Ta tricken era primadonnor.

19 04 2008

Det lipas som bekant en hel del i vår avlånga bransch. Icke förvånande handlar det ofta om rena I-landsproblem. Bland annat är det väldigt jobbigt att förflytta sig i stan, i största allmänhet och rent omänskligt i rusningstrafik. Att det finns massa andra människor som är i vägen verkar vara en legitim anledning till att komma hur sent som helst, vilken tid som helst, vilken dag som helst. Till vilket möte som helst. Jag har en misstanke om att detta är ett så kallat storstadsfenomen. Detta lär knappast gälla byråer på mindre orter. De kommer förmodligen alltid i tid till sina möten.

Minst att lipa för har Stockholmsbyråer. Dessa lättstekta fiskpinnar har norra Europas mest formidabla kollektivtrafik under sina fötter. Tunnelbanan är helt överlägsen när det gäller att förflytta sig över mer eller mindre hela innerstan inom loppet av tio minuter. Handen på hjärtat. Hur ofta har du några möten utanför Norr-, Öster- eller Södermalm? Nä, just det. Det mesta händer på dessa holmar. Och om stackars lilla du skulle behöva frakta din heliga byrålekamen till Solna eller rent ut av Vällingby, då behöver du inte uthärda sossesnöret i mer än tjugo minuter. Stockholmare är helt enkelt löjligt bortskämda.

Varför är det då så farligt att åka ner i underjorden? Vad är det som skrämt er? Är det kyrkan som hotar med helvetets eld? Knappast, va? Det är väl snarare den uppenbara risken att frontas med mindre bemedlat folk, den så kallade allmänheten. Patrasket som inte har råd att åka bil eller taxi. Det verkar vara en yrkessjukdom i vår bransch att det alltid är jobbigt att umgås med dem vi jobbar för, de som vanligen går under beteckningen ”konsumenter”.

Författaren Theodor Kallifatides skrev i dagens Metro att alla som jobbar med kommunikation bör åka tunnelbana. Anledningen är att det är där livet händer. Jag förstår vad han menar. Det är där man möter folk och skamlöst har chansen att tjuvlyssna på deras samtal. Det är där man får en ovärderlig chans att göra en informell marknadsundersökning, helt osminkat och naket. Bara lyssna på vad folk säger till varandra sins emellan och i mobilen. Men det kanske inte är så intressant för oss som jobbar med reklam. Våra uppfattningar kanske kommer på skam. Vi kanske lär oss något obekvämt. Vi kanske inte längre har samvete att betrakta marknaden ur fågelperspektiv, uppifrån vår stadiga ardenner. Och hur skulle det se ut?

Detta kontrakreativa beteende gäller självklart inte bara infödda stockholmare (eller norrlänningar, vilket de oftast är när det kommer till kritan) utan även oss som kommer utomsocknes ifrån. Vi åker också taxi så fort vi ska transportera oss ifrån Centralen till Hötorget. Vi fårar fint in oss i bullekön istället för att ta en rask promenad som utan omsvep skulle spara tio minuter. Eller tjugo beroende på klockslag. Kanske beror detta på osäkerhet, att vi inte hittar i Stockholm. Eller så måste vi utnyttja att vi har en kund som vackert betalar våra burleska taxiresor utan att knorra. Jag tycker i vilket fall att anledningarna suger, inte minst ur miljösynpunkt.

Ta T-banan och skatta er lyckliga att ni inte behöver förlita er till Västtrafik. Jävla primadonnor.    

Ps. Om du vill läsa en aktuell postning om hållbar utveckling kan du alltid kika här.  

 

 

Åtgärder

Information

7 responses

19 04 2008
Fredo

Bra skrivet. Och bittert. ;)

19 04 2008
kontaktmannen

Ja, jag erkänner. Jag är bitter. Jag vill också ha välfungerande kollektivtrafik. Och nej, jag tänker inte flytta för att få det. Så jag fortsätter att kasta skit på Västtrafik. Ringer dem ungefär en gång i veckan och frågar varför de inte klarar av att köra buss. Telefonisten uppmanar mig att fortsätta ringa. Jag tror att vi älskar varandra.

19 04 2008
Hasse Carlsson

”…varför de inte klarar av att köra buss.”
” Jag tror att vi älskar varandra.”
Haha, underbart.

21 04 2008
Dabitch

Tja, jag har väntat 40 minuter på Östermalms tunnelbanestation för ett Ropsten-tåg i rusningstrafik (typ, kvart i fem), fick inte plats på det första som kom, ej heller det andra…. (knuffades ut faktiskt, kulkul). Det kan bli rätt tjockt beroende på vilken tid det är och var du skall.

21 04 2008
kontaktmannen

Say what? Du måste åkt under årets stora (och enda?) åka-kollektivt-timme.
Jag har aldrig varit med om en full vagn på de senaste fem åren.
Usch. Din historia lät som den kunde varit hämtad ifrån Tokyo.

22 04 2008
Dabitch

Testa att ta dig fram med barnvagn ska du se att det sker hela tiden. Och folk är så jättetrevliga mot barnvagnar – du vet, det är ju värsta synden att jag skall ut samtidigt som urtontusen andra eftersom ”du har ju barnledigt”, brukar massan informera mig. Fast jag HAR ju inte det, och skall faktiskt till ett möte. Jag ger mig själv minst 35 minuter extra var gång jag skall möta nån med knott då jag ofta får ge up och gå – särskilt i Stockholm (här i Malmö är det faktiskt inte så farligt, har bara fått gå av en buss en enda gång då det redan var två barnvagnar på den – men å andra sidan var chaffören otroligt otrevlig när han bad mig gå av. ”Bad” är inte rätt ord, han sa ”UT! UT! NU DU UT!”).

22 04 2008
Dabitch

För övrigt är Ropsten-tågen ökända, de försvinner ur trafik när trafiken är som värst.

Kommentera

