beteende är inkonsekvent och skadar varumärket.     

Annonser

Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: