Någon som minns Videopolisen?

3 05 2008

Sverige är ett roligt land. Förblindade i vår arrogans att vara bäst i världen lyckas vi skapa en hel del lustiga inrättningar som bara ter sig allt mer komiska när några år gått. Själv har jag haft förmånen att växa upp på sjuttio- och åttiotalet. Det var en omvälvande tid då socialdemokratin kanske för första gången började inse att förmyndarmodellen var ifrågasatt och kanske inte hade det breda folkliga stöd man tidigare intalat sig. Löntagarfonderna är ett sådant exempel. Fastighetsskatten en annan. Den statliga biografcensuren ett tredje exempel, ett verk vars ledning helst ville lägga ned.

Men det främsta exemplet på en förvirrad storebror var nog VIPO – Videopolisen. Ja, du läste rätt. Det fanns en myndighet som skulle granska videobutikernas utbud och se till att inga otillåtna kopior fanns ute i cirkulation. Denna övervakande anrättning bestod av en person, vi kan kalla honom Åke, och han erkände utan omsvep i en intervju att han egentligen inte visste mycket om film. Men han var van att uppträda som en myndighetsperson och att detta nog kunde skrämma videohandlare med orent mjöl i påsen.

Vid detta laget var min stora passion att jaga oklippta skräckfilmer från världens mest obskyra hörn. Jag minns att jag och min närmaste omgivning hade mycket roligt åt Åke och hans myndighetsutövning. Kan dock inte dra mig till minnes att han lyckades med ett enda ingripande mot någon olaglig, ickegranskad kopia därute i VHS-hyllorna. VIPO överlevde troligen inte speciellt många månader och jag har inte kunnat hitta några uppgifter om dess existens i efterhand.

Så jag undrar, finns det någon därute som sitter på mer information? Snälla hör av dig.

Åtgärder

Information

Kommentera

