De bortskämdas förbund.

27 05 2008

Inte alltför länge sedan klagade jag på Sveriges Reklamförbunds nya grafiska profil. Den kritiken har jag inte tänkt att ändra på något sätt. Däremot måste jag dra i strid för deras senaste DR, en tårta i byggsats. I den så kallade ledande branschtidningen kan man läsa att inte alla medlemmar tilltalas av byggsatstårtan. Troligen har man ringt upp en riktigt gnällig fan (någon som mig t ex) och därmed fått fog för att branschen rasar mot detta slöseri med medlemspengar och ödande av naturresurser. Och miljöförstöring också naturligtvis. Spraygrädde är farliga grejor. Slöseri med medlemspengar, förresten. Vad skulle de gjort istället? En liten folder full av överord och fina bilder?

Det kan bara inte stämma att branschen i gemen rasar mot ett ovanligt bra DR. Ogilvy one har lyckats bra och jag tycker att tårtsatsen är bättre än välkomsttårtan man får när man blir medlem i förbundet. Den innehåller ju en extra botten (ha ha), d v s att man själv måste engagera sig för att få bästa resultat. Att det inte funkar att sitta tillbakalutad med armarna i kors och gnälla. Att ingenting blir bättre än vad man gör det till. Detta faktum är naturligtvis mycket obekvämt för vissa arbetsskygga element. Jag menar, om man betalar medlemsavgift, då har man väl gjort rätt för sig? Då ska man väl inte behöva göra något mer?

På sätt och vis är nog Reklamförbundets DR ett slag i ansiktet på somliga. Alla som är inte så duktiga. På någonting. Och om man inte ens klarar av den ofantliga utmaningen att bygga ihop en tårta av halvfabrikat, hur duktig kan man då vara på sitt jobb?  


Åtgärder

Information

5 responses

27 05 2008
Nina

Jag vill också ha en tårtbyggsats! Kalasbra dr som dessutom har en (förhoppningsvis) god eftersmak. Bjussar ni?

27 05 2008
kontaktmannen

Det gör vi. Ska bara kolla en lämplig kalasdag. Återkommer.

27 05 2008
Nina

Låter bra för vi saknar er!

27 05 2008
artofwork

Swisch, swoosch, bonk … storsläggan går :)
Jag tycker också att det är ett riktigt bra dr, målgruppsanpassat och helt klart med flera bottnar för den som tänker så långt (det gjorde inte jag när jag läste om det). Håller dock med om att grädden är skit, men i första hand för att spraygrädde smakar just så …

Samtidigt: trots att något är specifikt bra, kan det ju vara generellt dåligt. Det är skitbra med krig för Bofors befolkning, men inte på det stora hela, liksom. Så även om det inte finns någon arg majoritet bland medlemmarna, så tycker jag att det är vettigt att några lyfter blicken och ser helheten.

Men i detta fall: det kunde ha varit värre …

27 05 2008
kontaktmannen

”Lyfter blicken och ser helheten”? Har svårt att tänka mig att klagomuren ens är intresserad av någon helhet. Det handlar nog mest om att klaga för klagandets skull. Eller för att kände sig förolämpad just för att tummen råkar sitta mitt i handflatan.

Kommentera

