Vad är pitchen?

15 04 2008

Fick precis en uppdatering ifrån en kollega och panelhöna som varit med i en debatt på Handels i Stockholm. Den handlade om gerillareklam och alternativa sätt att kommunicera. En intressant och utvecklande tillställning som även innehöll Fredrik Wass och Anton Granlund, som skrivit en uppmärksammad gerillauppsats. Tyvärr hade han oturen att befinna sig i samma sammanhang som PR-världens motsvarighet till Carola Häggkvist, eller åtminstone hennes stroppiga körtjej (det är faktiskt en man otroligt nog, men jag tänker inte namnge honom. Han ska få en chans till).

Dagens fråga till publiken är: Varför finns det så jävla många apdryga människor i vår (utbyggda) bransch?

Varför ska det vara så svårt att samarbeta med kringdisciplinerna, de som alla är beroende av för bästa möjliga resultat? Varför är alla så jävla rädda för konkurrens? Varför måste alla äga kunden och hela affären? Varför ska alla försöka att leka fullservicebyrå? Varför träffar man (nästan) aldrig någon med gott självförtroende?

PR- och mediebyråer är normalt de bästa samarbetsparterna. De förstår hur vi kompletterar varandra och kopplar hur man på bästa sätt drar nytta av smala specialister. Med PR- och mediebyråer funkar det bra till ungefär 90%. De resterande tio procenten kan betraktas som en anomali, en avvikelse. I den rena (och snygga) reklambranschen är det precis tvärt om. I princip alla reklambyråer drar öronen åt sig så fort vårt namn kommer på tal. Antar att detta även gäller många andra företag i vår situation. Helst skulle väl den malliga reklambyrån vilja ha en fotoutbildad originalare och en tryckpress i källaren, så man slipper att dela med sig av affären. I reklambranschen väger undantagen helt klart åt andra hållet istället. Valentin, Confetti, Heimer & CoSaatchi & Saatchi är några av de glada avvikarna vi haft förmånen att prata med.

Kära reklambyråer. Vi är inte farliga. Vi är inte ute efter era kunder. Vi vill inte ha helhetsuppdraget. Ni kan fortsätta att göra annonserna och katalogerna. Vi kommer inte att glömma ert namn i pressmeddelandet. Vi kan leva med att ni säger att det var ni som kom på idén. Vi kommer inte att äta upp allt ert fikabröd eller knulla er receptionist. Så sluta darra, för helvete.

 

 

Advertisements

Åtgärder

Information

One response

16 04 2008
Per Robert Öhlin

Härligt Fredrik, härligt! Fortsätt vara arg, det är mycket roligare att läsa då. Mänskligare liksom – i en i övrigt avkönad, förljugen och steriliserad reklambransch.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: