Hönan eller ägget?

29 05 2008

FB hänger tungt utomhus med en Tele2-kampanj för mobilt bredband. Med hjälp av en optisk villa vill man förmedla någon form av koppling mellan produkten och att vara på distans. Eller att saker och ting först blir tydliga på håll. Eller att Tele2 är bäst på avstånd. Eller vad fan vet jag? Svaret finns bara hos kreatörerna på Östra Hamn.

I vilket fall som helst går tanken fram även om jag kanske tycker att kampanjen hade blivit ännu bättre om produkten var distansutbildningar. Eller om rubriken hade varit ”Om du vill JOBBA på distans”. Fast det kan ju vara så att kunden tyckte att den formuleringen var konsumentfientlig och föredrog det kommunikativt svagare, men mer politiskt korrekta ”surfa”.

Greppet känns dock nytt. OK, det har säkert gjorts 122 gånger i både Singapore och Sydafrika, men det är knappast något den gemene konsumenten kommer att hålla emot teleoperatören. Vad jag däremot undrar är vad som kom först. Den kreativa idén eller den tekniska lösningen? Var det så att någon aktivt började leta efter ett sätt att illustrera avstånd med hjälp av en sorts optisk illusion. Eller var det så att samme någon hittade en annan synvilla med helt annat innehåll, betraktade denna på avstånd och länkade detta samman med Tele2:s önskan om att kommunicera surfa på distans?

Vad tror du? Har du själv något pinsamt att erkänna?

Annonser

Åtgärder

Information

8 responses

29 05 2008
Per Robert Öhlin

Jag tror faktiskt att den tekniska lösningen kom först. Det är en naturligt tankekedja: Det här handlar om distans. Hur kan man gestalta distans så att det syns och får effekt? Jo, vad händer om man utformar det hela så att man bara kan tyda det från håll?

Klockrent tänkt. Superbra idé.

Frågan är dessutom irrelevant. Vad spelar det för roll? Vad gör det om någon i arbetsgruppen råkar ha haft en likande optisk synvilla liggande i byrålådan. Det är det byrålådor är till för, tycker jag. Där samlar man sånt som man tycker är spännande och som kan tänkas komma till nytta någon dag i framtiden.

29 05 2008
kontaktmannen

Det kanske var olyckligt formulerat. Jag menade naturligtvis inte att det var pinsamt om den tekniska lösningen föregick den kreativa. Det kan jag ju inte veta. Och saken förändras inte nämnvärt om det nu skulle vara så.

Att byta logotyp på en i övrigt komplett kampanj är däremot pinsamt. Speciellt om man tagit betalt för att ta fram en ny idé. En kund till mig berättade att han fick en packe pannåer från en byrå. På en av skisserna satt en av konklurrenternas logotyp. Undrar hur många inom hans bransch som fick se de förslagen.

29 05 2008
Fredo

Jag är helt övertygad om att idén kom först. Man satt och vände och vred på kärnan i budskapet – distans. Och så sa någon: ”Hur kan man förmedla budskapet så att det bara går att läsa på distans?” Sen kollade nån proddis upp det och återkom till kreatörerna med varsin nypressad espresso och fem olika optiska lösnigar på ett silverfat. Ett av dem var bättre än övriga.

Så är det.

29 05 2008
rokko

De kanske fått lite inspiration av Trevor Jacksons omslag för Soulwax?

http://sleevage.com/soulwax-nite-versions-any-minute-now/

29 05 2008
Per Robert Öhlin

Kollade in Trevor Jacksons omslag. Wow! Otroligt häftigt. Men man kan ju såklart ta ut svängarna mer på ett skivomslag än en utomhuskampanj, iallafall när det gäller den här idén.

29 05 2008
artofwork

Jag tror att någon sett det förut och kommit att tänka på det under spåningen. Det var kanske inte ens en affisch som var ursprunget – kanske var det till och med de där skivomslagen.

Väldigt nära min definition av kreativitet: utnyttja lösningar på nytt sätt.

Själv funderade jag dock på om mediet eller idén kom först. Skulle de göra affischer, eller skulle de kommunicera distanssurfning (ja, jobba hade varit bättre)?

31 05 2008
Per Robert Öhlin

Förresten, i ditt inlägg frågade du om jag hade något pinsamt att erkänna. Det har jag. Fast pinsamt är det inte direkt, utan mer en händelse som lätt inträffar när man investerar stort i pitcharbete och letar efter idéer och positioner som vi populärt brukar kalla för »stora idéer«. Det var någon gång i slutet av åttiotalet. Min arbetsgrupp skulle pitcha på en kund, det kan ha varit Philips. Vi hade en kampanjidé som skulle positionera märket på ett helt nytt sätt. Något slokörade fick vi beskedet att idén inte var tillräckligt rätt eller bra, och därmed trodde alla att den var död. Men vi i arbetsgruppen tyckte annorlunda, för idén stod på generisk grund i den meningen att den gick att applicera på flera av kategorins tyngre aktörer och det, ansåg vi, skulle utnyttjas. Allt annat var kapitalsförstöring. Vi må ha varit hemmablinda och naiva, men vi betraktade idén som gränsöverskridande och kreativ, så därför bytte vi helt enkelt ut Philips-logon mot, om jag minns rätt, en Panasonic-logo. Plötsligt hade idén fått sin dödsdom uppskjuten, den hade livspotential. Möte bokades och en av oss, projektledaren, gav sig iväg för att presentera den storslagna idén. När han återvände til byrån påminde han om ett frustande ånglok, frustration och skam hade färgat hans ansikte rött. Han berättade att Panasonic-killen hade vridit och vänt på skisserna och plötsligt hade ljuset fallit på en skiss i en vinkel så att några fettfläckar råkade forma en gestalt som starkt påminde om hans värsta konkurrent. Mötet avslutades där. Och på byrån pratade ingen mer om händelsen efter att projektledaren tryckt ner skisserna i närmaste papperskorg.

1 06 2008
kontaktmannen

En riktigt tragikomisk historia, PR. Men jag håller nog med dig om att den inte var så pinsam trots allt. Det var ju en pitch idén togs fram för. Och om det var en vanlig sådan (givetvis obetald) gäller det ju för byrån att få betalt för sina ansträngningar.
Håller med om att det är lite hemskt när man sitter med en branschgenerisk idé och den som var tilltänkt inte vill ha den. Då är det väldigt frestande att börja titta på konkurrenterna, de som nyss var exkluderade och absolut inte skulle passa för idén. Men det är främst en intern process och det gäller ju att få in pengarna. Tyvärr. Satan vad bra allt hade varit om man vore rik.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: