Någon har fattat.

12 05 2008

Var på byråbesök idag. Det började riktigt bra redan i trapphuset. Visserligen fick jag trängas med en skock får som skulle till advokatfirman på våningen under. Vill minnas att männen hade illasittande kavajer som gick i taskig match med byxorna. Kvinnorna bar å sin sida blommigt och hade hällt på sig för mycket fransk toalett. Men all min upparbetade frustrationsilska var som bortblåst när jag kom fram till dörren och såg att brevinkastet var försett med ett litet anslag, en Dymoremsa. Fördomsfulla jag antog naturligtvis att det var en nej-tack-till-reklam-skylt. Jag gjorde mig redo att ilskna till igen. Helt i onödan. Det var en reklamprogressiv dekal, precis som sig bör på en reklambyrådörr. Skönt att någon fattat något i vår synnerligen reservbegåvade bransch.

 

Åtgärder

Information

9 responses

13 05 2008
Lars Carlén

Riktigt, riktigt passande skylt på en reklambyrå.

14 05 2008
Per Robert Öhlin

Nja, håller inte riktigt med här. Anledningen till att många sätter upp nej tack-skyltar är antagligen inte att de har tröttnat på bra reklam utan på dålig sådan. Därför är det välgörande för branschen att konsumenter säger ifrån och protesterar. Tusentals små röster växer till ett jättevrål av indignation och förnedring. Självsanering kallas det visst. Och jag tror bestämt det funkar. I det långa loppet.

14 05 2008
åke

Undrar när den här självklara skylten dyker upp:

Gärna jättemycket reklam.
Men ingen jävla samhällsinformation tack!

å.

14 05 2008
kontaktmannen

@PR Ö: Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Dörren och skylten tillhör en reklambyrå. Dessa anser jag inte ha någon rätt att tacka nej till reklam. Har man gett sig in i leken får man ro Satan i land.
Konsumenter ska naturligtvis ha all rätt i världen att bestämma över vad som dumpas i brevinkastet.

@Åke: När jag bodde i lägenhet hade jag en skylt som sa ”Gärna reklam, men ingen jävla skit”.

14 05 2008
Per Robert Öhlin

Kontakten, när nittionio komma nio procent av den kommersiella posten som ramlar ner i brevlådan är ren skit, så tycker jag det är helt befogat att även byråer kan ta ställning. Det skulle jag också göra. Det säger jag fullt medveten om att det innebär att några bra enheter försvinner utom synhåll för mitt reklamtrötta sinne. Den dåliga direktreklamen är så massiv och så dålig att den förpestat ett helt medium. Adresserat eller oadresserat, det är för stort spill. V måste hitta bättre alternativ.

För min del är det en fråga om ställningstagande och att våga gå i spetsen för en förändring till det bättre.

Hur var det nu du skrev i ett annat inlägg: ryggrad eller gummisnodd?

14 05 2008
Per Robert Öhlin

Åke, jag hade bytt skylt till: »Gärna samhällsreklam, men ingen jävla skitreklam!« Den förstnämda sorten har ofta mer nyttograd (typ vårdnyheter och sånt) än den senare.

15 05 2008
kontaktmannen

Håhå. Gummisnodden återkommer jag gärna till.
Jag har en teori. De byråer som skyltar reklam-nej-tack på dörren är främst de som producerar dessa härliga ODR och ADR. Varför? Jo, de orkar helt enkelt inte med att se resultatet av sitt levebröd.
Varför skulle reklambyråer ta ställning på brevlådan? De tar ju för fan aldrig ställning någon annanstans. Visst, det är väl bra om man kan börja i någon ände. Men då skulle jag i förlängningen vilja se ett upprop från byråföreträdare som aktivt tar avstånd ifrån skitreklam i form av annonser, TV- och radiospotar, utomhustavlor etc. Och det lär ju säkert hända, eller hur? Åter till gummisnodden.
Nej så länge vi är i lism och fjäskbranschen får vi nog vänja oss vid att det är legitimt att sparka på smutsungen DR. Men när de fina flickorna fiser då spelar vi oberörda (Tack Malin för liknelsen).

15 05 2008
Per Robert Öhlin

Så skönt det är att skjuta över ansvaret till andra. Det må vara företrädare eller kollektivet. Det kallas för någonannanismen. Det är en farsot i dagens samhälle och som sprider sig som en löpeld. Det är precis som i hockey, fotboll eller annan lagsport, alla väntar på att någon annan ska visa vägen och ta ansvar. Nej du, det handlar om dig och mig. Jag räknar inte in mig i lism- och fjäskbranschen. Gör du?

15 05 2008
kontaktmannen

Jag vet att du inte sorterar i den kategorin. Och du vet att jag inte heller svär mig dit. Jag tror också att både du och jag dragit ett tyngre lass än de flesta vad det beträffar att motarbeta någonannanismen.

Kommentera

