Fredrik Härén – en pajas?

11 06 2008

”Kreatör”. Vilket jävla skämt. Varför ska man egentligen utge sig för att vara något ingen vill ha? Det tjänar man knappast några pengar på. Självklart behövs idéer, det är det enda vår bransch kan sälja kanske du tänker. Det som ska föreställa kärnan av vårt arbete och det enda riktigt värdefulla av reklambranschens tjänstebatteri. Varför är det i så fall ingen som vill köpa de bra idéerna? Varför vill de allra flesta ha standardiserad reklam som liknar alla andras reklam? Varför frågar alla efter galna idéer i början av ett samarbete och varför finns inga av de önskemålen kvar när man väl börjar arbeta? Varför var en resultatlös och trevlig kampanj bättre än den som gjorde succé?

Igår hade SVT vänligheten att sända Fredrik Häréns framträdande på Kunskapens dag. Själv hade jag förmånen att få titta. Tidigare har jag bara sett You Tube-klippen. Det blir liksom en annan sak när man ser på TV. Speciellt när man ser publiken reaktioner. Det var oroväckande.

Fredrik Härén är provokativ. Han kastar skopa efter skopa med skit på den artigt lyssnande publiken. De skrattar. Han frågar dem om de vet vad ledarna för världens största ekonomier heter, publiken är knäpptyst. Sen skrattar de. Han frågar om de känner till världens snart största varumärken. Det är knäpptyst ett tag, sedan flabbas det igen. Han berättar att det svenska utbildningssystemet är obsolet och att man kan köpa bättre kunskap i tredje världen för 18 kr i timmen. Den europeiska publiken, företrädarna för den gamla världen är tysta. Snart skrattar de igen. Han berättar att det enda värdefulla vi har kvar i vårt hörn av planeten är idéerna, kreerandet. Det böljande grå havet, företrädarna för det svenska industrisamhället skrattar igen.

Fredrik Härén är tydligen en rolig kille. Jag uppskattar dock inte komiken. Jag blir rädd när skrattsalvorna rungar. Jag tycker inte att det är roligt när representanter för den färdigutvecklade världen förnöjt sitter och nickar över rönen och skrattar åt tokigheterna. För snart är dessa människor tillbaka på sin plats och kan fortsätta med sin regressiva mission, att konservera och vårda det befintliga. Att lite medlidsamt klappa konsumenterna på huvudet och lösa problemen som man alltid gjort det.

Av Fredrik Häréns föreläsning på Kunskapens dag kommer man möjligen ihåg att han var en rolig kille. 

Advertisements

Åtgärder

Information

23 responses

11 06 2008
Per Robert Öhlin

Pajas, vet jag inte direkt. Känsla för retorik saknar han ju inte helt. Men han har en irriterande benägenhet att ideligen säga »Skäms ta mig faan!«. Det är dumt eftersom det innebär att han faller för frestelsen att skuldbelägga sin publik, som naturligtvis skruvar på sig i stolarna. Det är ett billigt knep som slår tillbaks på honom själv helt enkelt därför att det gör folk döva för det utmärkta faktamaterial han besitter. Han borde lite mer på sina fakta och låta dem tala.

11 06 2008
kontaktmannen

Fredrik bör väl betraktas som raka motsatsen till pajas. Han är en av få som fattat vart världen är på väg. Bland publiken kan få skryta med detta.
Retoriskt kan det vara lite dumt att fula ut publiken, ja. Speciellt om man väljer ut någon som får klä skott. Just i dessa exempel tror jag att det var både nödvändigt och välförtjänt. De som satt i publiken den dagen kanske inte var primärmålgruppen, utan det var alla som sett inspelningen. Och håll med om att det blir jävligt bra TV med grafiska exempel. Och skrämmande.

12 06 2008
Per Robert Öhlin

Skrämmande är ordet. Man blir skiträdd. Ett land som Sverige måste hela tiden flytta fram sin position. Gör vi det? Ska vi undvika att bli ett framtida bananland måste vi satsa HÅRT på utbildning och kreativitet. Särskilt det senare. Vi brukar säga att vi är ett tekniskt industrifolk, i betydelsen okreativt, och pekar gärna på att det är kenikområdet som är vår tradition, att det är det som vi ska odla. Men är det sant?

Nej.

Vi är ett kreativt och entreprenöriellt folk. Det är kreativiteten som har byggt den svenska industrin. Swedish Match kommer ursprungligen från en idé som Gustaf Erik Pasch hade om säkerhetständstickan (och tro inte att det inte var konkurrens om den här marknaden, den var stenhård).

Bofors har sitt ursprung från vetenskapsmannen, entreprenören, uppfinnaren och konstälskaren Alfred Nobel, som startade ett 30-tal företag över hela världen (bland annat drev han till sammans med sina bröder Branobel, världens näst största oljebolag efter Rockefellers Standard Oil).

Alfa Laval kommer ju som de flesta känner till från Gustaf de Laval, som uppfann och kommersialiserade den handdrivna mjölkseparatorn och mjölkmaskinen.

Ericsson, startades av en man som lystrade till namnet Lars Magnus, det var nämligen han som uppfann telefonluren.

AGA har uppstått tack vare Gustaf Dalen, vars kreativitet gjort Sverige till ett ledande land inom gasfyrar och andra gasrelaterade produkter.

SKF grundades tack vare uppfinnaren och entrerenören Sven Wingquist som kom på idén till det sfäriska kullagret.

Tetra Pak kom från en idé av Erik Wallenberg och Erik Torudd, men som snoddes av en liten fattiglapp vid namn Ruben Andersson från Raus. Han såg att det skulle bli en storsäljare, bytte namn till Rausing och blev snabbt en av världens rikste män.

Och det stannar inte där, den svenska historien är fylld av kreativa entreprenörer, Ingvar Kamprad (IKEA), Gideon Sundbäck (blixtlåset), Carl Munters och Baltzar von Platen (kylskåpet) och Håkan Lans (GPS).

Vi är ett kreativt folk. Låt oss fortsätta på den traditionen.

12 06 2008
kontaktmannen

Jag tror att det främst handlar om att återta en tradition. Många av de största svenska uppfinningarna du räknar upp är gamla. Det finns naturligtvis exempel på nyare också, men min känsla är att det var bättre förr.
Jag tror inte att det är innovationsförmågan som är problemet. Det är våra så kallade folkvalda. Nittonhundratalets förhärskande doktrin (här kan den som vill läsa SAP) har inte direkt uppmuntrat entreprenörer utan snarare strävat efter en utjämning där alla ska ha det lika bra, och alla vara lika mediokra. Samma fyrkantiga tankesätt är grunden för hela högskolesystemet där kunskaper som sedan länge passerat bäst före premieras.
Det behövs en nationell plan. Det behövs miljarder. Det behövs politiker…

12 06 2008
artofwork

Jag måste nästan hålla med kontakmannen, dessvärre. Vårt kära svenska folk har i snart hundra år skrämts från egna initiativ, egoistiskt ansvarstagande och andra framstegsfaktorer. Våga mer är det viktiga.

Men bara nästan, alltså.

Håkan Lans är vår tids främste uppfinnare med datormusen och färgskärmen som historiska ideer och internationella sjöpositioneringssystemet som en av de senaste (som han inte fick en spänn för, tack vare FN). Men det finns fler, många fler, som uppfinner nya produkter / lösningar och driver utvecklingen. Och även om inte alla bra idéer härstammar från Sverige, så är många svenskar duktiga på att ta vara på andras idéer (ett exempel i reklambranschen är alla digitala byråer, som är snabba på att ta till sig nyheter och vidareutveckla dem).

Håller inte heller med om behoven. Det behövs inga miljarder, ingen nationell plan, egentligen inga politiker heller. Vad som behövs är spelrum för folk att testa, att våga. Här har – faktiskt – de sociala skyddsnäten en viktig roll, liksom vår ”dåliga” skola (jfr Finland: de har högre kunskaper när de går ut nian, men de är sämre på initiativ och ifrågasättande, enligt en undersökning jag läste om i tidningen för ett tag sedan).

Jag tror absolut Fredrik Härén är bra, men som ni redan påpekat: hur mycket av det han säger slår faktiskt rot och överlever resan tillbaka till kontoret?

12 06 2008
ML

Säga vad man vill om honom men det behövs sådana som han som ett Wake-up call. Såg det där programmet för några månader sen på 24an.

12 06 2008
Per Robert Öhlin

Misstänker att vi egentligen pratar om samma saker. När jag säger utbildning handlar det ju i grunden om politiska beslut. När kontaktmannen pratar om tradition så håller jag med fullständigt, det är ju den kreativa, entreprenöriella traditionen vi måste värna om. Och där har vi baksidan av det socialdemokratiska folkhemsmyntet.

Utbildning och kreativitet hänger ihop. Utbildning skänker oss råmaterialet, kreativiteten är blandaren. Och för att skapa (rätt där, artofwork) måste vi vara trygga i grunden men också ha modet att leta oss utanför ramarna.

15 06 2008
Dick Stenmark

Men hallå…? Jag undrar över kommentarer som ”det utmärkta faktamaterial han besitter”. Exakt vad menar du då? Höjden på tornen i KL kanske? Massa andra ”fakta” är ju bara påhittade, uppskattningar eller myter. ”Hats for dogs” ger ju inte alls 2,7 miljoner träffar och Google föreslår inte att Bollywood ska vara Hollywood. Kolla tex in
<a href=”http://www.skick.se/2008/05/fredrik-hrn.html”
SKICK. Att kunskap är billigare i låglöneländer är väl inget nytt och alla kan väl inte åka till Thailand för att laga sina tänder? Eller?? Han har dock en hel del bra poänger men de tunnas ut och förlorar i trovärdighet när de blandas upp med massa nonsens och stå-upp-klämmighet.

