Training day.

21 04 2008

Alla dagar blir inte som man hade tänkt sig. Från början var det meningen att jag skulle stå på scen och mässa. Jag skulle undervisa. Det gjorde jag visserligen, i en dryg halvtimme. Men större delen av dagen satt jag i bänken. Och det var nog bra det.

Undertecknad med kollega inledde dagen med en dragning under Framtidsdagen på IHM Stockholm i fredags. Trekvartsfullt i lokalen. Halvtaskigt framträdande av Miami Kids. Det satt helt enkelt inte riktigt om jag får vara självkritisk. Ämnet var ”traffic to site”, hur man på alternativa och analoga sätt kan dra trafik till exempelvis webbplatser. Ämnet var det inget fel på, snarare dagsformen. Det var långt ifrån det bästa rallyt vi kört. Men så är det ibland, man är helt enkelt inte alltid kung. Ber om ursäkt för detta. Publiken var i alla fall i toppform och verkade tycka att vi gjorde bra ifrån oss. Och det var väl huvudsaken.

Helt lysande var däremot Pär Ström. Han levererade i vanlig ordning sina lika briljanta som lightparanoida betraktelser om IT-samhället och övervakningskulturen. I hans dragning fanns exempelvis smarta ölglas som signalerar när drickat håller på att ta slut, ansiktsigenkänningsprogramvara och smarta kundvagnar som visar vägen till ketchupen. Han berättade också om hypertunna RFID-sändare som skickar information och kan finnas gömda i allt från bildäck till korvpaket. Otroligt underhållande och skrämmande. Man fattar varför amerikaner är det räddaste folket i världen.  

Per Ströms profetior föregicks av att Pontus Schultz delade ut IHM:s Entreprenörspris. I år tillföll det Stefan Hyttfors på PR-byrån Wenderfalck. Stefan pratade lite om sin syn på samtiden och hur företagen i den ser på PR. Det visade sig att han att vi hade ganska mycket gemensamt. Vi verkar båda vara av uppfattningen att det finns många företag som har en bra bit kvar. Åtminstone när det kommer till pressbearbetning.

  

Fredagens pedagogiska tema avrundades i ett av Kungstornen. Det var socialmedia-Jesus och Brit som höll en heldagsutbildning för företag. Jag fick vara med på ett hörn i, den kanske femtonhuvade, publiken som mestadels bestod av folk från stora företag. Representanter från industrisamhället, folk som insett att det finns en parallell digital värld som man som företag bör vara med i. Ett tåg man bör hoppa på innan alla andra gör det. Dessa företag är tidigt ute, i alla fall i Sverige. I USA finns många företag som ser de sociala medierna som en naturlig och direkt avgörande kanal. I Sverige verkar somliga ha kommit till insikten ”att sociala medier nog har något med internet att göra”. Dragningen var riktigt bra och jag insåg att även jag har en del kunder som skulle behöva en lektion i det digitalsociala.

*Uppdatering*

Jo, jag hade ju målat fan på väggen och gruvade mig för att någon skulle fråga oss om sociala medier. Det hände inte. Ingen fråga var ens i närheten. De flesta frågade om juridiska hinder och betänkligheter. De frågorna tror jag att vi svarade bra på. Jag själv fick däremot chansen att ställa flera frågor om sociala medier under eftermiddagen. Define irony.

Åtgärder

Information

3 responses

21 04 2008
ML

Tycker mig känna igen den där Jesus.

21 04 2008
kontaktmannen

Visst är han bekant? Ibland går han på stadens gator som en vanlig man. Då kallar han sig Niclas.

22 04 2008
ML

Hehe.

Kommentera

