Nån jävel kommer fråga om sociala medier.

13 04 2008

På fredag är det dragning på IHM i Stockholm. ”Chefen” och jag ska upp på scen och steppa igen. Denna gång handlar det om gerillans analoga fördelar och möjligheter att skapa ”traffic to site”. Det är inget konstigt med det, utan faller sig ganska naturligt i dagens medieklimat. Vi kommer att ha med ett antal exempel på lyckade kampanjer där en alternativ aktivitet dragit mycket trafik till en webbplats, både egna cases och andras. Vi har stått på den scenen förut och jag vet ungefär hur många som kommer att sitta i publiken och ungefär vilka frågor som kommer att ställas.

Så, vad är det då för problem? Jo, det har hänt något sedan sist. Fenomenet ”sociala medier” har på allvar fått fotfäste hos folk (inklusive reklambranschen och deras uppdragsgivare som sällan är först med något).   Någon eller t o m några kommer garanterat att ha frågor om sociala medier. Sociala medier är lite nytt, lite hett och något även kunderna börjar snappa upp. Därför ökar trycket på projektledare och kreatörer på traditionella byråer om att ta fram sociala alternativ. Ofta vet de inte varför de gör det, men ingen vill riskera att missa tåget och då ställer man inte dumma frågor i onödan. Gerilla är också lite nytt och lite hippt. Av okunskap och bekvämlighet sätter somliga likhetstecken mellan precis allt som inte räknas till traditionellt. Detta beteende kommer att ge mig problem, eftersom jag knappt vet ett jota om sociala medier. Så jag ber redan nu om att få slippa dessa frågor eftersom jag inte kommer att ha några bra svar (som om någon av dem skulle läsa detta, vem försöker jag lura?).

Om du därute tänker dyka upp på fredag kan jag varmt passa över frågan till exempelvis Niclas, Brit, Fredrik, Annika, Björn eller Mattias. De är skitbra på sociala medier och med min begränsade insikt betraktar jag dem som ledande på området, i alla fall i Sverige. 

Gerillafrågor besvaras dock gladeligen.

Åtgärder

Information

5 responses

13 04 2008
Dabitch

Gerilla och sociala mediers reklam har ju gemensamt att det handlar om att möta målgruppen där denne befinner sig. ;) [fast gerilla handlar också mycket om att med små medel få mycket uppmärksamhet även om målgruppen inte råkar se det om man skall kolla på vad som görs]

13 04 2008
kontaktmannen

Jo, kanske det. Min definition av gerilla är att kampanjerna ska vara relevanta och överraskande. Det är egentligen enda kraven. Jag vet inte om man kan kalla sociala medier för överraskande och relevansen vet jag inte ens om den går att uppskatta. Men visst handlar det ofta om uppsökande verksamhet i båda fallen.

13 04 2008
Dabitch

Om gerilla bara handlar om relevans skulle man kunna kala det för gammalmodig reklam, du vet, på den tiden man insåg att reklam bara är information i rätt kontext. (om det nu fanns en sådan tid)

13 04 2008
kontaktmannen

Då tycker jag att du har en fyrkantig inställning till begreppet ”relevant”. Att något är relevant betyder inte bara att sanningshalten är hög, utan även att budskapet har en tydlig koppling till det man säljer.
Annars har jag inte något emot gammaldags reklam. Den var ofta bättre än mycket av dagens jag-vet-vi-gör-något-kul-skit. Speciellt på 60- och 70-talet.

13 04 2008
Dabitch

Ah, jag menade relevant till läsaren. Relevant kan naturligtvis också betyda att budskapet har en tydlig koppling till avsändaren!

Kommentera