15 06 2008
Per Robert Öhlin

Dick, jag håller med dig. Fakta var kanske att ta i. Det visar bara på att han kanske inte är så bra retoriker, som vi var inne på tidigare. Men att han har rätt i stort råder det inga som helst tvivel om.

16 06 2008
kontaktmannen

Om han kan få rena felaktigheter att framstå som sanna, då är han en fullfjädrad retoriker. Men det är synd om de ”kosmetiska” falsarierna smittar av sig på resten. Han är en folkhemsväckarklocka utan motstycke.

24 06 2008
momenttwentytwo

jag kommer ihåg mycket mer än att han bara var rolig. Han öppnar ens sinnen, ger en ohyggliga insikter och får en att förstå hur små vi i lilla betydelselösa Sverige verkligen är – det är en en bedrift. Vi må bo innanför jantelagens murar men vi tror fan ändå att vi är bäst i världen

24 06 2008
kontaktmannen

Jo, men det var ju just det som var grejen. Att publiken gapflabbade när de istället borde skruva på sig mycket nervöst och obekvämt. Det hade varit ett bevis på att de förstod vad han ville säga. Att de förstod allvaret.
Av reaktionerna att döma förstod majoriteten just ingenting.

14 07 2008
Anonym

Google har btw uppdaterat sin sökmotor sedan dess, tror dessutom bara att det var google .se och inte google.com som hade det upprörande ”menade du: ”

Det som är sant ena dagen är inte nödvändigtvis sant nästa dag, så snabb är utvecklingen, det är bara ni som inte hänger med i den sanbba utvecklingen. Ledsen att behöva negga er. men det är sanningen.

14 07 2008
kontaktmannen

•Anonym: Negga vaddå? Vem hänger inte med? Jag? Övriga kommentatorer? Fredrik Härén? De flabbande syokonsulenterna i publiken? Utveckla gärna resonemanget.

14 07 2008
Dabitch

Förvänta dig inte för mycket från hit-and-run kommenterare. ;)

15 07 2008
kontaktmannen

•Dab: Kasta och spring alltså.

8 01 2009
Callfi

Det är så lätt att vara dommedagsprofet och basunera ut att alla i ett helt land är idioter! Bäst i Sverige på detta är Fredrik Hären och Johan Holstein. Det imponerar inte på mig i alla fall.

Fredrik Hären levererar inga lösningar, inga ideer och framför allt inget positivt. Blir så trött på personer som säger att allt ett helt land gör är skit.

Jag har själv arbetat och bott i Bangalore i Indien i många år. Och jag känner ju inte igen mig i vad Fredrik säger. Det är kaos i Indien och den arbetsamma mentaliteten som finns hos många svenskar saknas.

Han snackar skit, det är bara ny skit och därför får han uppmärksamhet.

9 01 2009
kontaktmannen

Måhända Callfi. Jag kan inte uttala mig om ineffektiva indier. Jag har aldrig varit där. Det har jag däremot varit i Kina. Där saknas inte någon arbetsam mentalitet direkt. Idéer är det visserligen sämre med än så länge men det kan bero på att kommunism inte uppmuntrar till tankeverksamhet i första hand.
Och det gör inte heller vanlig jävla hederlig trött socialdemokrati heller. Det är ju inte så att man uppmuntras till att bli entreprenör i Sverige.

Om du är osäker på Kinas och Indiens potential kan du alltid ringa och snacka med Carl-Henric Svanberg på Ericsson. Fråga honom om vad han tror om Huaweis framtidsutsikter.

Kanske Härén både kryddar och saltar i överkant ibland. Men det behövs för att väcka komapatienter.

4 02 2009
bengt39

En väckarklocka av Guds nåde som vi behöver mer av!

