Copywritern som kallade sig copy.

25 04 2008

Allt började med en felsägning. Vi hade nyss kommit in på copyutbildningen, Rudolf och jag. Vi var drygt hundra tusen fattigare men inte speciellt ledsna för det. Rudolf hade lyckats övertala sin bank att langa upp kursavgiften. Jag fick mina arbetarföräldrar att inteckna huset. Allt var möjligt och vi kunde knappt bärga oss innan vi fick sätta tänderna i den första skrivövningen. Rudolf fick frågan med stort F under en föreläsning. ”Vad vill du bli?” undrade den stränge ålderreklammannen. Rudolf svarade olämpligt nog ”copy” och fick med besked veta att en copywriter skriver copy. Att titulera sig ”copy” var enligt föreläsaren lika befängt som en bagare som kallar sig ”deg”.

Rudolf kunde lärt sig något av avhylingen, men det gick nog inte riktigt in. Väl ute i arbetslivet kunde man läsa i det eleganta branschorganet Resumé att Rudolf fortfarande titulerade sig ”copy” när han fick chansen att uttala sig om en kampanj. Detta är en stor ära i reklamsammanhang och få förunnat. När det ringer på telefonen och det är Resumé, då passar man på att svara sakligt och förståndigt. Helst ska man också referera till någon anrik reklamare eller en riktigt mallig byrå man vill jobba på. Vem vet? De kanske läser intervjun och vill anställa en om man säger något snällt.

Detta var dock bara början. Rudolf skötte sig bra och fick uttala sig i diverse sammanhang och vara förståndig. Vid samtliga tillfällen var han ”copy” i arbetsgruppen. Tillsammans med AD:n gjorde han rolig reklam som vann priser och belönades av hans likasinnade kompisar i juryn. Vid ett tillfälle fick han t o m åka till Frankrike för att vara med den riktigt stora reklamtävlingens printjury. Rudolf fick konstiga blickar av jurykollegerna när han på sin bästa tjänstemannaengelska förklarade att han var ”copy”.

En dag fick byrån en riktigt stor kund, ett statligt bolag med anslagna pengar, medel som skulle ta slut innan årets slut. Annars skulle budgeten justeras nedåt i vanlig ordning. En kassakossa och pipeline med pengar som man sällan skröt om på reklambaren, men som utgjorde hela byråns ekonomiska ryggrad. Marknadsdirektören var en grisk gammal gädda som hette Olsson. En sån där duktig kund som har två jobb. Dels sitt eget. Dels reklambyråns. Han hade aldrig rätt, men det var bästa att låta honom tro att han hade det. Detta till synes enkla och livsnödvändiga sammanhang hade Rudolf missat och den gamla gäddan klippte till blixtsnabbt och hånfullt när Rudolf presenterade sig med titeln ”copy”. Inte sen att svara berömde Rudolf direktören för hans stora leverfläck. Skärmytslingen utvecklade sig till direkt handgemäng och avslutades med en rejäl knogmacka. Rudolf sänkte både direktören och hela kontot i en smocka. Så var det med den byråkarriären. De kommande sexton månaderna tillbringades i Stockholmsförorten Österåker. 

Så kan det gå när man är vårdslös.

Rudolf heter i verkligheten något annat och vad han titulerar sig idag vet jag inte. Men han är inte unik. Begreppsförvirring kan drabba den bäste copywriter. Så var försiktig därute.


Åtgärder

Information

6 responses

25 04 2008
ML

Ojoj. Är detta en skröna månne?

Jag känner också att man slarvar lite med det där ordet. Men det är ju så mycket enklare att säga kåppy än kåpyrajter. Jag jobbar mest med färg och form.

25 04 2008
kontaktmannen

Skröna? Nejdå. Precis så här illa kan det gå för den som inte vet vad han sysslar med och det gäller speciellt så kallade copywriters.
Att formgivarna klantar sig med jämna mellanrum får man räkna med. De är ju inte anställda för att varken kunna skriva eller prata.

25 04 2008
Per T

Mwahahaha!

/Bröd

26 04 2008
Patrick

Äh! Bli av med kunden och jobbet – sånt har jag klarat flera gånger utan att behöva klippa till någon.

26 04 2008
kontaktmannen

Patrick: Men så har du säkert heller aldrig titulerat dig ”copy”. Det är skillnaden.

3 05 2008
Dabitch

Hehehe, detta borde publiceras i Resumé. Hälften kommer att skratta, den andra hälften sura och alla kommer att gissa vem Rudolf är.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: