Color me bad.

19 05 2008

Det kan vara så att jag är komplett konform, rigorös och stelopererad. Men jag tycker inte att Reklamförbundets nya Trivial pursuittårta innebär någon förbättring jämfört med den aningen minimalistiska och eksellska föregångaren. Tvärt om. Den gamla signalerade reklamtradition i sin enkelhet och tack vare den typografiska tydligheten kunde även en branschoinsatt person ana att den hade något med reklam att göra. Den nya förvirrat färglyckliga logotypen för mest tankarna till moderaternas vedervärdiga försök att modernisera m:et. Vet inte om de försökte påvisa någon form av politisk bredd eller om det röda och gula skulle skapa en illusion av rörlighet. Detta blev tack och lov ett kortvarigt utspel.

Nej. Jag har svårt att hitta fördelarna. Om man nu ska göra ett omtag som innebär en ny grafisk profil borde detta betyda att man ritar om från scratch och inte kompromissar med halvmesyrer. Jag förstår att de olika färgerna ska symbolisera en ny bredd hos förbundet men jag är säker på att det finns bättre sätt att illustrera detta. Sätt som dessutom fungerar i monokromt utförande.

Den nya webbplatsen smäller högre. Måhända inte den mest revolutionerande formen, men klart luftigare och lättare att läsa och hitta rätt på. Daddy har gjort en klart godkänd insats. Annars tycker jag att Sveriges Reklamförbund känns mer alerta och på bollen än någonsin. Kombinationen Pia och Hans har definitivt varit lyckad och man får hoppas att det kommer att funka lika bra med Pyttan.

Själv då? Reklamförbundets nya form? Hausse eller baisse?  

 

Advertisements

Åtgärder

Information

9 responses

20 05 2008
Per Robert Öhlin

Håller helt och hållet med. Det här understryker ytterligare det tråkiga i att logotyper ofta blir politiska verktyg för styrelser. Så fort något nytt har hänt verkar man vilja manifestera detta genom att kludda med logotypen. Det kladdas och kluddas något alldeles förfärligt i affärsvärlden. Resultatet kan möjligen upplevas som gott i bröstet på beslutsfattarna, men vi andra drunknar i färgburkarna och det grafiska virrvarret det ger upphov till. Minimalistisk, kongenial design är extremt svårt att uppnå. Svår att göra enkel. Och svår att behålla enkel. Reklamförbundet har nu gått ett steg tillbaka, från att vara självsäkert, förtroendeingivande och… ja, coolt till och med – till att nu uppfattas som mer virrigt och osäkert i sitt uttryck, vilket är mycket synd.

20 05 2008
Fredo

Håller också med. Vad som händer med logon nu är att den krockar med sig själv. R:et blir lite för kontrastrikt mot det andra, helt enkelt. Det är svårt att vara mer konstruktiv än så men jag säger: Rita om, rita rätt.

20 05 2008
rokko

Jag får tv-kanalsvibbar när jag ser den…

20 05 2008
New Materia

Den får ett njä av mig. Det känns inte bara som tp utan också som ett ”färghjul” rakt av.

22 05 2008
ML

@kontaktmannen: fick du deras emailutskick nyligen? med tallriken?

22 05 2008
kontaktmannen

Japp. Det kommer väl snart en tårta och dito tallrik med bud.

28 05 2008
ML

Det kom en tårta. Eller ett tårt diy-kit.

28 05 2008
kontaktmannen

Bra mycket bättre än vad sura jag hade hoppats på.

29 05 2008
Tårtan som förenar ett helt skrå « New Materia

[…] har stått för kalaset och detta för att fira deras nya logo som av vissa kallats för TP-tårta. I vilket fall som helst så är det lite kul och annorlunda med detta grepp. Det är det bästa […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: