Transparens hos Inte Rio.

11 04 2008

I en artikel i DM kan man läsa att Inte Rio nyligen förlorat kunden Land & Rike. Det vore inte någon konstig nyhet om inte vore så att uppgifterna kommit ifrån byrån. Inte Rio har alltså skickat ett pressmeddelande om att man förlorat en stor kund. I intervjun hänvisar byrå-VD:n Andreas Grimelund till en ny form av transparens och han liknar kundtappet med en lycklig skilsmässa. 

Jag har väl kanske inte varit den största påhejaren av Inte Rios kampanjer genom tiderna, men jag tycker att detta var ett fullständigt briljant PR-grepp. Vanligtvis tiger byråer som muren, mörkar och gör sig otillgängliga så fort det har hänt något som är tråkigt för affärerna. Till skillnad från när man har fått en ny kund då det är ett måste att slå på varenda trumma man hittar för att visa sin förträfflighet. 

Jag tror inte att detta är något försök till PR-anka från byråns sida. Det går liksom inte att bluffa sig till en positiv transparenseffekt. Den kommer automatiskt. Sanningen, att kunden lämnat byrån, eller vad som nu har hänt hade kommit fram tillslut ändå. Då är det smart att förekomma ett eventuellt drev och själv släppa bomben. Modigt och smart. Hatten av.

Advertisements

Åtgärder

Information

3 responses

12 04 2008
New Materia

Fan det var lite ryggradsmässigt av dem, det får man säga.

P.s snälla kontaktmannen, kan du ändra adressen till min blogg, jag skriver ju på svenska nu.

http://newmateria.wordpress.com

12 04 2008
kontaktmannen

Fexat.

12 04 2008
New Materia

Danks!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: