Copywritern skriver copy.

17 05 2008

”Copy” är ett låneord ifrån USA som ungefär betyder ”reklamtext”. Copy skrivs av en copywriter, alltså en professionell reklamtextskribent. Trots att yrkestiteln är väldigt deskriptiv, nästan alla med lite skolning i språket engelska kan räkna ut att copywriter är en konstruktion av copy och writer. Men detta är tydligen jättesvårt att hålla reda på.

Jag har full förståelse om menigheten inte tycker att skillnaden är intressant. Det kanske inte ens finns något intresse av att få reda på vad något av orden betyder. Man kanske inte ens under sin tid på jorden tänkt använda dem eller ens är det minsta intresserad av reklam och dess beståndsdelar.

Men man borde väl kunna kräva att reklambranschen vet skillnaden mellan copywriter och copy? Visst artfolk och administratörer får väl vara ursäktade. Men skrået, alla copywriters borde väl i alla fall veta bättre? De har väl definitionen i ryggmärgen?

Nej. Inte ens de som jobbar som copywriters verkar bry sig om skillnaden. Jag har träffat en och annan Jocke som glatt proklamerat att de är ”copy”. Ibland frågar jag vem som skrivit dem, om de gjort det själva eller fått hjälp av någon annan. Då tittar de klentroget på mig och suckar. Ungefär en fjärdedel tycker att jag är dum. De andra tre fjärdedelarna fattar nada och då är det bara att släppa ämnet.

OK. Om vi bortser från den uppenbara förväxlingsrisken med att kalla en bagare för ”deg”, då kan väl folk få kalla sig vad de vill? De lär ju knappast lyssna på mig och sedan ändra sig. Hittills finns inte ett enda dokumenterat fall vad jag vet. Jag borde nog sluta med opinionsbildning. Men om man sysslar med reklamutbildning borde väl det finnas någon form av specialregel att man försöker förmedla något så korrekt det bara går? Eller?

Att döma av denna annons håller inte Dragster med. Eller så förstår de inte skillnaden. För om man ska välja mellan något i detta fallet så borde det bli art och copy. Eller art director och copywriter. Eller AD och CW. Hoppas att de förmedlar art bättre än copy. Sen tycker jag nog att man väljer mellan XX eller YY om jag får bara lite petig. Att de pratar om utbildningen som ”oerhört kreativ” gör mig också lite nervös. Reaktionen blir densamma när någon säger att han är ”mycket seriös”. Jag trodde faktiskt att det möjligen var människor som var kreativa och inte utbildningar. Men det är en helt annan diskussion.

Åtgärder

Information

8 svar

17 05 2008
mymlan

Det viktiga är inte hur man säger utan att folk förstår vad man menar…

17 05 2008
kontaktmannen

@mymlan: Exakt. Därför bör man undvika begreppsförvirring. Extra viktigt när man sysslar med utbildning.

17 05 2008
Mattias

Äntligen – har bara gått och väntat på att den här gamla käpphästen ska dyka upp. Men egentligen blir jag ganska trött på den här diskussionen. Folk säger ”jag är copy” om de får frågan av en branschkollega, och jag ser ingen som helst anledning att hacka på det. Däremot använder jag aldrig ”copy” i skrift.

17 05 2008
Dabitch

Det intressanta är ju att på engelska har man inga som helt problem med att säga ”I’m a copywriter”. Jag trodde att det var det språket som tyckte mest om att förkorta saker, typ som B.O., T.P. , ”B.Y.O.B”, C.E.O, D.O.A, M.I.A och gud vet allt. Men där är folk Art Directors och Copywriters. Det är här i Sverige som man är ”A.D.” och ”Copy”. Svenskar är nog smygälskare av förkortnigar. ;)

18 05 2008
mymlan

@kontaktmannen: Så om du som är i branschen träffar någon som säger ”jag jobbar som copy” så förstår du inte var den menar? :) (du har ju just avslöjat att du förstår det….)

18 05 2008
deeped

Jag håller med @dabitch: det handlar nog om att man i branschen älskar förkortningar… Jag är fr o m nu CPL

18 05 2008
Fredo

* gäsp * ;)

18 05 2008
kontaktmannen

@Fredo: Men du är vaken nog för att skriva en kommentar?
Du är fan skön. *asg*

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

