Blondinbella, Alex Schulman och Silverfisken.

26 06 2008

Förlåt om jag lurade dig. Rubriken ljuger. Vid en snabb anblick har detta inget alls med nämnda personer att göra. Det handlar snarare om att bloggosfären bara är för patetisk ibland. Om man gör en postning med ovanstående rubrik kan man räkna med många besök. Det beror på att många människor är intresserade av dessa personer. Jag är emellertid inte alls intresserad av att skriva något om ovanstående, trots att en av dem är en gammal polare till mig.

Jag har inget direkt emot rubrikens filurer, men jag tycker att de är i bloggsammanhang ointressanta. I detta forum är de även irrelevanta. De och deras läsare tycker troligtvis detsamma om mig och det är helt OK. Det ska till och med vara så, för detta är ingen konsumentblogg som recenserar mode, busringer, häcklar kändisar eller skriver om vardagens trivialiteter. Jag riktar mig inte till den breda kategorin ”folk” eftersom de knappast har så mycket att tillföra i ämnena. Det finns många andra alternativ för den som vill prata reklam ur ett allmänperspektiv. Mycket bättre sajter, forum och bloggar. Denna blogg vinner inte ett skit på att ha 200 000 återkommande läsare. Mitt bortre mål är att ha, kanske 2 000 läsare. Fler behövs inte.

Rubriker är alltså en vetenskap. Det är i mångt och mycket de som ger besöken (förutom pingar, track record och länkar, då). Den som skriver bra sådana (eller fuskar som jag gjort i detta fall) får helt enkelt fler besökare än den som skriver dåliga. Mymlan har skrivit om detta tidigare, fast hon skrev både bättre och roligare än mig. Jag (den oseriösa jäveln) återkommer i kommentarerna om hur detta synnerligen oetiska experiment avlöper.  

Åtgärder

Information

19 responses

26 06 2008
Dabitch

Ett annat snyggt knep är att knappa in vad som helst som handlar om de senaste kvällslöps-nyheterna och länka alla tidningar som skriver om det, sedan pinga Twingly.

finns en SEO-marketingblogg i Sverige som gör det. man kan ju inte påstå att snubben inte vet vad han gör. Smaaart. Men slemmigt.

26 06 2008
ML

Hehe. Populist!

Man kanske ska börja varje post med några väl valda söktermer.

26 06 2008
kontaktmannen

Dab: Men så kan man ju inte hålla på. Kvällstidningsre-writare, det är långt ner i spiralen. Fy fan.
ML: Kom med något nytt, va. Mina rubbar brukar vara populistiska. Men det får ju finnas gränser för hur pinsam man är.

26 06 2008
Pontus

Eller så slänger man in en bild på en latte.
Då e man tydligen riktigt het bland bloggeliten!
http://w2best.blogg.se/2008/june/for-att-bli-en-av-de-stora.html#comment

26 06 2008
kontaktmannen

Latte är ute hävdar kungens barns kompisar. Det är fa ba typ bönner som dricker latte, då´rå.

26 06 2008
jojjo

alltså det är ju hetl sjukt det där med rubriken men det stämmer ju faktiskt.

26 06 2008
Anjo

Jo, visst är det så. Första gången jag skrev ordet sex i rubriken tredubblades besöken.

Och läskande rubriker om ingenting ger mer än inlägg som kan ha en mening, även om det i mitt fall är mycket tveksamt när det gäller det sistnämnda.

26 06 2008
mymlan

Fast lite glädjande är det ändå att jag senaste veckorna fått betydligt fler träffar genom taggar som FRA och Camilla Lindberg än på sex och erotiska noveller…

26 06 2008
artofwork

Härligt. Bloggland närmar sig medielogiken i stort. Många besök = bra material. Bra för självkänslan. Topp.

Vad som är ett relevant mått på en bloggs popularitet vet jag ju inte, icke-fejkade besökssiffror kan vara det, men även kommentarer, antal inlänkningar med mera.

Som alltid, vad som är kvalitet är subjektivt. Men det handlar knappast om maximalt antal besök.

26 06 2008
einar

Rubriker är ju överhuvudtaget mycket intressant. Jag ser fram emot rapporteringen om hur experimentet avlöper. Och kommer omgående att använda mig av resultaten för egen del.

I reklamen, som är ett gemensamt intresse för många av oss, har rubriken kommit tillbaka starkt efter ett tveksamt 90-tal. Nu tänker jag på printannonser, vilket naturligtvis är en helt annan sak. Men ändå samma. Rubrikens revansch hänger självklart samman med annonsens, och där tycker jag att 2000-talet har varit trevligt.

26 06 2008
Hänger på experimentet från KM « New Materia

[…] på experimentet från KM Kontaktmannen har gjort en grej som jag också tänkte testa fast inte riktigt på samma sätt. Jag lägger in orden och namnen […]

26 06 2008
kontaktmannen

Nu har det gått drygt nio timmar sedan postningen. Populistrubben har lett till 42 besök. För att sätta det hela i lite perspektiv är detta mindre än hälften av vad ”Fredrik Härén” drar ensam.
Kan också notera att merparten av dessa 42 besökare tillkommit de senaste timmarna, inte så många under arbetstid (skoltid) alltså. Ska bli intressant att se vad som händer efter midnatt. Slackers är ju som bekant främst nattaktiva.

26 06 2008
deeped

Art of Work har fel. Det är bara gammelmedia som räknar det på det sättet.

27 06 2008
artofwork

Deeped: så detta experiment handlar inte om att försöka pumpa upp besökssiffrorna med trigger words?

27 06 2008
kontaktmannen

Snart ett dygn senare kan jag konstatera att rubrikens tre musketörer inte verkar ha den dragningskraft man först kunde tro. Under gårdagen renderade 50 besökare, vilket är ungefär i linje med vad en normal postning brukar ge och ungefär en åttondel av det totala antalet besökare under dygnet. Gårdagens stora vinnare bland sökorden var i likhet med de senaste dagarna just ”Fredrik Härén”.

27 06 2008
dygnetrunt

Prova med hårdporr. Jag hade den rubriken för månader sedan och har fortfarande, varje dag, folk som kommer in via den. ”Carolina Gynning” har också gett mig en hel del besökare. De måste vara besvikna.

28 06 2008
kontaktmannen

Mitt test verkar tack och lov gå åt helvete. Av drygt tre hundra besök är endast 21 relaterade till tre små grisar, vilket är mindre än en tredjedel av det mest populära inlägget.
Jag börjar ana en trend. Namedroppingpopulism funkar inte i bloggosfären. Snälla, låt det vara sant.

30 06 2008
New Materia

Det funkade inte för mig heller även om jag la ut en större bombmatta med namn.

30 06 2008
Experimentet avslutat. «

[…] 30 06 2008 Då så. Då var det klart. Att namedroppa bloggkändisar är inte bara fånigt. Det leder inte ens till att man automatiskt får massa besökare på studs. […]

Kommentera

