Cirkus Kia kommer till stan.

12 04 2008

Nu har det kommit reklam (nåja) i brevlådan igen. Denna gången var det till mig. Och denna gången var det från biltillverkaren Kia, de som gör fula koreanska bilar som ska se ut och kännas som europeiska. Det är väl visserligen jättebra att de gör billiga bilar som ser ut därefter och passar som handsken för folk som mest är intresserade av att förflytta sig ifrån A till B med så lite inblandning av metafysik på vägen som möjligt. Men måste de skicka sina burleska propåer till mig?

Det var ett så kallat ADR som kom. Jag är inte säker på hur de hittat mig. Antingen tycker de att min bil börjar bli gammal. Eller så tycker de att jag är lite piffig i min egenskap av byråledare. Fripassagerarbrevet inleder med några raka puckar. Gillar du bilar? >Ja, jag gillar bilar. Men inte era bilar<. Gillar du fotboll? >Nej, jag gillar inte fotboll. Såvida inte jag får spela själv. Och jag heter inte Glenn!< Gillar du presenter? >Vad är det för fråga? Det så kallade DR:et har hittills givit mig några illaluktande ballonger och ett par lika fula som Sverigepekorala klistermäsken som man tydligen ska sätta i ansiktet och sen heja Sverige tills mjälten spricker. Ska det kallas presenter?<

Kontentan är naturligtvis att jag ska passa på när Kia kommer till stada att både provköra, få en DVD-film och tävla. Om jag vinner skickar de mig käpprakt till Österrike. Argumentet för att jag ska besöka min lokala Kia-handlare och provköra en bil med löjligt modellnamn är 500 spänn. Så billig är jag och jag vill ha dem i näven.   

Utöver detta ytterst irriterande DR-skick har jag även sett Kias erbarmliga sju synder-annonser och har den lika eländiga radiospoten ”nosen ser tuff ut – kasta stenen på den” i färskt minne. Samtliga kampanjer jag exponerats för spretar i varsin riktning. En kvalificerad gissning är att de är gjorda av Sveriges i särklass bästa reklambyrå Berntzon Bylund (skulle gärna länka om jag bara kunde hitta deras sajt), de som tidigare utgjorde reklamspjutspetsarna inom Prime Advertising. Jag kan inte låta bli att undra om den stora malliga PR-byrån på allvar trodde att det var så enkelt att göra reklam att de själva skulle klara av det. Nä, det var nog i grevens tid att de började konsultera Sven-Olof.

OK Kia. Jag har nyheter till er. Ni kan självklart inte veta att ert fina utskick skulle hamna hos ilskna mig. Men tyvärr passar Ingenting av det ni erbjuder. Återkom gärna när ni köpt Aston Martin eller kan erbjuda mig ett par fotbollsskor mot en provkörning, helst Puma. Ni får dock en vacker poäng för att ni nyss gått och blivit Blåvitts huvudsponsor. Sånt värmer rejält i bröstet på en gammal Öisare.     

Åtgärder

Information

Kommentera

