Bold i graven.

20 05 2008

Reklamforumet Bold drar snart sin sista suck. Skaparen Kenneth Pilo som drivit forumet sedan starten 2002 deklarerar att det nu är slut och att han drar ur proppen till förmån för nya projekt. Och jag förstår honom. Att driva ett forum som Bold kräver sin tribut. Man tjänar inga pengar, det kostar pengar. Dessutom går det hejdlöst med obetald tid åt pipan. Tid som många gånger är svår att motivera för sin närmaste omgivning.

Kontaktmannen har Pilo och Bold att tacka för mycket. Det var i det forumet han först började klämma på de sociala medierna. Många gånger hade han svårt att sköta sig och hornen stacks i en och annan skinka. Pilo lät ändå den bösiga typen få ganska mycket koppel och delade på sin höjd ut någon försynt reprimand via mejlen. Till somligas förtret. Med tiden blev han även medarbetare och fick språktråden i sitt knä tillsammans med Anders Kihl. För att något år senare hoppa av och skifta etikett till ”hedersfigur”. 

Jag vet inte varför nedläggningen kom just nu och den har faktiskt varit på tapeten tidigare. Det vet bara Kenneth. Säkert är i alla fall att det var flera bidragande orsaker och att en institution nu går ur tiden.

Tack Kenneth, medarbetarna och medlemmarna för drygt fem intensiva tjänsteår. Det är faktiskt en evighet. Och lycka till med kommande projekt.   


Åtgärder

Information

8 responses

21 05 2008
Kenneth Pilo

Det är jag som ska tacka dig för hundår! Och fick mig att inse att det fylldes ett tomrum när det startade. Du och Niclas var havssaltet på anrättningen som jag understundom fick arga mail om. En balansgång som förmodligen behövdes så att det inte blev för tråkigt :)

It´s the end of Bold as we know it.

21 05 2008
Dabitch

Fick du arga mail om Bold? Fan vad sjukt.

21 05 2008
kontaktmannen

Vad tror du Dab? När jag och Niclas var igång och vevade som bäst. Det var nog ett och annat förorättat ego som skrek efter blod. Några av apskaften kommenterar på DM nu.
Skaffar du dig fiender i denna branschen är de dina för livet.

21 05 2008
Dabitch

Men jösses, folk har lite tunnt skinn på näsan tycks det som. Och långsinta är de tydligen också.

21 05 2008
artofwork

Bolds slut är trist och forumet kommer att lämna ett hål efter sig. All respekt till Pilo m. fl. som slitit och slavat för oss andras fromma. Tack!

Med det sagt så har Bold för mig de senaste 1,5 åren cirka blivit mindre och mindre intressant – delvis kanske beroende på att vissa hetlevrade figurer synts alltmer sällan på torget. Istället har ”Vilket typsnitt” och ”Hur gör jag det”- månglarna tagit deras plats. Så smärtan är trots allt hanterbar (och när jag läser vissa av kommentarerna på nyheten på Bold är jag rätt glad för att ha distanserat mig så pass …)

Angående arga mejl, se tidigare inlägg: https://kontaktmannen.wordpress.com/2008/05/15/inget-utrymme-for-kritik/

22 05 2008
Dabitch

Bold (forum) är dött, long live Bold!

22 05 2008
ML

What dabitch said!

8 06 2008
deeped

*flinar* Som lorden säger: skaffa fiender så har man dem nästan för livet – å andra sidan: vi skaffade oss ganska mycket vänner via bold också. För livet (hoppas jag).

Kommentera

