Har du gått i taxfällan?

29 04 2008

Åhnej. Har du också gått i taxfällan? Du har alltså köpt en bedårande söt valp som snart växer upp till ett ettrigt litet skälligt kräk.

Meningarna ovan är citat och kommer ifrån en av mina kunder. Han ställde sig mycket frågande till att jag tänkte komplettera hundbatteriet med en tax. Själv är han briardägare. Och det säger väl allt om hans hundpreferenser.

Denna illa sminkade, men kanske någonstans välmenande varningen påminner en hel del om hur det lät när jag skulle köpa min första Mac. Diverse PC-förnuftiga människor förklarade ingående i alltifrån tekniska resonemang om driftsäkerhet och kompatibilitet till emotionella argument om trygghet och support. De lyckades även få in några plånboksargument om hur mycket mer dator man fick för pengarna. Men inget hjälpte. Givetvis lyssnade jag inte på olyckskorparna ett jota utan gick och handlade mig en Mac ögonaböj. Fem macar senare har jag inte ångrat mig en sekund. Jag har inte ångrat en sekund att vi köpte taxen heller, en helt underbar liten tik som älskar allt (well, allt utom rådjur och räv) och vars personlighet är raka motsatsen till vad alla välmenande amatörkynologers varnade för. Precis som Macen.

Att äga en Mac och en tax är alltså ungefär samma sak. Båda är mycket trevliga att ha att göra med, inte speciellt högljudda, din omgivning försöker få dig på ”bättre” tankar inför köp och de är extremt beroendeframkallande. När du väl skaffat dig en finns ingen återvändo. Bron är bränd. 

 


Åtgärder

Information

4 responses

29 04 2008
Patrick

Bra Kontaktmannen, du har integritet och förnuft. Själv fick jag många varningar när jag skaffade en rostig Ford Mustang, likaså när jag köpte Ericssonaktier för 40 kr styck och när jag skulle renovera min gamla etta och samtidigt bo där. Skillnaden är dock att mina kritiker fick rätt i samtliga fall.

29 04 2008
kontaktmannen

Det vete fanken. Jag tycker mest att jag gissar. Hittills har jag väl haft tur.

Aktierna kan du betrakta som ett lotteri. Inte lätt att sia om. Vad det gäller lägenheten kanske du inte hade så stort val. Men bilen tycker jag att du ska vara riktigt stolt över. Bil måste väljas och köpas med hjärtat. Det är lönlöst att försöka vara smart och känns varken bra eller rätt om hjärnan får vara med.

1 05 2008
Lars Carlén

Eftersom jag aldrig har ägt någon hund så undrar jag vad som är så speciellt med just en tax? Har de humor eller vad är det du tycker är så häftigt med dem?

1 05 2008
kontaktmannen

Kan det vara den långa kroppen och de korta benen?

Det är lite svårt att sätta fingret på. Vi har nog haft tur med ett ovanligt trevligt temperament. En glad och lättarbetad hund som knappt har behövt någon uppfostran, utan hon fattar själv. Bra tillsammans med alltifrån barn till vuxna och andra hundar. Och med en hygglig portion humor.
Det enda hon egentligen saknas är skam i kroppen. Hon kan vara otroligt fräck när det gäller att utnyttja hennes dumme husse.

Kommentera

