Kan någon ge AIK en lektion om varumärken?

5 06 2008

Fantastiskt roligt och korkat. Året är 2008 och det finns fortfarande folk med titeln ”kommunikationschef” som inte vet ett jota om hur varumärken fungerar. Aktiebolagiserade idrottsklubben AIK från arbetarorten Solna har förbjudit sajten Fotbolldirekt.se att använda klubbens logotyp. Förklaringen sägs vara att man gör detta av hänsyn till sin huvudsponsor Aftonbladet.

HALLÅ! Det är en fotbollssajt som vill använda vapnet, inte en kinesisk tillverkare av matchtröjor. 

Hos Dagens Media kan man läsa dessa citat från AIK:s kommunikationschef Sophie Josefsson.

– Vi har en mediepartner i Aftonbladet, och de har självklart tillåtelse att använda AIKs varumärke. Det här handlar också om våra sponsorer, som har köpt rätten att förknippas med vårt varumärke. Om vi inte har kontroll på varumärket blir det konstigt investerade pengar för dem, säger Sophie Josefsson. 

AIK vill också kunna driva trafik till sin egen hemsida.

– Det är vårt privilegium att vi äger vårt eget varumärke, och har möjlighet att använda det på vår hemsida. Där har vi också kontroll på vad som skrivs. Ibland kan det vara svårt för läsaren att förstå att texter på andra sajter inte är AIKs officiella ståndpunkt när vårt officiella varumärke ligger där.

Det sista stycket är bäst. Det vittnar om att kommunikationschefen inte vet vad ett varumärke är utan förväxlar det med logotypen. Eller ”klubbvapnet” om man så vill. För det första har man som företag väldigt lite kontroll över sitt varumärke. Den makten ligger hos konsumenterna, eller kanske i detta fallet hos fansen. Att tro att man kan kontrollera vad som skrivs är också det lite romantiskt vackert på något sätt. Möjligen har man koll på vad man själv skriver. I bästa fall. Om det finns en önskan att kontrollera vad andra skriver bör statsskicket bytas snarast. 

Uppdatering: Även DIF och Hammarby verkar ha drabbats av liknande hjärnblödning. Vi får hoppas att nojan ej är smittsam utan stannar hos Stockholmslagen. Utlys fotbollskarantän.

Annonser

Åtgärder

Information

4 responses

6 06 2008
Hasse Carlsson

Haha, jag trodde du skojade först.
Nu vet vi vad tomten gör på sommaren och att han är tjej ;-)

9 06 2008
artofwork

”Den makten ligger hos konsumenterna, eller kanske i detta fallet hos fansen.”

Jajjemän. Kanske skulle en riktig uppgörelse med alla jävla firmor vara bättre för varumärket AIK (och övriga lag) än banbulla på klubbemblemet. Men så långt räcker inte synapserna.

AIK = våldsälskande ligistsupporter med 100 olika klubbemblem ;)

11 06 2008
Fredrik

Har man funderat på hur varumärket påverkas av att a-truppen applåderar supportrar som under matchen kastat mynt på motståndarna?

11 06 2008
kontaktmannen

•Fredrik: Det är väl ett liknande problem som finns inom vissa politiska grupperingar (läs: vänstern). Att den så kallade rumsrena falangen sluter leden och skyddar stormtrupperna, d v s en form av terrorister. Man är av ideologiska skäl beroende av en mobb som gör skitgörat man själv blivit för fin för att ta i.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: