Ett slags gift för en gammal eskapist.

8 05 2008

Nu har det kommit en utmaning igen. Det var Deeped som skickade den. Jag tror att han vill jävlas lite, eftersom jag vanligen inte postar den sortens innehåll. Så jag skapar en ny kategori för ändamålet, OT.

Så utmana på, bastards.  

1. Hur länge har du bloggat?
Snart tre månader under eget namn. Skrev Miamis företagsblogg i början av 2005, men den har fört en tynande tillvaro. Det krävs mer disciplin för att ett kollektiv ska mäkta med att driva en blogg. I detta fall tror jag på ”ensam är stark”.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?
Kan inte påstå att den har förändrats direkt. Jag var en ganska flitig kommentator på många bloggar innan. Jag tror att en bloggare ofta är en person med någon form av skrivklåda. Många dras nog också med en exhibitionistisk ådra, speciellt de som utlämnar sitt privatliv.  

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Det var nog Researcher och det var den första bloggen jag bokmärkte. Den låg tillsammans med Ad-rag bland gammelmedias bokmäken. Och så var det i flera år.

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Denna fråga är väl anpassade för gamla bloggare. Men om jag jämför med det jag skrev på gymnasiet tycker jag att nivån var hygglig även då. Människor är nog ganska statiska, i alla fall efter de nått en viss ålder. Det gäller åtminstone mig. 

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Inte speciellt många. Någonstans mellan 40 och 50 st.

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
De flesta är nog ämnesbloggar, kanske 70%. Merparten är relaterade till reklam på ett eller annat sätt. Personligen tycker jag att bloggkanalen passar bäst för B2B och branschdiskussioner.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?
ML och jag har inte speciellt mycket gemensamt. Inte innehållsmässigt i alla fall. Och detsamma gäller nog Ulrika Good. Vid en snabb blick borde även Mattias räknas hit. Han är lite anständigare än mig, men vi är nog ganska lika trots allt.  

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?
Deep Researcher är det mest givna svaret. Och Dab. Men jag måste också nämna Fredo och PerT.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
Min fru är väl inte alltid helt nöjd. Men det handlar nog mest om att det är strid om tiden.

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Jag tror att jag är ganska naken. Det beror på HUR de känner mig. 

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vare i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?
Har nog hittat en balans som fungerar, säger jag i alla fall. 

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?
Jag skulle aldrig skriva en dagboksblogg. Mest för att det är svårt att hålla en intressant nivå i längden. Folk borde ägna sin dyrbara tid åt något bättre än att läsa om någon blottares mediokra vardag. Att bli en talanglös modebloggare är också helt ointressant. Det går redan tretton på dussinet av dem.  

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
Förmodligen ganska stor. Jag tycker att man ska vara så ärlig mot sig själv.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Någon substans finns alltid mellan raderna. Men jag tror inte att man lär känna någon helt via bloggen. En viss filtrering sker alltid.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Ja, ett fåtal. De flesta hade jag faktiskt träffat innan.

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Nej, det tror jag inte. Internet visar för övrigt en av demokratins svaga sidor. Vilken idiot som helst har rätt att tycka vilka idiotiska saker som helst. Och uttrycka sig relativt obehindrat.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?
Nej. Det har aldrig hänt. Ibland åker man på en knogmacka, men det hör till. Jag har inga problem med att få spö av någon med ordentligt på fötterna. Det värsta med idiothantering är att man ofta får skriva riktigt långa genmälen för att de ska fatta och då går mycket tid.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Egentligen inte. Ibland kanske man varit väl grisk, men jag hoppas att jag hållit mig på rätt sida strecket. Den enda jag ångrar är att jag inte korrläste vissa inlägg bättre. 

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Förutom tidsåtgången ser jag bara fördelar. 

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?
Det är en sorts gift. En tryckventil som utjämnar. Den största förändringen är att jag börja blogga själv och inte bara skrev sura kommentarer hos mina vänners bloggar. Jag tror att de tycker att det är blivit en förbättring.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Mycket stor i största allmänhet. Sjukt stor för media i synnerhet.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Jag har fått tycka en jävla massa saker inför en större publik och fått en hel del respons. Jag har även fått skriva av mig sånt som annars hade legat och pyrt.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Jag har lärt mig mycket på kuppen. Idag får jag mer information ifrån nya medier än gamla. Och de gamla mediernas webbtidningar räknas också som gamla.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.                                                                     

PerT, Fredo och ML är väl de enda som ej redan svarat på den.

 

 

Åtgärder

Information

6 responses

8 05 2008
deep.edition » Varför, oh varför? Fan, vet.

[…] Kontaktmannen har varit duktig, men det var fan vad det var tillrättalagda svar… *flinar* Nästan lite vaniljvarning… […]

9 05 2008
ML

Shit. Tror att jag gjorde den här för något år sedan. Ska se om jag får överskottsenergi och gör en ny uppdaterad version. Tack ändå för vidareskicket och kul att du gillar min tramsblogg.

10 05 2008
Per T

Tackar för inkluderingen! Känns lite futtigt att svara nu när min blogg efter flytten bara innehåller tre inlägg, så jag väntar … :)

11 05 2008
Ulrika Good

Ser man på! Det var roligt att komma fram.

11 05 2008
Lars Carlén

Hur mycket tid brukar du lägga ned varje vecka på att skriva på din blogg och kommentera andras?

11 05 2008
kontaktmannen

…det kan nog bli en…tio… timmar i veckan om man buntar ihop alla snuttar.

Kommentera

