Kontaktmannen – en tänkare.

14 04 2008

PRfekt finns något så delikat som en Typealyzer, en sorts analysmotor där du kan få svar på vilken typ av sjuk hjärna som döljer sig bakom en blogg. Ja, det låter helt galet men att få ut en psykografisk analys av den som skrivit bloggen behövs bara ett lite längre inlägg som skrivits av personen. Man kopierar in länken och vips kommer det ett utlåtande enligt tre renrasiga (nåja) psykologiska läror. Tekniken baseras på ett datalingvistiskt system och lite förenklat kan man säga att tricket sitter i vilka ord och fraser författaren använder. 

Det går bra att skratta åt en sådan här textpsykograf. Det får säker en och annan ängslig att må bättre. Men jag tror att testet pinkar helt rätt i många fall. Många som skriver blogg gör detta för att få utlopp för något och jag skulle bli mycket förvånad om inte personligheten smittar av sig i ordvalen. För att testa tillförlitligheten (eller kanske kolla om jag är schizofren?) körde jag ett antal olika postningar och fick samma profil: Tänkaren. Vet inte om det är bra eller dåligt för en kille av min kaliber. Är dock nöjd med att ha sluppit omdömet ”jävla dåre”. 

Jag träffade förresten Mattias Östmar, mannen bakom PRfekt, häromveckan. Han undrade varför jag hade en blogg. Jag svarade att det är en ventil. Det visade sig att ”lätta på trycket” var den främsta anledningen till att han började blogga. Detta är säkert ingen ovanligt förklaring. Kombinera en del skrivklåda, en del undertryckt ilska (eller annan valfri känsla), två delar exhibitionism och ett uns sällskapssjuka. Där har du receptet på en bloggare.  

 

 

 


Åtgärder

Information

8 responses

14 04 2008
Katlee

Jisses, tack för tipset, undra vad testet kommer pinka ang mig, säkerligen: Desperat utdömd.
*asg*
//
Katlee

14 04 2008
Katlee

Fanken. vådaren blev svaret. Idiottest.

14 04 2008
Mattias

Kul analys. Jag är tydligen Idealisten.

14 04 2008
Dabitch

Min blog och *alla* de bloggar jag läser dagligen faller under kategorin ”Praktikern (ST)”. Mystiskt.

14 04 2008
L80

Igår var jag Psykologen. Dagens inlägg med Alison Krauss förflyttade mig till kategorin Vårdaren. Tänk vad lite country kan begå.

15 04 2008
kontaktmannen

Tillförlitligheten verkar lite sådär. Gissar att det beror på att friversionen som vi testat inte är lika skarp som den de tar betalt för. Och det kan man ju förstå.

16 04 2008
deeped

@dabitch: i sådana fall läser du ingen av de tre jag skriver på… De blev Tänkare allihop.

16 04 2008
deeped

@kontaktmannen: Man får nog snarare inse att det snarare är indikativt istället för perfekt.

Kommentera