Fredrik s agerande är ett bra exempel på en ide defenierad som en kombination av två kända företeelser entreprenör och stand-up-comedian förenade i en ny affärside .
Retoriken och exemplen som slår in öppna dörrar kan jämföras med Amerikanska seminarier och ledarskapsböcker från 80-talet när man började berätta och torgföra den Japanska bilindustrins sätt att arbeta i jämförelse med de västerländska stela strukturerna . Samma konservatism och bakåtsträvande som fanns då ( de 60% som inte fattar vad som händer) andas även i dessa inlägg .
Kul Fredrik slår huvet på spiken och är värd sin utmärkelse som utsökt retoriker.
/Bengt
http://agert.homelinux.org/WorldPress/

27 03 2009
lennart333

Bengt,
Håller med i ditt inlägg och har haft en del funderingar om vad som kan ligga bakom de problem som vi mallar in oss i.
Då jag på 60 talet studerade och gjorde detta på tekniska linjer, hörde man många gånger på fester o annat ifrån sina vänner, varför läser du inte ekonomi istället? Det är så mycket enklare än alla andra ämnen som matte, kemi, fysik och annat tråkigt sa de.
Nu har man sett resultatet av detta. Ekonomer över allt, de ska besluta om investeringar på nya produkter de inte förstår, de kallar innovatörer kostnader, och anser att det är bättre att satsa andras pengar i fonder för att få höga bonusar. Vi ser varje dag deras framfart. Ett vetenskapligt bevis finns i alla fall, pengar kan i sig självt inte kreera något för framtiden, de flyter bara omkring och byter ägare. De flesta blir lurade av de lite ”smartare”!
Vad man behöver, vilket Fredrik så tydligt målar upp är att vi måste tro på de idéer vi har, marknadsföra dem på rätt sätt. För dessa produkter är det enda som kan generera mer pengar för många. Pengar i omlopp genererar bara för ett fåtal.
Tyvärr saknas riskkapital och det som finns i Sverige styrs många gånger av ekonomer som inte ser nyttan av annat än pengar. Ideon i Lund satsade starkt. Man utvecklade 80 produkter, sen var pengarna slut. Marknadsföringen saknade resurser och mycket dog.
Vi har institutioner som skall skapa kreativitet, men hur fungerar de. Jo många människor i dessa stora nätverk lever på gammal kunskap, är inte intressanta för den privata marknaden, och väntar på att en ”uppfinnare” skall dyka upp.
Då skall man bilda bolag och alla servicebolag i dessa organisationer dyker upp som svampar ur jorden. Efter några gratistimmar börjar fakturorna till uppfinnaren dyka upp, så hans ringa startkapital äts upp av Advokat, 2-3000 kr per timma.
Bokföringsföretag lika så PWC t.ex 800 – 1000 kr per timma. Uppfinnaren får inte ta ut egen lön för då får man dra både arbetsgivaravgifter och skatt ifrån såddpengarna.
Uppfinnaren svälter medan organisationen omkring roffar åt sig. Vad sker för produktutveckling och marknadsföring i dessa led. Absolut ingen ting, urdåligt! Uppfinnaren kan inte ens få akassa för han hoppas på att hans aktier skall ge utdelning för framtiden. Då får han som företagare inte ersättning förrän han lägger ner sin verksamhet. Fredrik Härén har rätt vi är på väg åt fel håll…..
/Lennart

29 04 2010
Stig Sjölin

Efter att ha lyssnat på Fredrik Hären och tidigare Troed Troedsson så förstår man att vi måste sätta fart på våra ungdomar, politiker, affärsmän etc. Vi står inför ett paradigmskifte vi går från ett kunskapssamhälle till et sk förståelsesamhälle . Från en gammaldags traditoinell pedagogik mot en entreprenöriell sådan. Så långt bra men båda pratar om Kina ,Indien, Thailand och Östeuropa. Jag har varit där och sett deras skolor och följt en del av deras pedagogik och måste då säga. Inte är deras pedagogik bättre än vår snarare tvärtom. Fruktansvärt gammaldags och inte idebefrämjande alls. Lyssnade på en amerikansk föreläsare när jag var i Oslo för ett tag sedan. Han menade att Norge och Sverige hade bättre förutsättningar än ex USA. Vi sades det vara mera öppna för just demokratisk idelösning från våra studenter. Vi är mera kreativa än vad då de amerikanska studenterna är.
Jag tror det är bra att man belyser sådant här men vi har minst like bra potential som låglöneländer att fortsätta göra framsteg.

Stig

29 04 2010
kontaktmannen

Mycket intressant att höra Stig. Jag betvivlar inte en sekund att våra skolor nått en helt annan idéfrämjande och inte minst individbyggande nivå.
Men det känns inte som det hjälper nämnvärt när större delen av vårt arroganta ingenjörssamhälle föraktar både idéer och kommunikation. I Sossesverige tillverkar vi fortfarande produkter som säljer sig själva. Vi är fortfarande ohotat bäst i världen. Och den inställningen är livsfarlig. Det är den som sänker imperier.

16 10 2013
Christine Kramer Martinsson

Instämmer i ovanstående beskrivning av utvecklingen i vårt samhälle!!
Skrämmande🐊

Har just sträckläst o avslutat boken om de osynliga o förvånas över hur påverkad jag blev!! Jag t o m drömde vidare o vaknade torr i munnen o började fundera över vem författaren är!!
Tack för en kuslig men spännande upplevelse!!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: