Reklamradion och apstadiet.

21 05 2008

Det pratas gärna om TV-reklamens förestående död. Om hur griniga konsumenter som för all del gillar reklam i form av tidningarnas annonser, men skyr eterns reklamavbrott som pesten. Utom IcaStig och hans kompisar då förstås. Denna diskussion brukar vara låst på TV och sällan spiller något i den kommersiella radions riktning. Trots att detta medium med god marginal håller en lägre nivå på det kommersiella innehållet. Extra uppenbart blir detta när man är på gymmet. Om inte Lugna Favoriters kletiga programledare står för hjärnblödningen så är det den otroligt hantverkslösa så kallade reklamen som gör det. Men det är inte bara ovan nämnda kanal som suger. Alla andra gör det också och det gäller både det som sägs och det som spelas. För inte finns det väl någon kanal med en egen spellista? Nej, alla delar på samma och alla vänder sig till samma lyssnare. Bra positionering där. 

De andra etermedierna har med blandad framgång lyckats skapa redaktionellt innehåll och somliga kan faktiskt sträcka på sig. Men vad har reklamradion? En morgonshow att luta sig emot. Alla kanaler verkar dessutom ha en sådan där morgoncirkus med olika konstiga varelser i studion. Två killar och en tjej är framgångsreceptet för en lyckad reklamradioorkestrering och det spelar ingen större roll vad kanalratten står på.

Jag försöker lyssna på så mycket reklamradio jag bara orkar. På något sätt tycker jag att det hör till med tanke på vad jag jobbar med. Precis som jag resonerar med DR. Men det bär fan emot. Paradoxalt nog är det ofta den låga nivån i reklamblocken som räddar kanalen. För den så kallade redaktionella innehållet är fan helt obefintligt. Om inte ett yrande pucko med glappande käft räknas. 

Som så många andra har jag köpt en del space i vissa kanaler och det är jag inte speciellt stolt över. Jag har alltså bidragit till den aplåga nivån i radion. Visst, det var väl lönsamt i och med att stora klumpar köptes i stöten och att stationen skötte produktionen. Stundtals tog de även hand om kreationen och det om något borde vara ett bevis för att man gett upp. Jag undrar om någon egentligen lyssnade. Om det funkade? Tänk om folk resonerar som jag. Då är ju själva mediet skadligt för varumärket.

Det kanske är därför många företag kategoriskt vägrar gå i radio. Snabbrörliga konsumentprodukter och tjänster är stamkunderna. McD och SMS-lån liksom. 

Allvarligt. Är det inte hög tid att någon gör något?

Åtgärder

Information

17 responses

21 05 2008
Fredo

Du drar i nödbromsen och det är inte en dag för tidigt. Jag slogs häromdagen av den grymt låga nivån på spotarna och det var likadant på tre olika kanaler, antagligen med samma ägare. Kommer inte ihåg någon specifik avsändare, och det finns det uppenbarligen en anledning till, men det lägsta och sämsta kommer från diverse hantverkspatrask som pruttat ur sig något putslustigt som kröns med nåt tjingtjong-plingplong-avslut. Och så högt och komprimerat som fan. Som bajset från en Belgian Blue.

21 05 2008
artofwork

90 procent är skit, men som du påpekar: vissa spotar är faktiskt bra mycket bättre än ”mellan annonserna”-snacket.
Men det räcker inte med att det mesta är uselt: det är ju så förbannat långa avbrott så förbannat tätt också.

Kanske kan vi starta ett cause på Facebook och köpa upp all reklamtid under en månad? ;)

21 05 2008
Anders

Jag hatar reklamradio och allt som produceras kring detta. Rätt reklamsnutt (eller fel, beroende på hur man ser på det) kan med enkelhet förstöra hela min dag. Oftast kastar jag mig på radion för att byta innan man hör för mycket av någon vidrig stämma som förespråkar något jag ALDRIG kommer köpa enbart för att jag hör om det på radio…

Men ändå, något som nästan lyckas konkurrera med detta avskyvärda fenomen är nog ändå all reklam som Jysk bäddlager någonsin gjort för TV. Deras jingel får mig att känna en så stor smärta inombords…

påminner mig om ett ämne som avhandlades på Bold en gång. Huruvida dålig reklam kan få en att bojkotta vissa produkter eller tjänster.

21 05 2008
kontaktmannen

Jag har faktiskt aldrig träffat någon som tagit reklamradion i försvar. Knappt ens de som jobbar där. Och det är ganska hemskt. Ett medium är knappast sämre än något annat, utan allt hänger på vad man fyller det med. På den punkten har den kommersiella radion uppenbarligen ej lyckats något vidare.
Jag kan heller inte se någon indikation på att det skulle vara på väg åt rätt håll.

22 05 2008
Abbes pappa

Jag håller med dig. Den mesta radioreklamen suger rätt rejält, även om det finns undantag.

Låt oss gemensamt satsa på att fylla radioreklamblocken med något meningsfullt och lyssningsbart. Där finns massor av obruten mark.

Alltså återigen, mer verkstad.

22 05 2008
kontaktmannen

Självklart ligger en del av ansvaret på oss, att vi producerar så bra reklam som möjligt. Men den kommersiella radion kommer att förbli en flarnkanal om inte någon form av redaktionellt innehåll tillkommer. För detta krävs troligen att en hel kultur rensas ut och ersätts med en annan. Och för att åstadkomma detta räcker varken våra fagra önskemål eller piffiga reklam. Vi får sluta handla av dem helt enkelt. Det är troligen det enda som biter (och ja, jag har försökt att prata med dem. Inget går in).

22 05 2008
ML

oj. Ja, det finns mycket dåligt där. Då och då händer det dock att man hör någon spot som faktiskt är bra även om det är långt mellan gångerna.

En favorit (det var jättelängesen) var en för telia (tror jag) om jag kommer ihåg var det Johan Rheborg som var en av karaktärerna. Han skulle få ett lass grus hem till sitt hus, grusfirman undrade när han kunde vara hemma och ta emot det varpå Rheborg säger ”Kan du inte sms:a skiten?” Lysande!

23 05 2008
Nina

Inte för att det hr hit men grattis till att du klarade tentan.

23 05 2008
kontaktmannen

Tack, Nina.
Blygsamma jag sopade dessutom till och blev bäst också.

23 05 2008
Nina

Tänkt att det har Zingo redan berättat. Jag tror han är avis.

27 05 2008
Per Robert Öhlin

Den reklamfinansierade radion är dålig för att vi har en liten marknad. Varje gång det startas en ny, lovande station, köps den upp och anpassas till någon fransk eller engelsk ägares strömlinjeformade koncept. Reklamradion är ännu inte helt död, men allvarligt förorenad, precis som direktreklamen och tv-reklamen. Det måste till bättre innehåll och mer diversifierade koncept för att rädda den (vem minns Kjell Alinge idag?). Vad vi ser är en sanering, det är bara det att den går så förbannat långsam.

27 05 2008
kontaktmannen

Jag minns Kjell Alinge. Men det kan ju bero på att jag är gammal.

En annan fråga är: Är det ens meningen att den kommersiella radion ska ha något redaktionellt innehåll? Jag hade önskat det, men frågan är om jag är representativ. Jag tillhör ju målgruppen med pipan mot tinningen.
Vad tycker de som lyssnar av fri vilja? De kanske gillar skiten och inte vill ha någon förändring. I så fall innebär elitens annonseringsstopp en hämnd på den okultiverade massan.

29 05 2008
Per Robert Öhlin

Du menar att radion eventuellt ska överleva på att bara spela musik? Tja, kanske, Isåfall beror det nog bara på att de som driver radiostationerna saknar fantasi och mod.

Medierna befinner sig i ständig förändring. Vissa ökar i betydelse medan andra minskar. Det är naturligt och helt i sin ordning. Det tråkiga är när beslutsfattare i medieföretagen minskar attraktionen genom att strömlinjeforma innehållet till största gemensamma grund. Då vet vi alla vart det slutar.

Är den kommersiella radion död? Hm… frågan kanske är felställd. Radio är att lyssna till en ljudalstrande apparat som ger oss upplevelser. Exakt vart ljudet kommer ifrån – om det är från en anitk radioapparat, nätet eller mobilen – är kanske inte så viktigt. Istället kanske man bör ställa sig frågan vad det är som gör lyssnandet attraktivt. Varför lyssnar vi på berättare och musikartister? Helt klart finns det något i lyssnandet som vi vill behålla och jag antar att det gäller både det passiva lyssnandet som det aktiva (det senare ofta för att få insikt och kunskap).

Vår syn på radion och radions syn på sig själv påminner lite om när byggtekniken gick från tegel till stål. Trots att stålet medförde enorma fördelar stod folk som fastnitade i ett förlegat tegeltänkande som begränsade byggutvecklingen flera decennier. Och likadant var det med bilen, det tog nästan femtio år innan man frigjorde sig från hästdroskan som koncept innan man såg de stora möjligheterna med bilen.

Kommersiell radio kommer att överleva. Frågan är bara hur? Och var?

29 05 2008
kontaktmannen

Det finns nog inte så många som betvivlar den kommersiella radions överlevnadsförmåga. Frågan är väl bara i vilken form den kommer att fortleva. Idag finns det ganska många stationer att välja bland. Ingen sticker ut. Ingen skiljer sig ifrån den andre. Alla spelar och snackar mer eller mindre samma skit om vartannat.
Finns det utrymme för smala radiostationer som inte bara spelar lättuggat? Eller snarare finns det något intresse hos ägarna att positionera sig? Det svaret är troligen nej. Antingen fattar man ingenting. Eller så vågar man lika lite. Båda är lika illa.

29 05 2008
Per Robert Öhlin

Svaret är dessvärre »Nej!« på den frågan. Minns du Bandit? Öppnade jättestarkt, var en ovanlig röst i etern. Skitbra idé och ruggigt bra och relevant innehåll. Sen ålde man stationen varpå den försvann in i bruset.

29 05 2008
kontaktmannen

Visst minns jag Bandit. Kunde dock aldrig lyssna på kanalen p g a det MYCKET begränsade sändningsområdet.

1 03 2010
Roy Sandgren

När den nya radiolagen klubbats i mars, kan man lägga in intresse för nya tillstånd i AM/FM/DRM/DRM+ samt DAB+. Dessa lyses ut i 3 kv. i år och i drift 4 kv. i år. DAB+ har 4 mux med 20 kan. i varje. Mux 1 har 1 sändningsområde, mux 2 har 20 områden och mux 3 – 4 har 34 områden. Sök ett tillstånd och konkurrera med MTG o SBS. lagen medger detta, rätt att konkurrera.

Kommentera

