Dogge på köpet.

10 04 2008

Få artister har fått så mycket skäll för sin reklammedverkan som Dogge Doggelito. Undantaget är möjligen Janne Loffe Carlsson och hans extremt pinsamma gästspel för exempelvis Adidas och Cognacsmedvurst i början av åttiotalet. Den senare myntade även ett begrepp ”Loffe Carlsson-syndromet” vilket ungefär innebär att folkkära artister och skådisar bör passa sig för att göra alltför mycket reklam på kort tid, eftersom då ryktet snart går att de är panka.  

Så jag tänkte att jag skulle göra något fullständigt oväntat och ta Dogge i försvar. Fram till Cykel-på-köpet-kampanjen tycker jag att hans insats är klart godkänd. Notera att detta inlägg enbart handlar om hur de kommunicerat och inte hur de behandlat sina kunder eller följt Marknadsföringslagen. 

Eländet efter med exempelvis Dr Dogge kan man definitivt klara sig utan och detsamma gäller alla hans andra hemska inhopp, exempelvis för en viss herrmodebutik. Vad tänkte han på? Han kan max ha fått tio papp för att stå och flina i pimpkläder i en skitful annons med rubriken ”Dogge bär våra kläder”, eller vad det nu var. Var det verkligen värt att skita ned sig för en struntsumma? (ett rent antagande från min sida, men jag lovar att det är en kvalificerad gissning).

Men de tidiga Elgigantenfilmerna måste jag tillskriva hyggligt högt reklamfilmsvärde. Gaska relevanta med fokus på deras stora inköp. Bra mycket högre än alla jag-vet-vi-gör-något-kul-filmer. Exempelvis sinnessvagt dåliga sådana som handlar om mjukost och som innehåller animerade äckliga barn. Eller kanske Pernilla Wahlgens nya hårfärg. Nycomeds anskrämliga såpfilm för Ibumetin (”du är så fin”). Vart tog Ibu och Metin vägen? Eller varför inte vad som helst som Storåkers gjort.

Om Dogge hade dragit ur kontakten efter att ha dragit på sig cykelbyxorna hade han klarat sig med hedern i behåll. Det svåra är att veta när man ska sluta.     

Annonser

Åtgärder

Information

11 responses

11 04 2008
Per T

Lustigt att du nämner detta. Såg Dogge på tv häromveckan, sedan igen häromdagen. I första fallet i någon slags dokumentär, i det andra i reklamfilmen.
Jag tror att Dogge börjat vända skutan. När han gick från ”cool (fast rätt snäll) förortsrappare” till ”rappare i fjant-reklam” tappade han credden direkt. Slutcredd som rappare, och vem vill gilla skräp som Dogge tydligen gillar?
Men han är konsekvent. Med alla Allsångsframträdanden, en bok om slang etc är rappandet väldigt avlägset. Nyfolkkär, kanske är ett passande ord. ”Skönt med en kille med distans till sig själv och struntar i jante”, tänker jag. Och jag smålog åt reklamen, främst för att Dogge själv verkar så jäkla inne i det hela.

Så Dogge klarar sig genom detta. Om det leder till försäljning vet jag inte, men det är ett bra erbjudande så det talar väl egentligen för sig själv?

11 04 2008
Dabitch

Men men.. Filmen är ju asgammal – och jag tyckte den var rolig när den kom ut då den tycks driva med Dogge-hajpen (han fick ju skäll just då överallt för att vara med i El-giganten filmer). Här kommer han och ser lönnfet ut i cykelkläder varpå han rappar lite och plötsligt har alla som tittat snett på honom en cykehjälm på huvudet. Trodde ärligt att detta vara svar på utskällningen, en allmän drift med sig själv och reklamens makt. Trippelironi, liksom.

Men nu, när filmen upprepas får jag spader varenda gång jag ser den för de har kört den genom nåt billigt produktionsbolag eller låtit en praktikant vara clorist då färgerna har sunkat ned sig totalt nu. Vad farao har hänt med orginalet?

11 04 2008
Dabitch

inte clorist, colorist!

11 04 2008
kontaktmannen

Visst är filmen gammal. Men jag insåg nyss hur mycket bättre den är än de senaste filmerna Elgiganten kört.
Nya filmer är förresten sånt som du håller koll på.

11 04 2008
Per T

Okej, det är alltså samma film …
Det jag sa i tidigare kommentar håller ändå. Som dabitch säger kanske det blir någon slags trippelironi, men alla vi som inte fattar sådana subtiliteter går på det.
Dogge=opretto, erbjudandet=j-ligt folkligt. Jajjemänn!

12 04 2008
New Materia

Jag tycker att det känns högst tröttsamt men visst får de ut sitt budskap cyyyykel på kööööpet

13 04 2008
Dabitch

Jojo, men sen finns det ju folk som jag som tänker ”Herregud om jag vill ha en cykel KÖPER jag en”. Hatar ”på köpet” erbjudanden.

(hur får ni fina bilder? Måste man vara wordpress medlem för sånt? Nesligt, mitt användarnamn är upptaget där)

13 04 2008
kontaktmannen

Halvt OT Dab, men jag tycker att Cykelspecialisten i Göteborg replikerade underbart med att skicka med en kass liten husvagns-TV när man köpte en cykel av dem.
Tror att rubriken löd: ”Köp en cykel av oss så får du en dålig TV på köpet”.
Rätt säker på att det var GOSS som gjorde kampanjen.

Avatarerna? Troligen tack vare WordPress, ja. Har sett att andra bloggar också har.

13 04 2008
Dabitch

Vad enerverande det där med avatarerna, jag kan ju inte få en under rätt namn. Nåja.

Men GOSS/cykespecialistens svar på cykel på köpet var ju underbart!

6 01 2009
Dennis,

Hej, undrar när cykel på köpet år 2009 kommer ut, NÅGON SOM VET?

6 01 2009
kontaktmannen

Inte en susning Dennis. Visst hade det suttit fint med en Dogge-comeback.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: