The great SVT-payback, part 1.

30 04 2008

Det är på tisdag det händer. Klockan åtta närmare bestämt. Då sänder SVT en dokumentär om rollspelsillustratören Nils Gulliksson. Om du inte känner till Nils beror detta troligen på att du aldrig spelade några svenska rollspel på åttio- eller kanske möjligen nittiotalet. Det är även lite av en generationsfråga.  I dagsläget verkar det som att en ny generation, eller två, har tagit vid och det går knappt att hitta några gamla äventyr alls på nätet (vilket borde vara en reell omöjlighet). Det kanske är just därför SVT kör denna dokumentär. För att tillräckligt mycket vatten flutit under Hindenburgs broar.

Så länge jag hade orken att skriva Drakar&Demoner- och Mutantäventyr istället för att göra läxor var Nils en inspirerande kraft. Han var en av de som bildade en svensk illustrationstradition för rollspelen så att vi slapp keffa amerikanska diton. Fullt jämförbar med det som Kari Leppänen och Hans Lindahl gjorde för Fantomen vid ungefär samma tid.   

Detta är ett av få exempel på när jag känner att jag får valuta för mina sura licenspengar. SVT, ni har lång väg kvar tills vi är kvitt.

Tack på förhand, Nils. Jag kommer att sitta bänkad på tisdag.

Åtgärder

Information

3 responses

2 05 2008
mw

haha. jösses.. det var många år sedan man läste ordet ”Mutant” och kom att tänka på det fula pingisbordet i Andreas föräldrars garage där vi lirade dagar-nätter-helger i sträck. Ujujuj. Tack för nostalgi-trippen :)

3 05 2008
Danne

haha! med en äldre brorsa som sysslade med rollspel så är det klart man kommit i kontakt med Nisse! Nisse var det namn vi gav honom faktiskt… Han har lärt mig mkt om att teckna – jag har spenderat timmar på att rita av hans bilder.

Tack för infon!! det här måste ju bara ses! Nisse har alltid varit min favorittecknare =)

7 05 2008
csaar

Gulliksson inspirerade mig

Kommentera

