Bara idioter vill ha lag mot sexistisk reklam.

26 04 2008

Då var det klart. Jämställdhetsminister Nyamko Sabuni meddelade i veckan att det inte blir någon lag emot sexistisk reklam. Ensamutredaren Eva-Maria Svenssons förslag om att införa den nya lagen 1 januari 2009 fick alltså tumme ned av regeringen. Och det var väl en jävla tur det. En kommunistregering hade knappast resonerat lika nyktert.

Men, tänker vän av ordning, är det inte bra med en lag emot sexistisk reklam? Visst är det det. Det är jättebra. Det är faktiskt hur bra som helst. Det är en otroligt bra markering för att företag ska göra bättre reklam och inte anspela på de enklaste uppmärksamhetssträngarna. Reklam som inte utnyttjar lättklädda människor (jamen läs KVINNOR då för helvete!) i irrelevanta syften. Jättebra mot svagsinta genusanspelningar om att det ena könet (här kan du med fördel putta in MÄN) är sämre än det andra. Problemet är hur domstolarna ska efterleva lagen. Hur ska man få trovärdighet i lagstiftningen? Vem ska avgöra?

Att lagstifta mot sexistisk reklam innebär att någon form av råd måste tillsättas. Kanske en specialdomstol. För det är väl knappast meningen att Tingsrättens jurister ska kunna avgöra vad som är sexistiskt eller inte? Man kan ju liksom inte läsa sig till detta i någon bok. Vi har förresten redan ett råd som spelar i den divisionen, Näringslivets Etiska Råd Mot Könsdiskriminerande Reklam. Ett råd som fungerar sporadiskt. Varför skulle annars vartannat utslag väcka frågan om det inte är dags att gräva ned ERK för gott? Att sätta ihop ett råd emot sexistisk reklam gör sig inte heller i en handvändning. Vem ska döma? Jurister? Politiker? Reklamare? Genusforskare? Allmänheten? Nej det blir helt enkelt inte bra hur man än gör. 

Men men, stammar vän av ordning svettigt. Våra grannländer har ju redan ett förbud emot sexistisk reklam. Visst, men hur bra funkar det? Dansken har ett förbud som man fullständigt skiter i. Inga kända domar har hittills avkunnats. Det är lika ofarligt att göra sexistisk reklam som att passera gatan utanför övergångsstället (och nu menar jag inte med risk för att bli överkörd, utan risk för att bli dömd). Här är ett exempel på hur bra det går i Danmark:

I skrivande stund finns det säkert otroligt många anarkokorrekta och demokratifientliga ”sjuttonåringar” som torkar bitterhetens tårar och ekomascaran med palestinasjalen. Kids (i varierande åldrar) som svär att avfällingen Nyamko ska få äta upp beslutet vid nästa val. Eller vid nästa torgmöte då det vankas tårtkalas. Vissa skriver tyvärr blogg. Jag har nyheter till er. Beslutet var det enda rätta. En lag som inte kommer att kunna upprätthållas måste bort. Lagen tar inte hänsyn till den lilla arga människans känslor och oförorättade törst efter blod. Lag tolkas bokstavligt och så måste det vara för att rättssäkerheten ska fungera. Därför kan man inte klubba lagar där vissa element har tolkningsföreträde. Därför funkar inte en lag mot sexistisk reklam i praktiken.

Men det finns en lag som alltid fungerar: Konsumentens dom. Sexistisk reklam blir sällan populär. Den är dum, raljerande och osympatisk. Den vittnar om att annonserande företag har en taskig människosyn. Ruskigt varumärkesdränerande faktorer som inte ens en sprallig halvbegåvad marknadschef vill utsätta sig för. Den reklamen går sällan hem i stugorna. Den gör inte sitt jobb. Därför är det bara idioter som gör sexistisk reklam. De borde faktiskt sätta sig i samma båt som idioterna som vill ha en lag emot sexistisk reklam. 

Torped, tack.

 

 


Åtgärder

Information

14 responses

28 04 2008
Hasse Carlsson

”I skrivande stund finns det säkert otroligt många anarkokorrekta och demokratifientliga “sjuttonåringar” som torkar bitterhetens tårar och ekomascaran med palestinasjalen.”
Hoppas dom läste klart innan dom ställde in kvällens attack på en minkfarm för att spreja din kåk och/eller fixa däcken på din bil. ;-)

28 04 2008
kontaktmannen

*lol* Tack för omtanken Hasse, men det är lugnt.
Jag har hundra meter fri sikt i alla väderstreck. Jag släpper hundarna så fort det bara luktar gräsätare.

3 05 2008
Dabitch

Det märkligaste med den danska lagen är nog att jag aldrig hört talas om den förrän nu när det svenska förslaget var på tapeten. När dök den upp och kan någon länka den?

6 05 2008
deeped

Cult Shaker känns som ett ålderstiget exempel: Åsk och jag skrev om det redan 2004.

6 05 2008
kontaktmannen

Men ursäkta då. Hade inte så många andra danska exempel att referera till. Vad skulle jag tagit upp? Pattar-mot-fortkörning-kampanjen?

6 05 2008
deeped

Fan vet. Jag bara är dryg.

6 05 2008
kontaktmannen

Var och en gör vi det vi är bäst på.

13 07 2008
comapianisten

Nog kommer folk att kunna bedömma vad som är sexistisk reklam. jag vill påstå att jag kan det, och jag jobbar ihärdigt för att upplysa folk om feminism och sexism. historiskt så har hela gaymodet kommit ur sexistisk reklam då homosexuella har försökt passa in i samhället och gått på gayreklamen. är du gay? ha då på dig dehär. Sedan blir de utsatta för att de strider mot heteronormen. sexistisk reklam finns och spär på den rådande könsordningen. om det inte fungerade skulle inte sådan reklam tilverkas. eller hur? inget företag tjänar enbart på reklam.

samhället har blivit mycket mer feministist medveten och kommer att vara ännu mer medvetna i framtiden. en lag mot sexistisk reklam kommer vara en självklarhet i framtiden.

Mer tankar om feminism.
http://comapianisten@hotmail.com

13 07 2008
kontaktmannen

•comapianisten: Tack för att du bekräftade rubriken.
Till att börja med kan du ge mig några exempel på vilka som ska sitta i rådet som avgör vad som är sexistisk reklam.

Sen undrar jag vad du vet om reklam. Otroligt många företag gör otroligt mycket reklam som inte fungerar. Den sexistiska är ett exempel. Visst finns det undantag. Pattar säljer tydligen lättmetallfälgar, men kom igen. Hur bra funkade Dressmanns kalsongnakenreklam?
Om du vill ha en lag mot sexistisk reklam tycker jag att du i samma veva kan sätta igång och lobba mot sexistisk musik, konst, mode, religion och politik. Annars är du ju inte speciellt konsekvent.

Förresten. Jag raderade din reklamlänk. Fiska dina bloggtorskar någon annanstans.

18 07 2008
comapianisten

Äh! alla tycker olika:P jag bara lägger fram min syn på det. Du har tydliga argument för det du säger och det respekterar jag. Har suttit på för många SSU-möten för att hålla med dock.
på första frågan. Folk sitter som domare och dömer om allt möjligt. det skulle bara vara en lag till att döma i enligt mig. Ser Värre saker i typ FRA-lagen.

Exemplet med pattarna är ju jättebra exempel som kopplar ihop sportiga(Jag antar att de är sportiga:P) bilar med lättklädda tjejer. Nej all reklam säljer inte. Vet heller inte så mycket om statistik kring det kan jag erkänna.

Kring Musik, konst, mode och det andra vill jag inte yttra mig ännu men jag har min idiologiella syn gällande sexistisk reklam p.g.a. dess effekt på samhället. nej jag är väll inte helt konsekvent ännu. Men det drar åt det hållet iallafall.

Okej det är lungt. har bara för vana att lägga in en länk om någon skulle vilja gå in och kolla. Tycker du kunda ha skalat bort några pikar i ditt svar ändå. Jag muckar ju inte gräl direkt.

18 07 2008
kontaktmannen

Ledsen om jag sårade dina känslor. Jag är ingen finlirare direkt.

Vad jag ville komma till, någonstans under svavlet, är att den sexistiska reklamen redan reglerar sig själv utan någon lag. Den som tror att ööhhöhhöö-reklam funkar i längden biter sig i röven. Det finns ett fåtal företag som har haft sexismen som säljbar skillnad. Sisley är ett sådant exempel. De kommer inte att sluta för att de blir dömda i domstol. Sådana domar är bara bra för dem, eftersom de blir varumärkesstärkande. Det var dock länge sedan man såg något av Sisley. Betvivlar att de finns kvar.

Att administrera en lag mot sexistisk reklam är tungt. Det är inte bara skäggiga rödstrumpor som kommer att anmäla bikinireklam. All reklam där den smarta tjejen smiter före kön av killar kommer också att hamna där med utredningskrav. Domslut kommer att ifrågasättas och initiativet som verkade så bra på pappret blir utskrattat, urholkat och spär ytterligare på politikerföraktet. Se bara på ERK. Man tar sig för pannan när uttalandena kommer.

Mitt resonemang är ekonomiskt, praktiskt. Inte ideologiskt och politiskt (jag blir lika lack som du när jag ser sexistisk reklam, men preferenserna varierar förmodligen). Misstänker att detta är roten till krocken.

Förresten. Om du vill ha med en länk någonstans skriver du adressen i fältet under ditt namn när du kommenterar.

12 08 2008
comapianisten

det var det praktiska som försämmrade välfärdssamhället. För ett år sen hade jag tyckt att det praktiska hade varit en bättre lösning men jag har som sagt ändrat den uppfattningen.

Att folk kommer att anmäla idiotiska fall kan jag hålla med om. Det kommer att komma anmälningar som är extremt korkade och skrattretande, men den stora och halvdolda sexistioska reklamen kommer att rensas bort.

Anmälningar görs redan. dock till DO

Du säger att den sexistiska reklamen tar bort sig själv.
– Den extrema ja, men den största sexistiska reklamen är ganska dold men gör lika stor skada.

12 08 2008
kontaktmannen

Där har du en poäng.
Men att sila bort de halvdolda sexistiska strömningarna är ett sisyfosjobb och kommer att kräva en stab med kanonmat i klass med de kinesiska internetcensuren.
Dessutom kommer det att bli ännu svårare att veta var gränsen ska dras. Ska exempelvis en mamma få skratta åt pappan som inte klarar att montera bilbarnstolen, eller ska det betraktas som sexistiskt? Risken är att gränsdragningen blir så komplicerad att rent godtycke avgör vad som fälls och vad som frias. Därmed framstår lagen som ytterligare en sosseåtgärd som kostar för mycket skattemedel och inte leder någon vart.

En mer filosofisk fråga är: Varför får inte reklam vara sexistisk? Allt annat får ju det.

17 08 2008
comapianisten

Hm

Nä du nu vet jag inte längre. Jag får fundera lite till kort sagt.
Du lyckades nog få fram ditt budskap ändå.

säger dock inte att jag är övertygad.

Kommentera

