Rikets lataste byrå?

16 04 2008

Det snackas mycket om reklambranschens odrägliga arbetstider. Folk sitter gladeligen till midnatt innan någon släcker ljuset och vankar hem till en förbannad respektive. Skilsmässorna står som spön i backen och alla verkar konstant vara en näslängd ifrån den där berömda väggen. Ingen har tid med någonting och alla bokar av sina möten i en kvart innan, de gör en s k Rune. Om de nu inte glömmer bort mötena helt och hållet.

Ändå är övertiden inom reklambranschen något som sällan diskuteras och än mindre något man får betalt för. Legio verkar vara ”Här jobbar vi tills vi blir klara”. Som kompensation för sina 240 timmar per månad kan man få en extra semestervecka. Och det är ju faktiskt en högst relevant kompensation om än väl liten. Med sådana arbetstider behövs verkligen ledigt. För 40 arbetstimmar off räcker inte långt på många byråer. Jag har faktiskt hört historier om folk som fått hjärtattack och slocknat över tangentbordet.

Det problemet har vi inte på min byrå. Jag tycker nästan aldrig att vi jobbar och jag har faktiskt lite svårt att förstå varifrån alla pengar som spruttar in på kontot kommer ifrån. Vi brukar låsa och gå hem när klockan slår fem och nuförtiden är det sällan vi jobbar helg. Visst, det har väl inte alltid varit så. De två första åren var det mer dygnet-runt-verksamhet och år ett tror jag att vi omsatte 120 tusen. Blir lätt så när man startar byrå från scratch utan att ha några kunder med sig på resan. Men jag kan inte minnas att vi någonsin suttit och ugglat på kontoret ända till småtimmarna. På den tiden körde vi hemifrån när det var tvunget. Inte bra, men fortfarande bättre.

Nu ska jag inte måla Gud på väggen. Vi kanske dödskraschar mot betongen fortare än jag kan säga ”illa kvickt”, men vi har ändå hankat oss fram i över fem år och i snitt haft en årlig tillväxt på över femton procent. Vi har också gått och skaffat oss ett antal namnkunniga kunder, somliga börsnoterade och multinationella, de flesta med minst 500 anställda. Detta trots att vi inte ställer upp i några obetalda pitcher. Jag tror också att vi äger vår nisch och få byråer rakar hem fler branschpressklipp per capita. Det är väl inte så pjåkigt för en byrå som släcker och går hem vid fem? Jag talar nog för alla när jag säger att det har varit en otroligt utvecklande och rolig resa. Vi kvalar knappast in i byråtoppen om man tittar på lönerna, men det finns faktiskt andra värden i livet. Tro det eller ej.

Jag tror att de flesta byråer skulle vinna på att gå hem vid fem. Jag tror att arbetskraften håller längre då, är mindre sjuk och mår bättre. Faktorer som påverkar byråekonomin i högsta grad. Jag är även helt övertygad om att man kläcker bättre idéer i harmoni än under stress. Det måste bara vara så.

Vad säger du? Kan vi gå hem vid fem i fortsättningen? 

 

Åtgärder

Information

16 responses

16 04 2008
Mattias

Extremt bra skrivet. Du är klokare än du ser ut, Fredrik. Övertid är ett stort problem med en enkel lösning (”hem klockan fem”). Och det irriterar mig att du hyvlar av ämnet dagarna innan jag hade tänkt att skriva om det. Typiskt. Men som sagt: mitt-i-prick!

16 04 2008
ML

Mkt bra och tänkvärt. Jag tror att man behåller energin och skärpan på ett annat sätt om man släcker ner vid fem. Man måste hushålla på resurserna, annars däckar man helt. Det där med att passa tider har jag några konstiga erfarenheter ifrån, inte minst när jag sprang runt och dängde mapp i Stockholm, en del glömde bort mötena helt någon var angelägen att boka om för nytt möte och missade även det, var på långlunch typ. Jag har även suttit sent och knåpat på idéer men erfarenheten säger att det snarare blir sämre ju mer man tröskar skiten fram och tillbaka. Det är mina fem cent. Goodspeed Lorden!

16 04 2008
L80

Tankarna snurrar ju vidare tycker jag, även om klockan passerat fem. Tillstår dock att de bästa idéerna knappast kommit mellan nio och fem på kontoret. Dilemmat med att ha huvudet som sitt arbetsredskap är ju att man sällan lämnar det kvar på en viss adress. Man är liksom på jobbet dygnet runt oavsett de geografiska koordinaterna.

16 04 2008
Patrick

Jag har jobbat som copy i ca 10 år, både på mer och mindre framgångsrika byråer. Arbetstiden har dock inte haft något synbart samband alls med de olika byråernas utveckling. Det har istället rört sig om helt andra saker på gott och ont.

16 04 2008
New Materia

L80.. helt klart är ju att tankarna fortsätter efter fem. Åtminstone är det så för mig, sen bearbetar man nog en hel del i det undermedvetna.

16 04 2008
Per T

Grejen är kanske just det, att det undermedvetna ska ta över. Men att du aktivt slutar jobba, gör något helt annat, softar före sovdags – och kanske har en helt ny idé skapats lagom till jobbstart dan efter …

Patrick: har du några observationer om vad som faktiskt har påverkat i rätt eller fel riktning som du kan dela med dig av?

16 04 2008
kontaktmannen

Mattias: Det är ingen utmaning direkt. Folk påstår att jag inte ser klok ut (*snark*).

ML: Nej, det blir ingen vidare kvalitet när man packar för tätt. Minns när vi var ute och dängde och hade upp till fyra nykundsmöten på en dag. I Småland! Behöver väl inte tillägga att det inte gick något vidare.

Patrick: Det brukar vara många variabler som spelar in för hur nivån på reklamen ska bli. Märkte du någon skillnad, folkhälsomässigt, på de olika byråerna?

16 04 2008
deeped

Eller så är det så att vissa på byrån får lov att jobba mer eftersom andra går hem klockan fem ;)

16 04 2008
kontaktmannen

deeped: Vi har en liten kille i ateljén. Han får sitta dygnet runt. Men han har en bäddsoffa och fri tillgång till räkosten.

16 04 2008
kontaktmannen

En stilla reflektion: Vilken mallig postning detta blev. Det låter ju som att vi skulle vara den ultimata arbetsplatsen och föredömet i en bransch av diarré.
Sorry. Det var inte meningen. Ämnet är dock viktigt.

17 04 2008
Patrick

1. Arbetstiden har, enligt min mening, bara varit en av faktorerna när det gäller hur folk har mått på mina tidigare byråer (hoppas ingen av mina gamla kollegor läser detta). Dålig stämning, dålig kontroll över sin egen situation och bristande insyn är nog vanligare bovar bakom utbrändhet o dyl. Här finns ju också Maslows berömda behovstrappa; som nybakad copy kan man ju vara nöjd bara man får lön, kanske känna lite trygghet, därefter uppmärksamhet, beröm, självförverkligande och …Guldägg.
2. Framgångsfaktorerna, enligt min mening, har bara delvis grundat sig på kompetens, talang och flitigt arbete. Förvånansvärt ofta kan byråer som saknar dessa egenskaper gå riktigt bra tack vare rätt kontakter, förmåga att leda och styra, samt ren och skär tur.

17 04 2008
Per T

Jag har flera gånger på senare tid läst något i stil med att ”det viktiga är inte att du har en unik affärsidé, eller ens en extremt bra affärsidé. Det viktiga är hur du presenterar den idé du har.”
Kom att tänka på det när jag läste Patricks inlägg.

17 04 2008
Fredo

Personligen väntar jag till nedräkningen nått tio innan jag börjar med det jag ska göra. Men det betyder inte att jag är uträknad. Jag har en sinnessjuk förmåga att veta hur lång tid saker och ting kommer att ta och vad klockan är utan att titta på den.

Detta sammantaget gör mig till en extremt lugn person, ibland lite för lugn och optimistisk (även om jag då och då målar fan på väggen) men det mår jag bra av och går gärna hem fem. Men om det verkligen brinner gör jag klart oavsett tid. Men om det sätts i system det blir problem. Men det känns sååååå 97. Eller hur?

18 04 2008
Nina

Håller med till fullo. Klart man ska gå hem kl 5. Att sitta på kontoret i hundra timmar tyder mer på dålig fokusering och att personen i fråga inte har nått liv. Hur länge håller det?

2 06 2008
Har du jobbat bort kreativiteten ännu? « Art of Work

[…] bloggen Kontaktmannen finns just nu ett inlägg om arbetstider. I inlägget konstateras att det är legio i reklambranschen att jobba övertid i mängder. Men att […]

9 02 2010
Har du jobbat bort kreativiteten ännu? | Pers Värld

[…] bloggen Kontaktmannen finns just nu ett inlägg om arbetstider. I inlägget konstateras att det är legio i reklambranschen att jobba övertid i mängder. Men att […]

Kommentera

