Variabeltryck and the road to hell.

13 05 2008

Tanken var god, men någonstans på vägen förvirrade man sig och körde ner i ett hål. Ett hål som det skulle visa sig vara förvånansvärt svårt att ta sig upp ur. Det handlar naturligtvis om variabeltryck, en fantastisk möjlighet att göra trycksaker mer personliga och för smalare målgrupper. Man kan t o m anpassa innehållet för enstaka personer. Adjöss masskommunikation, hello one-to-one, som SWEDMA säkert skulle vilja ha uttryckt det.

Men detta är inte den bästa av världar. Därför utnyttjas sällan variabelmöjligheten till något bra. Själv har jag i ett fåtal fall gjort några DR jag kan sträcka på mig för och DR-tävlingen Guldnyckeln brukar ha med några representativa bidrag varje år. Annars är det den mörka medeltiden vid användandet av variabeltryck. 

De värsta styggelserna brukar komma ifrån diverse postorderföretag. De har förstått att ett personligt tilltal säljer. Vad de inte har fattat är att folk blir arga när man talar till dem som om de vore idioter. Man klappar sällan en vuxen människa på huvudet ostraffat. De flesta har självkänsla nog att skicka uppenbart inställsam och tokflörtande reklam direkt i runda arkivet.

Postkodlotteriet är ett bra exempel. De skickar adresserade, variabeltryckta brev till förlorare. Fönstret på bilden kan man läsa: ”Tacka ja till chansen att bli en vinnare Fredrik!”. Texten är satt i ett handstilsliknande typsnitt och ska nog kännas personlig och nära. Men det fungerar inte.

Det är jättesnällt av Postkodlotteriet att hjälpa mig att bli en vinnare. Problemet är bara att jag inte känner mig som en förlorare. Jag känner snarare att de kränker min mentala kapacitet genom att skicka ett sånt vulgärt erbjudande med en synnerligen äcklig formgivning. Copyn måste även den ha skrivits av en hästhandlare. ”Tacka ja till chansen…” Vilken uppriktigt menande människa skulle uttrycka sig så?    

Nu är inte jag representativ som konsument och kanske inte ens som människa, men jag är övertygad om att de hade kunnat investera variabeltryckspengarna på något bättre. Kanske på diplom till medarbetarna. Så att de får chansen att känna sig som vinnare för en gångs skull.

Nä, Postkodlotteriet. Ni får gå hem och göra om. Gör rätt denna gång. Eller i alla fall inte helt åt helvete fel. 

Åtgärder

Information

6 responses

13 05 2008
artofwork

Dålig produkt, dålig reklam. Hand i handske. En klapp i baken på folket. ”Flytta till 110 07, där har du statistiskt större chans att få köpesumman tillbaka”, typ.

Men jag är rätt nöjd för att äntligen ha hittat någon som vågat använda Steelhand i en kommersiell produkt – tack Mr Kontakt!

13 05 2008
kontaktmannen

Väl bekomme. Skönt att det krävs så lite för att göra somliga glada.
Steelhand alltså…

13 05 2008
artofwork

Jo, ibland krävs det inte så mycket. Du blir sur, jag blir glad – så enkelt kan det vara.

Bortsett från att jag ligger cirka 10 år efter reklambranschens kreatörer: variabeltryck är verkligen en resurs som fler borde använda bättre. Precis som du nästan säger. Men kanske inte för just det som det oftast används till.

Det kallas ju för övrigt ”personifiering” av många, helt uppåt väggarna. ”Personligifiering” borde det heta, men det är ett klumpigt ord. Därför: ge mig ett bra ord för detta, och jag ska bli först att använda det i en tidning.

13 05 2008
Fredo

Jo, det var så sant. Postkodlotteriet tackade vi också nej till. De har fortfarande inte förstått hur vi kunde göra det. Men när man ser skiten de pruttar ur sig förstår åtminstone du.

13 05 2008
kontaktmannen

Se det som ett bevis på att pengar -tack och lov- inte är allt.

14 05 2008
New Materia

Postkodlotteriet suger verkligen väldigt väldigt mycket.

Kommentera

