Jag kommer sakna Maria Lindholms analyser.

10 06 2008

Men inte hennes blogg.

Jag erkänner. Jag tillhör de som anser att Resumé har bra journalister. Inte speciellt många, men några. Maria Lindholm är ett sådant exempel. Åtminstone hennes analyser tycker jag har överlag varit vassare än vad man kan förvänta sig av en reklamreporter på Resumé. Där har det funnits stoff man inte kunnat gissa sig till eller räkna ut med hjälp av rullande kampanjer. Annars brukar det ju mest handla om vem som minglat sig till vad. Eller vem som är kusin med vem.

Från landsorten (det är vi bönder som inte har en byrå på Stureplan) kan man allt som oftast höra knorrandes att Resumé är en Stockholmsorienterad tidning. En blaska som bara skriver om Stockholmsbyråer. Det stämmer inte riktigt. Resumé skriver om på sin höjd tio sådana byråer (det är ungefär vad de mäktar att hålla bevakning på) och en Göteborgsbyrå, förstås. Sen kan det ibland bli något pinsamt nedslag i spenaten per år för att hålla distansprenumeranterna lugna. Med lite god vilja och tolkningsföreträde finns det tusen byråer i Stockholm. Det finns alltså 990 st som Resumé inte skriver om.

Ursäkta stickspåret. Jo, Maria Lindholms analyser tycker jag överlag höll en hög nivå, vilket är mer än jag kan säga om hennes blogg. Mest dravel och jag-själv-och-mina-kompisar-postningar. Jag förstår inte varför. Det känns på något sätt som att hon inte tog bloggen på allvar, utan att den mest var blaj och laj. Om det stämmer är Maria Lindholm en knekt i gammelmedias tjänst. Det vore en besvikelse.  

Är du en annan person i bloggosfären jämfört med i ditt yrke (ja, jag vet för helvete. Vissa av er har de sociala medierna som yrke)?


Åtgärder

Information

11 responses

10 06 2008
artofwork

Nej. Jag är faktiskt lika tråkig på riktig som i bloggen :)

10 06 2008
Patrick

Jepp, jag är mig själv på bloggen …så länge jag är anonym det vill säga. I annat fall blir det mer politiskt korrekt och vänligt. Vilken trevlig blogg det här är förresten.
Hälsningar Patrick Westerberg

10 06 2008
kontaktmannen

•Patrick: När uppdaterade du senast egentligen?

10 06 2008
Dabitch

Jag kommer också att sakna Maria Lindholm. Dessutom tyckte jag att hennes blogg var lite söt – okrystat och lite larvigt, en snygg reklambild då och då, en och annan tänkvärd reklam-arg postning – ungefär exakt vad man kunde förvänta sig av en bloggande reporter som fick skriva av sig ordentligt INNE i tidningen. Ville nästan se bilder på hennes skrivbord och annat navelludd där. Men bara nästan.

10 06 2008
Patrick

Kontaktmannen: Uppdatera? Nja, min egen blogg är ju inte mycket till blogg egentligen, snarare en bunt arbetsprover.

10 06 2008
Anjo

Jag är precis som i min blogg, faktiskt.

11 06 2008
deeped

Jag är inte som i mina bloggar. Jag är inte alls.

11 06 2008
kontaktmannen

•deeped: Du existerar bara i dina bloggar, alltså?

Huruvida jag är som jag är får de som träffat båda versionerna avgöra.

11 06 2008
Dabitch

Du är som du är.

11 06 2008
deeped

Eller så är min bloggpersonlighet något annat än min vanliga personlighet.

12 06 2008
kontaktmannen

Kan inte påstå att jag märkt någon större skillnad.

Kommentera

